Situace ve školství je jiná
10. 11. 2009 / Leopold Kyslinger
Bez moderních učitelů jsou moderní počítače k ničemu je zvláštní článek. Skoro bych řekl, že je to PR článek obchodní společnosti a nikoliv reakce na průměrný, mnohokrát omílaný souhrn faktů bez prokázané příčinné souvislosti (dále jen - blábol) MF Dnes. Z příspěvku p. Krase nelze zjistit, zda se článek týká žáků základních škol či studentů středních a vysokých škol. Používá totiž jak názvu studenti, tak i žáci.
Já se mohu vyjádřit pouze k situaci v základních školách a nemohu jinak, než protestovat proti tvrzení
To je strašlivá směs tvrzení, řečnických otázek a následujících dehonestujících odpovědí bez jakéhokoliv zdůvodnění.
Jen krátce:
-- situace v systému vzdělávání se za posledních 10 let nezlepšila, ale zhoršila (viz studie PISA a TIMMS).
-- systém vzdělávání potlačováním úlohy matematiky biflování progresivně podporuje.
-- co je to špičkový vzdělávací software? Takový neznám a jeho existence by byla významným průlomem v pedagogice. Zvláště takový, který je zaměřen na kreativitu a vlastní tvůrčí myšlení. Zatím byly vzdělávací zájmy upozaděny principem zisku. Nejslavnějším příkladem byl tak zvaný "balíček" zastaralých programů. Jestli má autor na mysli jím protežované vzdělávací programy pro výuku aplikací Excel a Word, tak se spíše musím ptát, jaká je úroveň těchto nespecializovaných programů, jestliže jsou tak málo intuitivní, že se na jejich ovládání musí vyvíjet "vzdělávací" software.
-- proč si myslí, že do memorování nelze plnohodnotně zapojit počítače?
-- proč si myslí, že pro školy je tvůrčí myšlení bizarností? Ne bez hrdosti poukazuju na tento článek.
Samozřejmě, že takových příkladů je mnohem více.
Takovéto nepromyšlené, z nějaké příručky opsané knížecí rady, jsou pro kantorskou obec nejen nebezpečné, ale i přímo urážející. Vyučující bez reflexe není učitelem! Odpovědnost učitele je (většinou) jednou z posledních hodnot, které jej ještě u profese drží. Osobně si jen velmi těžko dovedu představit, že by mi žáci zpochybnili konkrétní obsah výuky -- např. zlomky.
Z celého článku p. Krase mám velmi podobný dojem jako z článků běžných novinářů. "Dejte mi jakékoliv téma, já vám napíši pojednání, sloupek, fejeton či něco jiného."
VytisknoutObsah vydání | Úterý 10.11. 2009
-
10.11. 2009 / Vídeňská univerzita: Zelňačková dieta a hustý vzduch9.11. 2009 / Úterní program na vzbouřené Vídeňské univerzitě10.11. 2009 / V americké armádě "nepáchá sebevraždu 10 vojáků měsíčně"9.11. 2009 / Nesmrtelná duše, aneb facka má padnout rychle9.11. 2009 / Slavnostní předávání Big Brother Awards 20099.11. 2009 / Nechceme platit vaši krizi: jak společně čelí krizi oboráři a studenti v "konzervativním" Rakousku7.11. 2009 / Nikoli nestranný výzkum9.11. 2009 / Pro bono advokát roku 20099.11. 2009 / Daniel VeselýDalší zločin ve válce proti terorismu, tentokrát na domácí frontě na vojenské základně Fort Hood9.11. 2009 / Petr Kužvart, Štěpán SteigerNěmecké univerzity pořádají solidární akce na podporu vzbouřených rakouských kolegů21.10. 2009 / Britské listy potřebují 100 000 Kč na nové servery27.10. 2009 / Ideálně situovaný studentský byt na Starém Městě v Praze8.10. 2009 / Hospodaření OSBL za září 2009