Rudimenty Římanova rozhodování
1. 9. 2010 / Miroslav Prokeš
Souhlasím s Janem Potměšilem (článek "Liberálové s modrými brožurkami"), že šéfporadcovo modré svazáctví je pro občany ještě nebezpečnější než neudržitelné názory jím navrženého "lidskoprávního kozla-zahradníka" Jocha, jehož si premiér nebude moci dovolit držet na Úřadě vlády kvůli tlakům ze zahraničí, které očekávám poté, co je média rozkřiknou i tam. Z tlaků našich občanů premiéra zjevně hlava nebolí.
Nekompetence Martina Římana se nesmazatelně vryla do dějin v době, kdy byl ministrem dopravy (1996 až 1998). Tenkrát sdělil národu v několikrát reprízované publicistické debatě České televize: "Železnice jsou přežitkem 19. století", čímž dal zelenou ještě překotnějšímu rozvoji automobilismu (ve kterém že století byl vynalezen automobil?) a politický pokyn k výstavbě dálnic za každou cenu. Ano, i za cenu porušování zákonů úředníky radnic, stavebních úřadů i později vzniklých krajů. Za tu cenu, kterou teď platí například obyvatelé obcí v Českém středohoří, kudy se denně valí desetitisíce kamiónů, zatímco krajští politici bez rozdílu stranické příslušnosti (ano, ČSSD i KSČM nevyjímaje) ji hážou na "ekoteroristy". Ti krajští zastupitelé, kteří ještě v roce 2005 odmítli kompromisní návrh Dětí Země na stažení žalob na nezákonný postup úředníků za cenu výstavbu dlouhého tunelu Kubačka na D8 v Českém středohoří s argumentem, že na to není čas a peníze.
Kdyby se byl tehdy ministr Říman informoval o dopravních strategiích nejen západoevropských zemí, kde se dnes na hlavních tratích jezdí rychlostmi přes 300 km/h (a v Šanghaji dokonce 435 km/h), nemuseli jsme tehdy za velké peníze "modernizovat" mezinárodní železniční koridory na maximální rychlost 160 km/h (která je ale v dlouhých úsecích podél Labe, Vltavy, Orlice, Svitavy a jiných řek omezena na 80 či 100 km/h) a mohli bychom z Prahy do Drážďan či Brna dojet po kolejích za hodinu, do Berlína, Bratislavy či Vídně za dvěapůl. Kdo by tam pak chtěl jezdit nebo vozit zboží autem? Velemínským by tudíž problém s kamióny vůbec nevznikl.
Rudimenty Římanova nekompetentního rozhodování ovšem bohužel přetrvávají dosud. Politici ve všech krajích se mohou přetrhnout ve sbírání populistických předvolebních bodů "dostavíme k nám dálnici, bez níž je nemyslitelný rozvoj celého regionu".
Holt kdo nemyslí (dopředu), má myslitelné za nemyslitelné.
VytisknoutObsah vydání | Středa 1.9. 2010
-
1.9. 2010 / Svět čelí globálnímu oteplení o 3,5°C1.9. 2010 / Iniciativa ProAlt chce zodpovědnou energetickou politiku zahrnující úspory a decentralizovanou výrobu1.9. 2010 / Ministr Bárta vydírá stavební firmy31.8. 2010 / Iráčané chtějí, aby americká vojska neodcházela31.8. 2010 / Může být svět poháněn solární a větrnou energií?31.8. 2010 / Vojenská základna na Islandu se stane soukromou školou pro boje se sovětskými stihačkami31.8. 2010 / "Skeptický ekolog" Bjørn Lomborg: Na boj proti globálnímu oteplování je zapotřebí 100 miliard dolarů ročně30.8. 2010 / Jak Gorbačov obětoval britské horníky30.8. 2010 / Chce se někdo ještě učit cizí jazyky?3.8. 2010 / Hospodaření OSBL za červenec 2010