Jak Google komerčně využívá soukromých dat od svých uživatelů

12. 8. 2010

Firma Google vypracovala důvěrný, sedmistránkový dokument, v němž řeší otázku, jak daleko by měla zajít při komerčním využívání obrovského množství soukromých informací od svých uživatelů, jichž bylo v červnu 2010 943,8 milionů, tedy přibližně 75 procent veškerých uživatelů internetu.

Měl by Google vybudovat platformu pro prodej a nákup dat z internetu? Dlouho soukromých dat svých uživatelů odmítal využívat, ale jeho malí konkurenti to nyní dělají velmi agresivně. Hrozbou je také růst popularity Facebooku.

Loni poprvé začal Google shromažďovat data o stránkách, které lidé navštěvují, a využívá to nyní k tomu, že tyto lidi sleduje po internetu a nabízí jim personalizovanou inzerci.

Po dlouhá léta byly na internetu nejmocnější ty firmy, které měly největší návštěvnost. Teď dochází k podstatné změně. Moc mají dnes ty firmy, které shromáždily největší množství informací o uživatelích internetu a které si vypracovaly nejchytřejší způsoby jak toho komerčně využívat.

Podobně jako Facebook plánuje Google umístit na mnoho internetových stránek tlačítko "Líbí se vám?". Kliknete-li na to, poskytujete tím Facebooku o sobě cenná data o svých osobních zájmech.

Dlouhá léta odmítali zakladatelé firmy Google používat cookies, ale nakonec r. 2008 se vzdali, pod tlakem konkurence.

V tajném dokumentu firmy Google z roku 2008 se spekuluje o tom, že by firma Google mohla prodávat personalizovanou inzerci po internetu na základě informací, které získá z mailů, které lidé píší na gmailu.

V březnu 2009, po hádce mezi zakladateli Google Pagem a Brinem, firma začala nabízet personalizovanou reklamu na vnější internet. Zatím je tato služba k dispozici jen omezenému počtu inzerentů. Používá cookies, které zaznamenávají, kteří uživatelé si kdy otevřou milion různých serverů, na nichž Google prodává reklamu.

Zatím se Google snaží stát se clearingovým domem pro co největší množství reklamních transakcí, i v těch případech, kdy k těmto transakcím nejsou používána osobní data, která Google získal od svých uživatelů.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 12.8. 2010