Německý průmysl financuje vzdělávání, český má jen nesmyslné požadavky
13. 3. 2015
S vyhlášením tzv. roku průmyslu, jehož součástí je
i ministerstvem školství posvěcený rok technického vzdělávání, se zvyšuje tlak českých průmyslníků na vzdělávací systém. Český průmysl v podstatě pouze předkládá požadavky
a ministr školství je poslušně plní. Zároveň se reprezentanti průmyslu
nechávají
slyšet,
že
by rádi
aplikovali tzv. duální systém vzdělávání, který se vyvinul v Německu. Z rozhovoru s Prof. Dr.
Friedrichem Hubertem Esserem, předsedou „Spolkového institutu pro odborné
vzdělávání a
přípravu“
(BIBB) v Bonnu
(červen
2013, pro BL přeložil Milan Lelek) vyplývá, že německý průmysl má na odborné vzdělání v Německu skutečně
velký
vliv. Zároveň
ale nese odpovědnost, většinu nákladů a o podobě a změnách ve vzdělávání spolurozhoduje se zástupci
státu,
spolkových
zemí,
odbory a sociálními partnery. Promyšlenost a efektivita spolupráce,
schopnost přizpůsobit odborné vzdělání podle soudobých trendů a
možná návaznost
německého
učňovského
vzdělání ve
vysokoškolském
sektoru jsou ale zprávou z jiného vesmíru než na jaký jsme v ČR zvyklí. Jak navíc upozorňuje Esser, takový systém
se vyvíjel
po staletí
a není
možné ho
aplikovat one - to - one. BIBB své know how sdílí s
mezinárodními
partnery. Český průmysl ale jen čeká a klade požadavky. Srovnejte
principy duálního systému dle Essera s krajně nepoučenými požadavky pana Hanáka ze Svazu průmyslu,
který
zjevně
netuší,
jak duální
systém
funguje a přesto se na něj odvolává, dodává k tématu Bob Kartous.
Co je duální
vzdělávací systém
v Německu? Jaké
jsou jeho silné stránky? Jsou Vám
známy možnosti
pro jeho další zlepšení?
Systém duálního vzdělávání v Německu, se vyznačuje úzkou a partnerskou spoluprací
mezi vládou
a průmyslem
za oboustranného sdílení odpovědnosti za duální systém odborného vzdělávání. Sociální partneři a komory svazů mají
silnou pozici v politice odborného vzdělávání a přípravy pro zaměstnání. Jádrem
duálního
systému
odborného
vzdělávání je
učit
se v rámci
pracovního
procesu, tedy v kombinaci prakticky orientované učení v
podniku a teoreticky vedeného vzdělávání v odborné (učňovské) škole.
Přes
konsensuální
spolupráci
všech
zainteresovaných stran je zajištěno, aby v rámci všech spolkových zemí
platily shodné vzdělávací programy a shodné
předpisy
pro vzdělávání a
pro požadavky
na zkoušky.
V praxi
je kvalita systému zajištěna kvalifikovaným personálem, přičemž speciální předpisy pro způsobilost školitelů
(Ausbildereignungsverordnung = AEVO) stanoví podmínky, za jakých okolností může
být
osoba uznána
jako školitel
ve smyslu zákona o odborném vzdělávání. Nakonec je třeba uvést,
že
k silné
stránce
duálního
vzdělávání
patří
také
institucionalizovaný výzkum a poradenství, protože vzdělávání a výzkum trhu práce přes
BIBB umožňuje
solustavné
přizpůsobování
odborného
vzdělávání
současnému
technickému,
ekonomickému
a sociálnímu
vývoji.
Síla
tohoto systému a praktické, úzké vazby s hospodářstvím,
je ale zároveň i jeho
slabinou, protože v konjunkturálně obtížných časech se dostává s
určitým
zpožděním
pod tlak i trh odborné přípravy, protože podniky snižují
objem vzdělávání.
Jak se realizuje
souhra nositelů duálního
vzdělávacího systému
v Německu, tedy podniků, odborných
(učňovských
škol) a dalších
na vzdělávání se
podílejících institucí?
Duální systém tvoří jádro odborného vzdělávání. Asi polovina mladistvých
usiluje po ukončení základního vzdělávání o vstup do systému duálního odborného vzdělávání. Kooperace mezi vládou,
hospodářskými
a sociálními
partnery je realizována na několika úrovních. Ve společném gremiu na federální úrovni
- BIBB výkonném výboru,
který
je také
nazýván
"parlament vzdělávání" - spolupracují se stejným podílem hlasů zástupci spolkové vlády,
spolkových
zemí,
zaměstnavatelů a
odborů.
Toto gremium diskutuje o všech důležitých otázkách a je statutárním
poradním
orgánem
spolkové
vlády
o zásadních
otázkách
odborného
(učňovského)
vzdělávání.
Spolková vláda spolupracuje také se sociálními partnery - za moderování
BIBB. Vzdělávací předpisy
jsou kurikulárním základem podnikového vzdělávání, odrážejí skutečnost trhu práce v oblasti
kvalifikací a schopností. Se spolkovými zeměmi
nakonec provádí koordinaci mezi provozním řádem a vzdělávacími osnovami odborných škol.
(pozn., kurikulum definuje veškerou zkušenost učňů, kterou v rámci svého
vzdělávání získávají).
Ve třetí úrovni, na úrovni vlastního vzdělávání,
hrají
podniky centrální roli. Uzavírají s učni zvláštní smlouvu, která upravuje práva
a povinnosti obou stran. V této smlově se například závody zavazují, že
budou učně
vzdělávat
podle stanovených úkolů odborné přípravy a budou učňům vyplácet odměnu za vzdělávání a práci v rámci duálního vzdělávání. Zabezpečení kvality výuky a závěrečné zkoušky převezmou příslušná místa, například hospodářské
komory jako samosprávné orgány zastupující podniky.
Jak vypadá typické
odborné vzdělávání mladých
lidí v rámci
duálního
systému a na jakou odbornou kvalifikaci mohou
dosáhnout?
Vezměme si jako příklad automobilového mechatronika (pozn., povolání mechatronika je průnikem vědomostí a zručnosti z oborů elektrotechniky, elektroniky, mechaniky, hydrauliky, informatiky,
elektrotechnologie a strojírenských technologií.). Restrukturalizace automobilového mechatronika z roku
2003 je skutečným úspěchem. Vznikla sloučením dvou povolání,
automechanika a automobilového elektrikářa. Automobilový
mechatronik velmi rychle začal představovat nejoblíbenější řemeslo
v Německu,
které
rok co rok vykazuje nejvyšší počet smluv pro řemeslnou výuku. Jak variabilní a
adaptabilní je německý vzdělávací systém, dokazuje skutečnost, že toto odborné vzdělávání v duálním
systému
je v současné
době
znovu upravováno vzhledem k postupující
modernizaci tak, aby následující praktická a teoretická příprava
sledovala potřeby podniků v oblasti nejnovějšího
technologického vývoje. To platí, například pro nové formy pohonu, jako je
hybridní,
nebo elektrický nebo pokud jde o technologie vysokého napětí,
nebo například
v souvislosti se zpracováním nových materiálů v konstrukci karoserií,
jako jsou lehké karbonové karoserie.
Po třech a půl letech výuky automobilového mechatronika se také
otevírají
atraktivní
možnosti
dalšího
vzdělávání a
kariérního
postupu. Může pokračovat ve vzdělávání na automobilového servisního
technika, mistra nebo provozního hospodáře. Se zavedením evropské a
německé rámcové
kvalifikace (EQF/DQR) srovnatelnosti se otevírá možnost vstupu do vysokoškolského
systému
vzdělávání,
protože
automobilový technik-mistr je ekvivalentem bakaláře na úrovni
6 EQF a DQR. To zřetelně odráží atraktivitu kvalifikace německého vzdělávání a odborné přípravy ve vztahu k její
rovnocennosti k úplnému střednímu nebo úplnému střednímu odbornému vzdělání, které jsou nezbytnou podmínkou
pro vysokoškolské vzdělávání.
Jak je výuka financována?
Na financování odborného vzdělávání v Německu se podílí několik
aktérů. Přitom
je převážná část
nákladů
nesena podniky, které poskytují přípravu na povolání. Přebírají náklady
na náhrady
poskytované učňům a také náklady na vzdělávání v
podniku. Spolkové země nesou náklady spojené s odbornými (učňovskými)
školami.
Případně je
možné
využít
pro některá
opatření
spolkové
dotace a to přes úřady práce.
Jakou roli hraje v
BIBB v Německu, v Evropě a ve světě?
Zde bych se chtěl nejprve zmínil o tom, že
jedním
z centrálních
národních úkolů
BIBB je rozvoj a modernizace vzdělávacích systémů a vzdělávacích programů. BIBB má také za úkol připravovat základy pro řízení
odborného
vzdělávání a
přípravy
a to v rámci
výzkumu
vzdělávání,
za účelem
jeho řízení, a
přípravy
jeho inovací. Tak BIBB například zveřejňuje výroční datový report v rámci zprávy o oblasti odborného
vzdělávání
vydávaný
Spolkovou vládou, který se již dávno stal standardním
spisem pro odborné (učňovské) vzdělávání v Německu.
Ale BIBB je také platformou pro diskusi a poradenství v
oblasti aktuálních politických otázek odborného (učňovského) vzdělávání a přípravy, jako je vývoj německého
kvalifikačního
rámce.
Zde se sbíhají všechny
nitky, sociální partneři, spolková vláda spolkové země zde sedí za jedním stolem.
BIBB se také podílí na mnoha síťových
aktivitách
po celém
světě, a
spravuje 30 kooperačních smluv v oblasti institucí a organizací, v oblasti
politiky odborného vzdělávání na všech kontinentech. Právě jsme pozvali všechny partnery BIBB na
pro první
celosvětové
setkání, u
příležitosti
mistrovství světa v učňů "WorldSkills" do Lipska.
Kromě toho se BIBB podílí na mezinárodních srovnávacích výzkumných projektech. Podílí se
na evropských projektech a iniciativách a využívá své odborné znalosti v rámci konzultací a
spolupráce
s mnoha partnerskými zeměmi.
Jakým šancím a výzvám budete čelit
v oblastech adaptace tohoto systému v jiných
evropských zemích?
Jde zejména
o Itálii, se kterou máte
uzavřenou smlouvu o intenzivní výměně
expertů.
V posledních letech se ve světě
zajímají o
německý duální
systém
odborného
vzdělávání
vzhledem ke přizpůsobení tohoto systému podnikovým podmínkám.
Mnozí
dokonce hovoří o tom, že se z tohoto systému stal německý „export“.
To je to, co nechci připustit, protože vzdělávací systémy není možno exportovat one-to-one. Duální
systém
odborného
vzdělávání v
Německu
se vyvíjel
v průběhu
staletí.
Nicméně, je rozumné a vhodné šířit duální systém na základě základní ideje, že právě spojení praktické práci v podniku a teoretické výuky
ve škole,
představuje
metodický
princip pro hladký přechod učňů do světa práce. Na tom právě spolupracujeme mimo jiné s
našimi
italskými
partnery.
BIBB je „společnou adresou“ pro odborné
vzdělávání v
Německu.
Na základě výsledků
BIBB v oblasti politiky odborného vzdělávání jsou navrhovány a realizovány
programy a iniciativy nebo testovány modely inovativních
přístupů v
odborném
(učňovském)
vzdělávání a
přípravě na
povolání v
průmyslu.
To vše
naznačuje
naše
hlavní
oblasti odborného vzdělávání a přípravy v oblasti výzkumu, politického poradenství a
praktické
podpory tohoto vzdělávání - to vše z jednoho zdroje a ve vysoké kvalitě! Tento přístup „věda-politika-praxe-komunikace“,
je také
ve světle
nových,
velkých
výzev
pro odborné vzdělávání a přípravu, vzhledem k demografickým změnám a pokračujícímu trendu směrem k akademickému
vzdělání je
klíčem
k úspěchu.
Touto cestou půjdeme konsekventně i nadále.
Copyright: Goethe-Institut Řím
Vytisknout