Skutečná kulturní poroba už dávno probíhá. Co poroba, demence...

Coca-Colu v ČR nechceme!

17. 12. 2015 / Bohumil Kartous



Kulturní entomologové, dále "ti, kdo nejsou rasisté, ale" a pak také ta údajná většina vystrašených, jimiž intelektuálové ve své povýšenosti pohrdají a nenajdou pro ně potřebnou trpělivost, s níž je třeba podstatu věci stále dokola vysvětlovat. Ti všichni se obávají toho, že uprchlíci, pakliže by taková situace v ČR skutečně nastala, rozvrátili by tu ono jedinečné milieu, kulturu nefalšovaného a originálního češství. Když pomineme všechny možné groteskní i tragické úhly pohledu, jež tento obří společenský mnohostěn nabízí, je tu jedna obzvlášť pikantní skutečnost. Ty kulturní síly, které proměňují naše jedinečné češství v souhrn několika postradatelných historických faktů učiva základní školy a výjimečně odstrašující způsob stravovacích návyků, tu už dávno působí, aniž by si toho kdy kulturní entomolog ráčil všimnout. Zvláště nyní, v době předvánoční, to musí být patrné každému, kdo neabstrahuje pouze ze života hmyzu...

Jít centrem Prahy je v posledních týdnech trochu sebemrskačství. Už nejen na Staroměstském náměstí, ale na jakémkoliv alespoň trochu volném prostranství se objevily kulturně naprosto indiferentní stánky s prapodivnou nabídkou připomínající globální tržiště. Visí z nich jakási molitanová vemena, která mají nejspíš připomínat rampouchy. Je to ale jen moje nepotvrzená domněnka. Možná jen kravička Milka pozbyla cosi svých půvabů.

Staromák okupují "mimové", postavy ubožáků v kostýmech Mad Maxe či těžko identifikovatelných postav z mně neznámých příběhů či legend. Více či méně otráveně čekají, až zacinká mince a oni zahrají svůj špatně secvičený několikavteřinový part.

Vrcholem jedinečné české "cooltoure" v hlavním městě jsou dvě postavy sedící nad sebou na kovové konstrukci, umně zahalené tak, aby to vypadalo, že jde o levitaci. Bolestivě blbé.

Do toho vás neustále atakují pojízdné reklamní poutače na Segwayích, dvoukolkách pro vytlemené turisty.

Tato naplavená změť globálního turistického marketingu nyní vytváří kolorit předvánoční Prahy, samozřejmě společně s pulzujícími nákupními centry, v nichž se masa nefalšovaných lidských dojnic nechá - s hubou pootevřenou úžasem - tiše a pokorně dovést k symbolické porážce. Možná jsem se s významem těch vemen na stáncích zmýlil...

Třeba si řeknete, že to nic neznamená, šaškárna pro turisty. Omyl. Pouze "haute culture" ve srovnání s tím, co se děje na tradičním českém venkově. Kolegyně mi ukazovala fotografii zcela zaplněného náměstí jednoho středně velkého města v Podkrkonoší, kde žije. Za celý rok se tam nestane nic tak vrcholně důležitého, aby se kvůli tomu obyvatelé nakupili na náměstí a v přilehlých ulicích. Až teprve před Vánoci se to stalo. A teď, vážený čtenáři, se teprve podrž, jak jedinečná kulturně společenská událost dokáže v roce 2015 aktivizovat jinak typicky českou spící obec. Nebyla to návštěva arcibiskupa, symfonického orchestru z nejbližšího většího sídla, dokonce ani rodáka - hokejisty, který, považte, hraje v jednom týmu s Jardou Jágrem. Byl to jen obyčejný náklaďák s nápisem Coca-Cola...

Tak tohle je odraz té jedinečné kulturnosti českého národa, kterého si tak hrozně ceníme. Tato kulturní demence je skutečně něco, co bychom mělo střežit jako příslovečné oko v hlavě. Však to taky svědomitě děláme. O čem asi myslíš, vážený čtenáři, se v nejmenovaném městě vedly debaty ve školách a školkách, ještě než ta velká událost nastala? O čem dokonce paní učitelky bájily dětem, aby se mohly pořádně těšit, ještě než se osobně dotknou "Vánoc"?

Bez dalšího komentáře diagnóza současné české lidové kultury v její úplné bezelstnosti:

Coca-Cola navazuje dlouhodobou tradici a vydává se již po šestnácté na cestu po České republice. Vánoční kamion spolu se Santa Clausem v letošním roce navštíví 40 měst v době od 1. prosince do 22. prosince 2015. Děti i dospělí se budou moci u kamionu vyfotit a prohlédnout si ho. Program začíná vždy v 16 hod, výjimkou jsou Vodňany, kde program 5.12 začíná od 16.30 hod. Závěr celé akce je plánován na 18 hod, kdy se návštěvníci se Santou rozloučí a vyprovodí ho na cestu do dalšího města.

Vytisknout

Související články

Ta naše krásná národní identita...

26.11. 2015 / Bohumil Kartous

Nebýt pár očekávatelných komentářů v médiích a demonstrace studentů na Albertově týden poté, kdy tam Miloš Zeman - údajně zcela nevědomky - zpíval českou hymnu bok po boku s fašistou, jakoby v české společnosti neexistovala dostatečná míra protilátek...

Česko není pevnost

8.9. 2015 / Bohumil Kartous

Traduje se, že mentalita různých společností vede k odlišnému způsobu přístupu k problémům. Jsou společnosti, kde problém vede k tomu, že se lidé snaží najít co nejrychleji jeho řešení. Vedle toho jsou ale společnosti, které místo efektivního hledání...

Češi postrádají identitu

14.3. 2015 / Bohumil Kartous

Jan Čulík opakovaně pokládá otázku, co vede českou veřejnost, zejména její mediální a intelektuální reprezentaci, k zastávání bizarních a ideologicky silně zatížených postojů. Podobnou otázku jste si určitě mnohokrát položili, když jste se setkali...

Obsah vydání | Čtvrtek 17.12. 2015