19. 3. 2009
POZNÁMKA NA OKRAJ:Dva různé případy autocenzury, neboli Kšeft přece není všechnoVí se vlastně, že pro obchodníky není krátkodobý kšeft vždy vším. Málo je ale slyšet o autocenzuře a o jejích různých důvodech. V Německu se ale včera informovalo o dvou různých případech autocenzury. Zajímavé je, že jeden z nich se neodůvodňuje očekávanými přímými problémy, ale asi čistě morálními důvody, na něž by se tak rychle možná ani nemyslelo. O těch případech jsem už v BL psal. Jednou šlo o ateistickou reklamu na reklamních plochách na anglických autobusech) v druhém případě o následky amoku ve Winnendenu. |
V prvním případě šlo anglickým ateistům o informaci, že " ŽÁDNÝ BŮH PRAVDĚPODOBNĚ NEEXISTUJE. PŘESTAŇTE SI DĚLAT STAROSTI A UŽÍVEJTE SI ŽIVOTA." Když se teď pokusili němečtí ateisté umístit takovou reklamu na autobusem v Kolíně, v Berlíně a v Mnichově, zjistili, že alespoň v těch prvních dvou městech jim to na základě autocenzury nebylo povoleno. Důvodem zákazu v Berlíně bylo asi, že se počítalo s protesty a proto tam nechtějí dovolit žádnou reklamu, která by mohla ovlivňovat náboženské cítění. V Kolíně prý mají kvůli velké nemohdě v souvislosti s budováním metra v těchto dnech asi dost jiné problémy a mnichovský případ zatím ještě není dojednaný. ZDE. Ve všech těch případech by bylo ovšem zajímavé, jestli by nějaká reklama velkých církví také padla v důsledku takovéto autocenzury.
V druhém případě, který se týká amoku ve Winnendenu a možnosti negativního ovlivňování mladých lidí je autocenzura odůvodňována jinak. Od dubna 2009 se už nebudou v obchodním domě "Kaufhof" prodávat filmy a videohry, které jsou povoleny jen pro lidi nad osmnáct let. Tím chce ta firma poukázat na svou společenskou odpovědnost, ačkoliv zatím tak ostatní obchodní domy a jiní prodejci se tak nechovají a výrobci takovýchto materiálů se tomu jen diví. ZDE V souvislosti s tím prvním případem se ptá, jestli by reklama velkých církví se stala obětí autocenzury tak, jak se to stalo s reklamou ateistů. V případě ateistické reklamy bych to očekával. Reakce Kaufhofu mě ale opravdu překvapila. Mně se ten zákaz líbí, ačkoliv ovšem vím, že lidé si ty vražedné filmy a hry můžou i nadále koupit jinde. Ale co si myslíte vy? Jaká by byla v obou těchto případech reakce v ČR? |