POZNÁMKA NA OKRAJ:

Za co by politikové měli být vlastně potrestáni, neboli neboli Když se setká reálná ekonomika se skutečností

2. 7. 2009 / Uwe Ladwig

Politikové v Německu se rozhodli bojovat proti hospodářské krizi "šrotovným". Z nejnovějšího odhadu firmy Volkswagen ohledně poptávky po automobilech v roce 2010 vyplývá, že to bylo jen rozhazování peněz a že vládní finanční podpora firmy Opel je další nesmysl.

V roce 2009 registrují v Německu podle odhadu firmy Volkswagen lidé asi 3,6 až 3,7 milióny nových vozů, z čehož asi 30% se jich prodalo v důsledku vládního "šrotovného" ve výší 2500 euro. Z důvodů téhle předsunuté poptávky očekává firma Volkswagen, že se v roce 2010 prodá v Německu jen 2,6 milionů nových aut.

Z té krátké informace vyplývá, že skutečná krize německého automobilového průmyslu nastane až v roce 2010, až už šrotovné nebude k dispozici (to jsem v BL předpověděl už v dubnu) a taky, že za každý prodaný vůz se alespoň teoreticky zaplatilo ne 2500, ale 8300 euro, což je ovšem hospodářská idiocie a za to by rozhodující politikové měli být nějak potrestáni. Z tohoto hlediska je ovšem i státní podpora firmy Opel před insolvencí naprosto nesrozumitelná (o positivní stránce bankrotu ZDE o zájmu automobilky Škoda ZDE).

Zdá se, že vládní slib, který německá vláda dala firmám General Motors a Opel, německá kancléřka už z právních důvodů nemůže odvolat, ale i kdyby to bylo možné a ačkoliv by to bylo velmi důmyslné, stejně pochybuji, že by to udělala. Budou přece volby. Nebo si myslíte vy, že by Merkelová přiznala veřejnosti před volbami, že jednala ohledně toho příslibu ukvapeně?

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 2.7. 2009