20. 5. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
20. 5. 2002

Chlapi sobě

Tak jsem si vyjel v Praze v neděli odpoledne na kole do Stromovky. Vyhýbaje se tam rychle se míhajícím osobám na kolečkových bruslích, jsem nakonec dojel svou známou, zavedenou trasou do Bubenče a zastavil jsem se jako obvykle, abych obřadně uctil hlubokou minulost, ve Wolkerově ulici v hospodě Na slamníku, kde jsme jako středoškoláci nechali kdysi kus mládí...:)

Hospoda se přizpůsobila novým časům: guláš či svíčková s neidentifikovatelnou omáčkou a gumovými knedlíky dávno zmizely a její zaměstnanci servírují i na zahrádce venku cizincům chutně vypadající jídla se zeleninovou oblohou. Obsluha sice chvíli trvá a mladý číšník při vypracovávání účtu rodině u vedlejšího stolu zápolil asi deset minut s kalkulačkou, ale to nevadí.

Seděl jsem tam chvíli při jednom pivu. Dostal jsem ho ve značkové sklenici Staropramenu (kde jsou všechny ty staré, otřískané půllitry?), a to mě přimělo zauvažovat nad poloironickým marketingovým heslem tohoto pivovaru, na sklenici umně vyvedeným pod firemním logem a často dnes užívaným i v jiných reklamách na tohle pivo. "CHLAPI SOBĚ" hlásá o svém pivu v České republice firma Staropramen.

Stojím na rozhraní dvou zemí a dvou kultur a i drobné rozdíly v pohledu na skutečnost, které tento dvojí úhel umožňuje, jsou zábavné. Je samozřejmě dávno známo, jak citlivě využívají kulturních a společenské rozdílů v různých zemích a nálad a podprahových postojů v dané společnosti k prodeji svých výrobků marketingoví pracovníci (je to Bernaisovo dědictví - viz zde). V ČR si, podle marketingového vidění světa, zřejmě vytvořili pivo CHLAPI SOBĚ; v Británii, kde se Staropramen dnes taky hojně prodává, je však jeho marketing úplně jiný.

Že by v Čechách ženy pivo nevyráběly ani nepily? Je snad pravda, co napsala o rozdílech mezi ženami a muži už v devatenáctém století Karolina Světlá (cituje to Lubomír Machala ve své nové, záslužné knize "Literární bludiště" o nejnovější české literatuře - vrátíme se k ní v BL recenzí):

"Co musí mít muž za den toho piva a masa a co tabáku a cigaret, než je mu život možný? Co musí míti jiných dráždidel, chce-li duševně něco vyvést. Pohlédněte na ženu - trocha kávy, skýva s máslem, a ona je úplně spokojena, sytá a šťastná. K duševní produkci jí dostačí kapka míru, trochu volnosti, několik květin za oknem, paprsek slunce nad nimi, vlaštovčí hnízdo naproti pod oknem, vše ji těší, nadchne, povznáší..." Že by snad právě tento idealistický obraz ženy od staré dobré Karolíny vedl podnik Staropramen k vědomí, že ženám stačí jen "ta skýva chleba", takže nemá cenu se obtěžovat dělat pro ženy na pivo reklamu?

Ano, můžete na namítnout (jak to dělají politikové), že ten výrok není myšlen vážně - jenže právě polohumorně míněné výroky bývají nejefektivnější. Seriózně se zpochybnit nedají, "vždyť to byl jen vtip!", ale jednou vyřčeny byly a stopa zůstává.

No nic, je svoboda slova a my máme právo na své "CHLAPI SOBĚ", stejně jako přece není nic špatného na publikaci voajeristické básničky Františka Halase o jedné dívce v pražském metru - když se proti tomu ozvala jedna kritička, ti jí v Praze dali, co si to dovoluje!

Ale o politickou korektnost anebo jen slušnost či férovost mi v tomto případě nejde. Jde mi o rozdílné vnímání skutečnosti v různých zemích, které se často dá zajímavě identifikovat už v drobnostech. Vždycky z pohledu z opačné strany vypadá ta druhá strana docela komicky.

Mám někdy pocit, že jediní lidé, kdo se v zahraničí dnes upřímně a podrobně snaží poznat českou kulturu a české zvyklosti, jsou pracovníci marketingových oddělení nadnárodních společností: studují ovšem české zvyklosti jen proto, aby mohli co nejefektivněji českému zákazníkovi vnutit své výrobky. Rozdíly jsou jemné a vypovídají, myslím, hodně. Na běžícím pásu, vydávajícím zavazadla v příjezdové hale na letišti v Ruzyni jsou umístěny reklamy. Jedna japonská firma tam inzeruje videokameru záběrem dovolené z tropické pláže na obrazovce přístroje. Český nápis u fotky z ostrova zní emocionálně a podbízivě: "Prožijte to znovu"! (tj. tu drahou, výjimečnou dovolenou, kterou jste si zaplatili), anglická verze téže reklamy na běžícím pásu zní daleko nezávazněji: "Play it again!".

Ve skotských městech Stirling, Edinburgh a Glasgow (a jistě i v některých anglických městech) zřídil koncern, který do Británie dováží české pivo (prodává se tam úspěšně) módní restaurace s nejnovějším designem (sklo, zrcadla a kov). Tyto restaurace se jmenují - mají ten nápis velkými písmeny na vývěsním štítě - česky PIVO. Jídelní lístky jsou psány česky a anglicky (česky tomu samozřejmě nikdo nerozumí, to jen, aby to bylo něco extra, v českém textu jsou tu a tam překlepy); stěny těchto restaurací jsou vyplněny fotografiemi různých artefaktů z České republiky (bankovky, veřejné nápisy, stvrzenky) a také citáty - v češtině - z děl různých českých spisovatelů: od Hrabala, od Havla, atd.

Jinými slovy, firma, která dováží pivo Staropramen do Velké Británie, ho v britském prostředí marketingově prodává jako módní, luxusní, intelektuální nápoj z pozoruhodně exoticky kuturní a zajímavě cizí země s nesrozumitelným jazykem, plným nevyslovitelných shluků souhlásek a s divnými diakritickými znaménky; ze země, jíž v malebném městě Praze vévodí z Pražského hradu král, intelektuál-filozof Václav Havel.

(Při nedávné přehlídce českých uměleckých filmů v britských kinech filmového umění dostal každý, kdo si koupil lístek na představení, u baru v kině zadarmo třídecilitrovou láhev Staropramenu. V témž baru v edinburském Filmhousu stála tato malá láhev Staropramenu 2 libry 50, tedy cca 125 Kč.)

Zdá se mi tedy, že by byli britští (pseudo)intelektuálové, popíjející v těchto restauracích točený Staropramen, (Stáwopwamen), poněkud šokováni, kdyby se dověděli, že v zemi jeho původu se tohle dobré, intelektuální pivo pro fajnšmekry prodává pod milým heslem "Chlapi sobě".

                 
Obsah vydání       20. 5. 2002
20. 5. 2002 Kancelář prezidenta republiky zakázala část výstavy na Pražském hradě! Fabiano  Golgo
20. 5. 2002 MFD a princip: Novinář nikdy nepodlézá mocným Jan  Čulík
20. 5. 2002 Chlapi sobě Jan  Čulík
20. 5. 2002 Bush v soukromí "absolutně zuřil", že ho kritizovali
18. 5. 2002 "Amerika se obrátila proti Bushovi"
17. 5. 2002 Bush se veřejně bránil před nařčením, že proti útokům z 11. září efektivně nezasáhl
20. 5. 2002 Americký viceprezident Cheney předpovídá nový útok, ČTK je z toho na větvi Jan  Čulík
17. 5. 2002 Reportér BBC: Bushova vláda neumí reagovat na tvrdé otázky
20. 5. 2002 O autorském čtení, propagandě a profesionalitě Martin  Pilař
20. 5. 2002 Vedení Moravského jihu: osloveno k prodeji novin Daniela  Pilařová
19. 5. 2002 Lampárne za stovky miliónov Lubomír  Sedláčik
20. 5. 2002 O rozdílech mezi Čechy narozenými v Americe a Čechy z ČR Jan  Krondl
20. 5. 2002 Snad příští volby Karel  Mašita
19. 5. 2002 "Úřad Prahy 6 se rozhodl zlikvidovat Medáky"
19. 5. 2002 Čurání do umývadla (z pohledu feng-šui) Darius  Nosreti
20. 5. 2002 CME: "Jednatel ČNTS nebyl změněn ve prospěch CET 21, jak tvrdí Železný"
17. 5. 2002 Proč dělají BL reklamu politické agitaci Michala Viewegha? Jan  Paul
14. 5. 2002 Britské listy hledají nové spolupracovníky
19. 5. 2002 Univerzita ve Florencii hledá postgraduanta se znalostí médií ve střední Evropě
17. 5. 2002 Glasgow University hledá politologa/ekonoma - odborníka na střední Evropu po r. 1989
16. 5. 2002 Chcete učit politologii ve Švédsku?
12. 6. 2002 Čtení na pokračování - Politika s ručením omezeným Jan  Keller
5. 7. 2002 Páteční čtení na pokračování: Střet civilizací ? - Dominance Západu, nebo dialog světových kultur Oskar  Krejčí, Ivo T. Budil, Bob  Fliedr, Tomáš  Halík, Martin  Hekrdla, Stanislav  Komárek, Miloš  Mendel, Vladimír  Nálevka, Zdeněk  Zbořil
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů
17. 5. 2002 Moderátor zpráv Dan Rather z CBS: po 11. září přestala americká média dávat Bushovi tvrdé otázky

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
20. 5. 2002 Americký viceprezident Cheney předpovídá nový útok, ČTK je z toho na větvi Jan  Čulík
20. 5. 2002 MFD a princip: Novinář nikdy nepodlézá mocným Jan  Čulík
20. 5. 2002 Chlapi sobě Jan  Čulík
20. 5. 2002 O autorském čtení, propagandě a profesionalitě Martin  Pilař
20. 5. 2002 Bush v soukromí "absolutně zuřil", že ho kritizovali   
17. 5. 2002 Reportér BBC: Bushova vláda neumí reagovat na tvrdé otázky   
17. 5. 2002 Na Vysoké škole ekonomické v Praze se se studenty nepárají Aleš  Žďárek
17. 5. 2002 Bush byl informován o hrozbě útoků před 11. září   
17. 5. 2002 Tisíce lidí obdrží v Británii velké odškodné za rakovinu způsobenou azbestem Jan  Čulík
17. 5. 2002 Češi se definují obranným nacionalismem; jak je to s občanským principem jinde? Jan  Čulík
17. 5. 2002 Zpráva o nacionalistických, fašistických a rasistických aktivitách v ČR let 1999-2000   
17. 5. 2002 Jak bulvární tisk vyvolává v Británii xenofobii   
17. 5. 2002 Antimonopolní úřad: Jihlavské listy nedodají informace, prošetření stížnosti se nekoná Daniela  Pilařová
16. 5. 2002 Je česká totožnost založena na nacionalismu, nebo na myšlence moderního občanství? Andrew  Stroehlein, Jan Čulík

Hon na svobodu slova RSS 2.0      Historie >
20. 5. 2002 Chlapi sobě Jan  Čulík
29. 4. 2002 Konec českého tisku - v druhém vydání, tentokráte bez otazníku Jan  Čulík
26. 4. 2002 Spor o Abraháma - co Židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje Stanislav  Heczko
26. 4. 2002 Bezdomovectví v zrcadle Všeobecné deklarace lidských práv Jaroslav  Jirušek
22. 4. 2002 Reflex versus větrné mlýny Tomáš  Pecina
3. 4. 2002 Členka Výboru pro národní bezpečnost: Čí je to vlastně válka? Bushka  Bryndová
2. 4. 2002 Rozhodnutí o zastavení trestního stíhání Tomáše Peciny pravomocné Tomáš  Pecina
2. 4. 2002 RRTV chce "regulovat internet" Štěpán  Kotrba
29. 3. 2002 Dopis Václavu Havlovi: Co se nám stane, jestliže nesmíme ani číst knihy svých nejúhlavnějších nepřátel? Kalle  Hägglund
28. 3. 2002 Spolek pro Media Observatory: "Michal Zítko zřejmě půjde do vězení"   
18. 3. 2002 Pochybnosti o pozadí zářijových teroristických útoků proti USA sílí Bushka  Bryndová
10. 3. 2002 Fízlové, nevinný parlament a bezmocný hlídací pes Štěpán  Kotrba
6. 3. 2002 Americká vláda kritizuje stav lidských práv v České republice   
4. 3. 2002 Další aktivista před soudem za pomluvu Tomáš  Pecina
28. 2. 2002 Focus: Temný relikt Alexandra  Klausmann