ANALÝZA:
Migrace lidí bude základní charakteristikou tohoto století. Jak si s tím poradit?
20. 9. 2015
Přidejte si prosím Britské listy mezi oblíbené na Facebooku ZDE
Svět jako celek nemá strategii jak reagovat na měnící se charakteristiky běženců. Nynější krize totiž není krizí počtu uprchlíků, ale krizí politiky.
Poprvé v historii čelí Evropská unie masovému přílivu uprchlíků z jiného regionu, píše profesor Alexander Betts, ředitel Refugee Studies Centre na Oxfordské univerzitě. Každým rokem, když OSN oznamovalo rekordní počty uprchlíků, Evropa předpokládala, že to je problém pro jiné části světa. Avšak vyhánění lidí z domovů postihuje nyní hlavně Blízký východ a Afriku a tito lidé konečně dosáhli Evropy v podstatných počtech.
Můžeme vědět, zda je nynější krize dočasná, anebo představuje nový, dlouhodobý trend?
Závisí to podstatnou měqrou na nás a na politické strategii, jakou přijmeme - v našich státech, regionálně i globálně.
Počty žadatelů o azyl se během času mění a Evropa už několikrát zažila velký příliv uprchlíků. V roce 1992 přijala Evropská unie 672 000 uprchlíků a během bosenského konfliktu zůstávaly počty uprchlíků vysoké. V roce 2001 počet uprchlíků přicházejících do Evropy v důsledku kosovské krize dosáhl 424 000 - mnoho uprchlíků také přicházelo ze Somálska a z Afghánistánu. Letos zřejmě budou počty uprchlíků vyšší, ale nikoliv dramaticky, pokud si uvědomíme, že v roce 1992 existovalo jen 15 členských zemí EU a nyní je jich 28.
Počet uprchlíků na světě je široce vzato funkcí počtu válek a počtu diktatur, které v dané chvíli porušují lidská práva. Dnes zuří po světě celá řada konfliktů. Většina z nich je ve dvou regionech, na Blízkém východě a v Africe.
Humanitární krize zuří v Sýrii, v Iráku, v Jižním Súdánu, ve Středoafrické republice, v Somálsku, v Nigérii a na Ukrajině. Kdyby se nám podařilo tyto konflikty vyřešit, počet uprchlíků by výrazně poklesl.
Avšak existují důvody, proč si myslet, že uprchlíci se stanou charakteristickým rysem 21. století. Potvrzují to dva globální trendy: Nestabilita zemí a mobilita.
Velký počet nestabilních zemí vzniká z budování států, které selhalo. Svět ale nemá pro nestabilitu států žádné řešení. Rada bezpečnosti OSN v této věci není efektivní. Proto mnoho lidí bylo donuceno opouštět své země ve snaze získat znovu základní práva.
Zadruhé, lidská mobilita je větší než kdy předtím.
Mnozí si myslí, že když se Syřané nespokojují s odchodem jen do vedlejší země a jdou dál, musejí to být "ekonomičtí migranti". Je však zcela normální, že uprchlík utíká před pronásledováním a hledá útočiště někde jinde ve světě.
Je nezbytné, aby si lidi v Evropě uvědomili, že většina příchozích pochází ze zemí produkujících uprchlíky a že mají podle mezinárodního práva určité konkrétní výsady. Mimo jiné mají lidé právo žádat o azyl a právo na to, aby byla jejich žádost férově hodnocena.
Problémem je, že mnoho lidí nyní spadá do nejasného prostoru mezi ostře vymezenou definicí uprchlíka na jedná straně a ekonomického migranta na straně druhé. Dnešní důvody pro vznik běženců jsou velmi komplikované a plně neodpovídají definicí konvence z roku 1951.
Důvodem vzniku uprchlíků jsou totiž dnes klimatické změny, nedostatek potravin a všeobecné násilí. Slabé státy nedokáží své obyvatelstvo před těmito skutečnostmi uchránit. Lidé, kteří neodpovídají mezinárodní definici uprchlíka, niméně prchají před velmi vážnou socioekonomickou deprivací a mělo by se jim říkat "migranti usilující o holé přežití".
Migrace lidí usilujících o holé přežití je v dnešní době velký problém. I když tito lidé neodpovídají definici uprchlíka, je z etických důvodů nesmírně kruté je deportovat zpět do států, kde došlo v socioekonomickému a politickému kolapsu.
Svět jako celek nemá strategii jak reagovat na měnící se charakteristiky běženců. Nynější krize totiž není krizí počtu uprchlíků, ale krizí politiky.
Uprchlický režim trpí pěti základními nedostatky, které je nutno místně, regionálně i globálně odstranit:
1. Přístup
Jak mají lidé žádat o azyl? V Evropě je azyl založen na zásadním rozporu: očekává se, že lidi spontánně přicestují do Evropy, avšak ostraha hranic znamená, že to mohou udělat jedině "ilegálně". Je paradoxem, že to podporuje pašerácký průmysl a způsobuje ztráty na životech ve Středozemním moři. Současné návrhy Evropy tuto krizi nijak neřeší. Jedním řešením by byl systém humanitárních víz, který by umožnil žadatelům o azyl cestovat legálně do zemí, kde by žádali o azyl.
2. Sdílení odpovědnosti
Současný uprchlický režim uvaluje na státy povinnost poskytnout azyl uprchlíkům na jejich území. Avšak nedefinuje povinnost států starat se o uprchlíky na území jiných států. To znamená, že odpovědnost států je založena na jen na tom, zda jsou uprchlíci na jejich území. To se stává problémem v krizích, jako je syrská krize. Obyčejně se to řeší tím, že OSN svolá globální konferenci, kde se rozdělí odpovědnost mezi státy. Toto je nyní nutno uskutečnit pro Sýrii a Středozemní moře.
3. Migrace za účelem záchrany holého života
Lidé nyní velmi často nejsou ani uprchlíci, ani ekonomičtí migranti. Řešením by bylo vytvořit dodatečnou kategorii, která by zajistila efektivní dočasnou ochranu pro tyto lidi.
4. Trhy
Převládající přístup k uprchlíkům je soustředěn na rozhodování v jednotlivých státech. Uprchlíci se považují za problém ostrahy hranic, nikoliv za humanitární otázku. Často se automaticky předpokládá, že uprchlíci budou jen zátěží. Empirický výzkum to nepotvrzuje. Při aplikaci správné politické strategie uprchlíci často přinášejí pozitivní hospodářský prospěch. Nestačí uprchlíkům poskytovat jen potraviny, šatstvo a ubytování v uzavřených uprchlických táborech. Je nutno vytvořit fond umožňující uprchlíkům, aby se starali sami o sebe tak, aby to bylo ku prospěchu jim i přijímací zemi. Uprchlíci musejí mít možnost se integrovat do pracovního trhu v daných zemích.
5. Lidé, kteří nepotřebují mezinárodní ochranu
Hlavním důvodem krize legitimity azylového systému po světě je to, že státy nemají praktický způsob jak reagovat na lidi bez práva žádat o azyl na základě lidskoprávních a humanitárních důvodů. V době, kdy mnoho států potřebuje zaměstnance, by kolektivní akce vlád, jejímž účelem by bylo vyhledávání lidí s vhodnou kvalifikací, mohla umožnit alternativní a demokraticky legitimní řešení.
V dlouhodobé perspektivě na tom budou státy daleko lépe, pokud budou vzájemně spolupracovat, než jestliže se rozhodnou jednat samostatně. Avšak je nyní nezbytně nutné vypracovat globální strategii pro celosvětový uprchlický program, která by reagovala na měnící se světovou situaci.
Kompletní článek v angličtině ZDE
VytisknoutObsah vydání | Pátek 18.9. 2015
-
20.9. 2015 / Jan ČulíkPelikán nehájí kvóty kvůli dodržování mezinárodního práva, ale kvůli prospěchu ČR20.9. 2015 / Řečtí konzervativci přiznali volební porážku27.9. 2015 / Podpořte Britské listy na Facebooku20.9. 2015 / Boj na zdrženou: Rozměr odstrašení v 21. století18.9. 2015 / Jak mě vyhodili z Mladé fronty Dnes20.9. 2015 / Jan ČulíkHrozte se toho, že se v budoucnosti stanete uprchlíky. Nikdo vám nepomůže. A v nestabilní střední Evropě je to lehce možné19.9. 2015 / Policie ČR krade uprchlíkům jejich úspory. Poměry ve vazebních střediscích jsou otřesné19.9. 2015 / Maďarsko: Nový pohraniční režim ohrožuje žadatele o azyl: Uzavřené hranice, stíhání a násilné deportace19.9. 2015 / Mainz, Německo19.9. 2015 / HRW: Maďarský ministr pro ještě větší mezinárodní ztrapňování své země cituje článek z Daily Mail!18.9. 2015 / V Röszke byl k vidění chaos šestačtyřicátého18.9. 2015 / Uvízli v Tovarniku18.9. 2015 / Czech politician Michal Uhl: The Czech authorities take away all the money from the refugees before they release them18.9. 2015 / USA slibují okamžité jednání s Ruskem o Sýrii19.9. 2015 / Výborný pocit18.9. 2015 / Uprchlickou krizi musí vyřešit Evropa jako celek19.9. 2015 / Refugees testify: "Czech police stole our money"18.9. 2015 / Havel supporters in the Czech Republic demand that the government accept refugee quotas18.9. 2015 / Více než 2000 uprchlíků uvízlo v městě v Chorvatsku17.9. 2015 / Jan ČulíkČeská republika nesmyslně a krutě vězní tisíce uprchlíků, i těhotných žen a malých dětí, "za účelem deportace do ciziny" - a nutí je, aby za to platili18.9. 2015 / Tusk svolal mimořádný summit EU k uprchlické krizi18.9. 2015 / Mluvčí OSN: Maďarsko porušuje mezinárodní právo. Státy mají povinnost přijímat uprchlíky11.9. 2015 / Co jsem se naučil ve Spojených státech18.9. 2015 / Eritrea: Bývalý úředník tvrdí, že vojáci byli nuceni nasazeni na výstavbu dolu pro kanadskou frmu18.9. 2015 / Vyvolá agresivní Rusko vstup Švédska do NATO?17.9. 2015 / Jan ČulíkThe Czech authorities are holding thousands of refugees "for the purposes of deportation"15.9. 2015 / Jan Čulík v televizi BBC o uprchlické krizi17.9. 2015 / Chorvatsko nezvládá nápor uprchlíků17.9. 2015 / Vodní děla, rány pendrekem do hlavy, slzný plyn, pepřový sprej. Maďarská policie útočí na uprchlíky17.9. 2015 / Jak se dělá ze skandálu pozitivní PR17.9. 2015 / Channel Four News: Maďarská policie házela mezi ženy a děti velké kanistry se slzným plynem. Všichni zvraceli17.9. 2015 / V Chile došlo k silnému zemětřesení16.9. 2015 / Chorvatský premiér odsoudil Maďarsko17.9. 2015 / Pro ty, kdo zůstali v Sýrii, je život noční můra17.9. 2015 / Chorvati jsou hrdi na svou pomoc uprchlíkům16.9. 2015 / Na obranu Poštorné16.9. 2015 / Czech Republic: Anti-refugee hysteria makes a young woman report a chimney sweep to the police16.9. 2015 / Možná, že se vracíme do Hitlerova světa11.8. 2015 / Hospodaření OSBL za červenec 2015