Češi postrádají identitu
14. 3. 2015 / Bohumil Kartous
Jan Čulík opakovaně pokládá
otázku, co vede českou veřejnost, zejména její mediální a intelektuální
reprezentaci, k zastávání bizarních a ideologicky silně zatížených postojů.
Podobnou otázku jste si určitě mnohokrát položili, když jste se setkali s
jedincem, který zjevně neví "čí je", řečeno lidově. S českou
společností je to podobné.
Ve skutečnosti na to neexistuje jednoznačná odpověď, protože v
každém jednotlivém případě jde o souhru vnitřních a vnějších faktorů. Je jistě
možné poukazovat na zoufalé veřejné projevy pana Putny, nicméně není možné
oddělit od nich zjevné známky hysterie a tedy fakt, že pan Putna prostřednictvím
svérázného exhibicionismu bojuje zejména se svými vlastními "démony".
Je ale možné poukázat na sociální, kulturní a historické
vlivy, které mají na utváření tendencí veřejného mínění a celkového diskursu
vliv. V případě soudobé české společnosti jsou to zejména tyto:
Trvalá krize české
identity
Česká společnost prošla za poslední století řadou
kataklyzmatických změn, které vždy zpřetrhaly předchozí vazby. Česká
společnost, která se nachází mezi východem a západem, a která byla postupně
zmítána hegemoniemi z obou stran, příznačně reprezentuje změť kulturních
kořenů. V podstatě nikdy nevěděla, na jakou stranu se přiklonit a zůstává v
tomto ohledu vnitřně rozpolcená. Zároveň, stejně jako mnoho jedinců, kteří trpí
krizí identity, zoufale hledá oporu a vzor, místo aby se snažila vlastní
identitu vytvořit tím, že ji prostě uchopí, pojmenujte a dá jí tvar. Zní to
jako prostý návod. Česká intelektualita a veřejné mínění jsou ale natolik
zakomplexované, že své osobité kulturní a společenské atributy raději zapírají
a utápějí v napodobování převzatých vzorů a modelů. Nedávno jsem byl na jednání
na norském velvyslanectví a mimoděk jsme se dotkli toho, jak je to se
vzájemnými překlady literatury. Zatímco z norštiny překládají desítky lidí, v
Norsku není nikdo, kdo by překládal z češtiny. Milujeme idoly kultur, které
považujeme za vyšší, lepší, dokonalejší. Rádi k nim nekriticky vzhlížíme. Vždyť
i ten Ladislav Smoljak a jeho bezelstně
naivní, nekritický postoj vůči USA je symptomem téhož. Narativ Járy Cimrmana je
přece o tom, že Češi si musejí své hrdiny, tedy pilíře identity, vymýšlet.
Cimrman zároveň ztělesňuje onu nejistotu a prchavost, kterou představuje
češství. Proto starší české publikum, které ještě není ovlivněno globalizací a
destrukcí stabilních kulturních specifik, tento narativ tolik miluje.
Dezinterpretace
historické zkušenosti
Historickou zkušeností, ať už přímo či nepřímo, se zaštiťují
všichni nekritičtí podporovatelé okcidentální hegemonie. Ve skutečnosti jde o
svéráznou dezinterpretaci, která vyhovuje zjednodušenému vidění světa. V této
jednoduché rovnici, která na první pohled vypadá velmi pragmaticky, je Rusko (a
východ obecně, včetně Číny a islámských zemí) větším nebezpečím, historicky
navíc potvrzeným. Odmítají si vesměs připustit, že historické okolnosti byly
daleko složitější, že v případě osudu české společnosti šlo vždy o dohodu
hegemonů z obou stran, kteří tehdy i dnes jednají stále stejně, tedy sledují
své vlastní zájmy a s ostatními nakládají podle nich. Částečně za to může
nevzdělanost, ale z větší části výše popsaná deprivace způsobená ne-identitou a
z ní vyplývající veřejný tlak na to přijmout konkrétní identitu za vlastní.
Dezinterpretace historické zkušenosti a krize identity částečně vedou k bizarním
postojům, jichž jsme svědky: velká část pražské intelektuality je schopna
zbožštit simulakrum Karla Schwarzenberga jen proto, že se domnívají, že
reprezentuje svět dobra proti světu zla. Tutéž nesmyslnou a mnohokrát
vyvrácenou vlastnost připisuje velká část společnosti Miloši Zemanovi. Vždy si
pro to najdou zjednodušená odůvodnění svérázným výkladem předlistopadové či
polistopadové historie.
Vzájemná nedůvěra
uvnitř české společnosti
Nikoliv kulturní, ale mnohem více sociální příčinou nesmyslných
a nekritických postojů je hluboká nedůvěra uvnitř české společnosti, která je
společným jmenovatelem pro všechny sociopatologické jevy, jako je nepotismus,
korupce nebo občanská apatie. Tato nedůvěra má nepochybně kořeny v době
komunistické totality, kdy byla společnost velmi účinně fragmentarizovaná na
strukturu vedle sebe žijících rodin (klanů), které sdílejí jen minimum
společných zájmů. Naopak, jejich zájmy stály hypoteticky proti sobě, jelikož tato společnost připomínala nejvíce Hobbesova Leviathana. Homo homini
lupus.
Polistopadový vývoj dal na chvíli lidem pocit, jakoby se tento stav změnil.
Podle "strategického plánu rozvoje" měla zvítězit láska a pravda, a
to prostředky všeho druhu, protože žádné peníze přece nejsou špinavé. Asi
takhle by se dal krátce a zjednodušeně popsat paradox střetávání dvou vidění
světa, kterým pracovně říkejme havlovské a klausovské (byť jde o často
používané zjednodušení). Společnost ochotně uvěřila tomu, že tato zcela
nesourodá paradigmata, která jsou sama o sobě neudržitelná, mohou dovést tuto
společnost k těm vytouženým (zejména materiálním) lepším zítřkům. Deziluze,
která probíhá posledních zhruba 17, 18 let, podporuje onu nedůvěru, která byla
na relativně krátké období překryta iluzorní představou, že vše bude lepší,
aniž by se společnost změnila zevnitř. Co z toho vyplývá? Vyznavači pravdy a
lásky dále pěstí svou zvláštní ideologickou doktrínu a nejraději by viděli
všechny komunisty (a ty, kdo reprodukují kremelskou propagandu) za mřížemi.
Velká část společnosti, která dospěla k deziluzi (ze značné části způsobené
vlastní prostotou) zastává opačné stanovisko a obhajuje nekriticky Zemana a
Putina jen proto, že chtějí být v opozici. Pitomé? Ano, žel...
Češi milují, když mohou
vést dřívější války
To je zvlášť poutavý a pikantní fenomén. Vezměte si, kolik
aktuálních problémů trápí současnou společnost a kolik pozornosti by si
zasloužily. Drasticky se zvětšuje rozdíl mezi bohatstvím a chudobou, jak
globálně, tak lokálně. Společnost se vlivem technologií mění obrovskou
rychlostí a nemá žádnou historickou zkušenost, o kterou bychom se mohli v tomto
směru opřít. Jednoduše řečeno, nevíme, co bude. Exekuce, bezdomovectví,
segregace ve vzdělávání, oligarchizace, destrukce demokratických principů a
desítky dalších dílčích problémů, které tuto společnost sužují. A co dělá
většina společnosti? Hledá viníky v minulosti a vede s nimi nesmyslný boj jen
proto, že je to jednodušší a mnohem více to odpovídá celkové nechuti bojovat za
něco podstatného. I to je rezultát nedůvěry ve společnost. Je to mimochodem
projev slabomyslnosti a poraženectví, protože pouze člověk, který má dojem, že
nemůže reálné zvítězit nad problémy okolo sebe, hledá snadnější terč, na němž
může své vítězství simulovat a ukájet se.
Dlouhou dobu jsme byli svědky boje proti komunismu, který trvá
dodnes. Postupem času se k němu ale přidala opozice těch, kdo ztratili v důvěru
ve stávající systém a jeho zvláštní, paradoxní ideologickou doktrínu. Tito
lidé, které můžeme pracovně pojmenovat jako zemanovce a putinovce, mají
společný pocit zrady na sobě samých a personalizují si zlo do podoby Klause či
Havla (paradoxně nikoliv Zemana), stejně jako ve svém krajně omezeném vidění
světa vnímají Putina jako lepšího jen proto, že stojí "společně s
nimi" v opozici k hegemonii, kterou odmítají.
Problém s lidmi, kteří si v období dospívání nevytvoří vlastní
identitu, je ten, že se jim to už pravděpodobně během života nepodaří.
Společnost má tu výhodu, že se na rozdíl od jedince stále reprodukuje. Míra
kulturní setrvačnosti je ale velká a naděje na to, že by česká společnost v
nejbližší době zjistila "čí je", je malá. Spíše se zdá, že se krize
identity a další s tím spojené fenomény prohlubují. Řešením je jistě další
kataklyzmatická změna. Přejeme si to?
Vytisknout