K. 28. ŘÍJNU:
Co nám (ne)zbylo z odkazu T. G. Masaryka
25. 10. 2013 / Marek Řezanka
Nemá-li se společnost zmítat ode zdi ke zdi, ale dlouhodoběji někam směřovat, potřebuje určitou vizi, soubor konkrétních ideálů a hodnot, o jejichž dosažení bude usilovat a k nimž se bude většinově hlásit.
Kromě předčasných parlamentních voleb jsme se přiblížili i k jednomu poměrně zásadnímu výročí, a to 95 let od vzniku demokratického Československa. To již sice nějakou dobu neexistuje, přesto jak pro Českou republiku, tak pro Slovensko má datum 28. 10. 1918 mimořádný význam (a svůj význam mělo i pro Podkarpatskou Rus). Bez tohoto data by tu dnes ani jeden z těchto dvou států neexistoval.
Má-li se společnost jakéhokoli státu nějak ubírat, je nezbytné, aby znala svou historii, a aby jí rozuměla. Aby se hlásila ke svým silnějším stránkám a dokázala nést břímě svých pádů. Aby byla schopna pochopit -- a nepotřebovala černobílé vykreslování faktů, které nikdy černobílé nebyly. Jedině vyrovnaná a zdravě hrdá společnost může mít vizi, na jejímž naplnění se může podílet.
V takovém případě je ovšem nutné rozbíjet různá tabu -- a co především -- rozvíjet všeobecný přehled. Například v patnáctém století bylo přelomové, když výklad bible přestal být výsadou kněží, ale stal se něčím masovějším -- třebaže zdaleka ne pro většinu populace. Od prostého přejímání cizích pravd se dostáváme k vlastnímu přemýšlení.
Znát svou minulost je dobré k tomu, abychom věděli, od čeho se můžeme odrážet, jaká jsou naše specifika, jaké jsou naše jizvy. Dvakrát nejšťastnější by ovšem nebylo se k jakémukoli výseku naší minulosti vracet. Není to ani možné. Společenský, ekonomický i politický vývoj jsou v pohybu. Řada věcí se zkrátka vrátit ani při nejlepší vůli nedá. I proto nepovažuji za nejlepší používat časté historické paralely na současnou dobu. To ovšem neznamená, že nám nemůže připadat, že se některé jevy a události opakují. Jistě, lze najít celou řadu paralel například u krize ve třicátých letech 20. století a v posledních letech. Pohybujeme se ovšem v jiné fázi kapitalismu s jinak nastavenými parametry. Těžko můžeme v době nadnárodních korporací a v procesu globalizace a monopolizace hledat "nové Bati", kteří by budovali nějakou na svou dobu pokrokovou sociální politiku či rozvíjeli vzdělanostní systém.
Nepomůže nám ani, zidealizujeme si obraz T. G. Masaryka k obrazu svému a vytvoříme-li si z něj legendu, aniž bychom viděli člověka z masa a kostí. A zejména -- aniž bychom se zajímali o jeho rozsáhlé dílo, o jeho myšlenky, jeho postoje a přesvědčení.
Je-li pro mě něco z Masarykova odkazu velmi cenné, je to jeho usilování o demokratický a současně sociální stát, o něco, co bychom mohli nazývat demokratickým socialismem. Máme tu tak vizi soběstačného státu, a to v různých oblastech (průmyslová výroba, zemědělská produkce, energetika, obranyschopnost), státu s kvalitním a všeobecným vzděláním, státu, který nehází střední vrstvy společnosti přes palubu se slovy. že: "každý se o sebe musí postarat sám". Tato fráze narazí všude tam, kde se "každý z nás" sám o sebe postarat jednoduše nemůže, i kdyby se stokrát na hlavu stavěl. K odkazu T. G. Masaryka se slovně může přihlásit v podstatě kdokoli. Je ovšem podstatné, jak (a pokud vůbec) se k jeho odkazu hlásí v praxi.
Jestli na něčem T. G. Masarykovi záleželo, potom na tom, aby společnost byla vzdělaná, aby v ní panoval kritický duch, aby nebyla kastovaná. Kromě rozvoje ekonomického kladl důraz na rozvoj řekněme morální. Uvědomoval si význam náboženství, a hledal jeho smysl v době, ve které žil. Důsledně odděloval pojmy "náboženství" a "církev".
Hledal pro náboženství i církve prostor adekvátní stupni demokratizace společnosti.
"Náboženství dnes musí mít jinou funkci, než mívalo dřív. Tenkrát veliká masa lidu byla nevzdělaná, nevědomá, negramotná; proto byla vedena k poslušnosti -- duchovně i politicky vládla autorita. Církev jako duchovní aristokracie byla vzorem aristokracie politické; proto také byla organizována hierarchicky -- aristokratisme právě uznávání stupňů mezi lidmi.
Dnes skoro každý člověk má jaké také vzdělání; tím je také autonomnější. Náboženství se musí vyrovnat jednak s tím rozvojem vědeckého myšlení, jednak s vývojem poměrů společenských - a nejen ve svém učení. I křesťanská láska k bližnímu má před sebou veliký úkol: spravedlivé nároky socialismu." (K. Čapek, Hovory s T. G. Masarykem, Československý spisovatel, 1990, s. 305) Potřeba vzdělané a kriticky myslící a pochybující společnosti se v Masarykově úvahách vyskytuje poměrně často. Stejně, jako Masaryk hledal průnik mezi demokracií a socialismem, hledal ho rovněž mezi vzděláním a náboženstvím (vírou). Ukazoval, že tyto pojmy se nejen nevylučují, ale že jejich symbióza je jistým ideálem, k němuž lze směřovat. Jeho vizí nebyla společnost, kde se úroveň všeobecného vzdělání a historického povědomí bude snižovat, aby mohla posilovat moc jakékoli církve. Jeho vize směřovala ke společnosti, která bude vzdělanější a vzdělanější -- a kde bude role církve diametrálně jiná než ve středověku či na začátku novověku.
"Běží o to, harmonizovat celý a plný duchovní život člověka -- i národa. Náš národ silně žil nábožensky; vemte si: svatý Václav, Hus, Chelčický, Komenský!
Ale stejně silně usiloval o vzdělání. Komenský nám ukázal cestu, jak hledat a najít souladnost všeho duchovního života, jak najít, podle jeho slov, hlubinu bezpečnosti." (Hovory s T. G. Masarykem, s. 239)
Nemá-li být společnost trvale štěpena a rozdělována, neobejde se bez dvou základních věcí:
1) sociálního smíru, který zabraňuje eskalaci napětí a násilí a
2) schopnosti věcné a kritické argumentace, tolerance odlišných názorů a jejich kultivované výměny (tato schopnost závisí právě na existenci sociálního smíru).
Společnost nepotřebuje nějaké nadřazené idoly, podle jejichž názorů se ostatní budou řídit, a je jedno, zda těmito idoly myslíme herce, režiséry, vědce atp. Pro společnost je podstatné, jak dokážou její jednotliví představitelé jít vzorem ostatním -- a jakým vzorem jde pak sám sobě i svému okolí každý člen společnosti.
Masaryk se nespokojoval s nějakými "vzdělanými elitami". Jeho požadavky na zástupce vědeckých kruhů a inteligence obecně šly mnohem dále za rámec nadání či talentu, za rámec získaných vědomostí.
"Poznání je mravní povinnost, stejně jako láska a služba bližnímu, jako kterýkoli z mravních příkazů. Na vědcích a filozofech neuctíváme jejich nadání, nýbrž to veliké usilování o pravdu -- to je čin mravní." (s. 212)
Citací různých Masarykových děl bych zde mohl uvést bezpočet -- a mnoho z nich by mělo stále co říci. Podle mého ale bohatě stačí tři uvedené citáty z Čapkových Hovorů. Stačí, protože nám ukazují možný směr -- a zároveň nás upozorňují, kam jsme zatím došli. Pětadevadesát let od založení Československa není od věci si podobné otázky aspoň položit.
VytisknoutObsah vydání | Pátek 25.10. 2013
-
28.10. 2013 / Priority zahraniční veřejnosti28.10. 2013 / Jan ČulíkČSSD jsou dvě strany. Ale vyhodit šéfa den po vítězství ve volbách je sebevražda28.10. 2013 / Bohuslav SobotkaSobotka: "Nebudu ustupovat nátlaku, špinavé kampani a nedemokratickým praktikám"28.10. 2013 / Michal HašekHašek: Sobotka převzal přímé řízení volební kampaně, Sobotkou byla tolerována kroužkovací kampaň pánů Patočky a Dienstbiera28.10. 2013 / Oskar Krejčí: Vážné problémy má ČSSD, ODS i Babiš28.10. 2013 / Šéf americké NSA požaduje, aby vláda umlčela tisk28.10. 2013 / O skutečném "ledví" sociální demokracie28.10. 2013 / O významu preferenčních hlasů27.10. 2013 / Nevkročit do Babišova smrtelného objetí27.10. 2013 / Sušová-Salminen: Politika se dále izoluje od společnosti27.10. 2013 / Rekonstrukce státu vyhrála volby27.10. 2013 / Ježíši, co jsme to provedli...27.10. 2013 / JIný pohled na volby27.10. 2013 / Střet zájmů26.10. 2013 / Sečteno 100 procent hlasů26.10. 2013 / Volby lépe dopadnout nemohly27.10. 2013 / Tak opět nebudou vládnout komunisté25.10. 2013 / Hledání příběhu na jihlavském filmovém festivalu25.10. 2013 / Sprostý rasismus ve zprávě ČTK, kterou převzaly Novinky25.10. 2013 / Viktor VerešPředstavujeme kandidáty: Táňa Fischerová, Změna, A. Antonín Mach, ODS, Petr Neumann TOP09, František Chot, KSČM25.10. 2013 / Špehování spojenců od Obamy nepřekvapuje25.10. 2013 / Předvolební guláš25.10. 2013 / Miloš KalábJakýkoliv styk občana s policií může občanovi po letech uškodit, když neplatí presumpce neviny25.10. 2013 / Viktor VerešSouhlasím se Schwarzenbergem ohledně hrozby nástupu fašismu s Babišem -- koho tedy volit?24.10. 2013 / K čemu je dobré kroužkování25.10. 2013 / Citigroup: Přichází katastrofa v Řecku, nekontrolovatelný růst dluhu v Itálii a Portugalsku23.10. 2013 / Bývalý konzervativní premiér ohromil britskou vládu požadavkem na zdanění energetických firem24.10. 2013 / ODS vyzývá k třídnímu boji24.10. 2013 / Cesta k bankrotu: Stavějte polské dálnice24.10. 2013 / Josef Mrázek, Zdena RadičováZměny chování a podstaty politických stran dosažitelné změnou volebního zákona a co může prezident udělat hned24.10. 2013 / Viktor VerešPředstavujeme kandidáty: Ing. Jana Bobošíková předsedkyně volebního bloku Hlavu vzhůru, Eva Poštová, ODS, Václav Votava, ČSSD, MUDr. Tomáš Mrázek, TOP 0924.10. 2013 / Viktor VerešPředstavujeme kandidáty: Jaromír Hýbner - Změna, Mgr. Václav Horáček - TOP09, Pavel Ambrož - KSČM Praha, Ing. Vladimír Vojáček -- ODS, Daniela Ottová -- ČSSD24.10. 2013 / EU a Ukrajina24.10. 2013 / Viktor VerešPředstavujeme kandidáty: Ing. Jan Mládek stínový ministr financí za ČSSD, CSc. David Klíma, TOP09, Pavel Kubů, KSČM, Mgr. Tomáš Kopecký, lídr Změny24.10. 2013 / Viktor VerešPředstavujeme kandidáty: PhDr. Lubomír Zaorálek, ČSSD Moravskoslezský kraj, František Vácha, TOP09, Vladimír Místecký, KSČM, Jana Němečková, STANEZ, Karel Jakobec, ODS, Ing. Esma OPRAVILOVÁ, KSČM24.10. 2013 / Tomio Okamura neví, co říká jeho vlastní strana23.10. 2013 / Sejdeme se v Letňanech23.10. 2013 / Štěpán KotrbaOtevřený dopis Svatému Otci ve věci hlupství jeho preláta: křesťanská ryba smrdí od hlavy23.10. 2013 / Dvořáková: Koalice TOP 09, ODS, Babiš, Okamura?15.9. 2013 / Hospodaření OSBL za srpen 2013