Ekonomicky silní stále více ovládají budoucnost. Prostřednictvím vzdělávání...
16. 3. 2015 / Bohumil Kartous
Průmysl, který představuje doposud největší ekonomickou sílu (a lobby) v ČR, volá po opětovném zavedení duálního systému vzdělávání, v němž jsou odborně zaměření středoškoláci prakticky připravováni přímo v podnicích. Z rozhovoru zveřejněného na Britských listech ale vyplývá, že pojetí českých průmyslníků a německého modelu, k němuž vzhlížejí, je naprosto odlišné. Ostatně stejně jako pojetí průmyslu v obou zemích. Ekonomické elity mají snahu stále více ovládat vzdělávání, čeští miliardáři si začínají stavět vlastní sítě škol. Ministerstvo školství dokázalo kritiku z Rady Evropy stran segregace romských žáků proměnit v pochvalu. Vítejte v českém vdělávání minulého týdne. Pravidelný přehled připravuje spolek EDUin.
Témata týdne
Chystá se
Kulatý stůl SKAV na téma digitálního vzdělávání (19. 3. od 10:00 na ZŠ Vodičkova).
Obě mají společné zaměření na technickou a přírodovědnou oblast, obě mají status soukromých škol a vybírají školné.
Snahy Tomáše Janečka, majitele společnosti RSJ, o investice do vzdělávání
ilustrují celkový trend mezi bohatými lidmi nejen v ČR (Ekonom).
Výrok týdne
„Přátelé pamatujte si, veškerá výchova je o vztahu.“ Ivan Vyskočil, herec a psycholog, svého času o výchově. Z rozhovoru se sestrou Angelikou, která vzdělává a vychovává kluky s nařízenou ústavní výchovou na Vysočině. Kvůli nim hraje fotbal a pracuje se sociálními sítěmi. Rozhovor zveřejníme na webu EDUin.cz v následujících dnech.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Jak funguje duální systém vzdělávání. Svaz průmyslu a dopravy volá po duálním systému vzdělávání. Jaroslav Hanák tento požadavek znovu zopakoval v diskusi s Jiřím Zlatuškou pro DVTV. Duální systém vzdělávání, praktikovaný v Československu před rokem 1989, je velmi efektivně uplatňován v Německu. Odborně profilovaní středoškoláci získávají teoretické znalosti ve školách a praktické dovednosti v podnicích. Jak je ale zřejmé z rozhovoru s prof. Esserem (Britské listy), předsedou tzv. Spolkového institutu pro vzdělávání a přípravu, který duální systém v Německu řídí, průmysl je v prvé řadě vysoce odpovědný vůči státu a sociálním partnerům, nese většinu nákladů a školy nevlastní. Tento fakt je v ostrém kontrastu s tím, co požaduje Hanák: odprodat školy podnikům, nezavazovat se vůči společnosti a náklady pouze socializovat (vzdělávat zásadně pro vlastní potřebu podniků). Jiří Zlatuška ve výše odkazované diskusi na tyto diskrepance upozornil. Informace o duálním systému vzdělávání v němčině, v angličtině (obsahuje i informace o tom, kde všude je uplatňován).
- ČR a inkluze: oblečená i nahá. MŠMT zveřejnilo na svých stránkách informaci o tom, že byla ČR pochválena Radou Evropy za „proinkluzivní kroky“, zejména v souvislosti s novelou školského zákona, jejíž proinkluzivní charakter je více méně výsledkem tlaku neziskového sektoru. V souvislosti s týmž hodnocením Rady Evropy dochází k naprosto opačnému závěru iDNES.cz. Server upozorňuje, že ČR je kritizována za vysoký počet romských dětí v praktických školách (zdroj z ČTK). Michal Komárek si na serveru Romea.cz všímá, že jde pravděpodobně jen o průhlednou snahu ministra Chládka vypadat dobře navenek.
Inspirace z (a do) praxe
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- InoEduFest, první ročník festivalu inovativních škol, 21.3. od 9.00 do 17.00, ZŠ Londýnská, Praha.
Vytisknout
Související články
7.4. 2015 / Bohumil Kartous
Svaz průmyslu a dopravy (SPČR) odpovídá na otevřený dopis jeho prezidentovi Hanákovi, v němž byl žádán, aby vysvětlil své požadavky vůči vzdělávacímu systému. Z odpovědi vyplývá, že SPČR nepožaduje zvýšení počtu učňů, jak z některých předchozích vyjá...
30.3. 2015 / Bohumil Kartous
Svaz průmyslu mírní prohlášení svého prezidenta o tom, jak chce ovlivňovat vzdělávání, na otázky ohledně učňovského školství a zaměstnatelnosti jeho absolventů ale ještě neodpověděl? Data o tom, jaký je vztah mezi nezaměstnaností a dosaženým vzdělání...
26.3. 2015 / Bohumil Kartous
Úvaha Potřebujeme novou teorii kapitalismu je postavena na představě, že je třeba odlišného teoretického přístupu ke studiu a projekci ekonomie, aby bylo možné udržet kapitalistický systém jako funkční model pro fungování (nejen) hmotných v...