20. 2. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
21. 2. 2009

ZÁCHRANA NÁDRAŽÍ V ÚSTÍ NAD ORLICÍ

Ministr přiznal, že řešení existuje

Osud historicky cenného nádraží v Ústí nad ukazuje, že někdy stačí vyměnit ministra, a škody lze napravit. Alespoň v jednom izolovaném případě. Nový ministr dopravy Bendl se přiznal tváří v tvář aktivistům i novinářům, že nádraží není třeba bourat. Řešení existuje, řekl doslova. Proč nešlo řešení nalézt už dříve. Správa železniční dopravní cesty se tedy projevila jako skupina barbarů, když upřednostnila demolici historické nádražní budovy před nalezením řešení. Britské listy upozornily jako první na tento případ úřednické zvůle.

A nyní se přidáváme i k návrhům řešení užití budovy.

Navrhujeme muzeum železničního modelářství v budově, která sama vypadá jako železniční model. Navrhujeme věnovat budovu fenoménu, který pobláznil srdce mnoha otců i jejich synů. Který existuje stejně dlouho, jako železnice sama. Fenoménu, který dal vzniknout řadě firem, které už více než sto let vyrábějí zmenšené modely lokomotiv, vagónů, návěstidel i další železniční infrastruktury v měřítcích I (rozchod 48 mm), O (rozchod 35 mm), S (rozchod 22,5 mm), H0 (1:87, rozchod 16,5 mm), TT ("table top", 1:120, rozchod 12 mm), N (1:160, rozchod 9 mm).

Muzeum podobné tomu v německém hraničním městečku Sebnitz, poblíž Dolní Poustevny ve Šluknovském výběžku. Shromáždit sbírky mašinek ve veřejném prostoru a vytvořit centrum železničního modelářství na trase Pendolina by bylo podporou železniční dopravy v Česku i její propagací. Vyzvat české modeláře, aby do výstavního prostoru zapůjčili nejcennější části svých sbírek (samozřejmě s jejich digitalizací, pojištěním a propagací majitele i zbytku sbírky), by umožnilo dát za podpory Českých drah dohromady největší sbírku v Evropě, možná i ve světě. A byla by to především sbírka českých vagónů a lokomotiv - sbírka historie ČSD a ČD. Doposud největší je podle mých informací kolejiště H0 ve Vzdělávacím středisku AŽD v Brně - a má pouhých 47 m2. Největší kolejiště velikosti TT v ČR má 52 m2 a je v kroužku modelářů v Lysé n. Labem. Největší modelové kolejiště TT na světě , plně digitální a řízené 20 počítači, má 350m2 a jde o zminiaturizovaná nádraží Hamburgu.

Vytvoření největšího funkčního modelu železnice - miniaturizované tratě vedoucí krajinou - v celé hale nádražní budovy, vytvoření e-galerie a e-shopu s modelovou železnicí a příslušenstvím i největší "kamenný" obchod s vláčky i modelářskými potřebami by zajistilo budově i jejímu okolí smysluplné využití. A pokud by se kolejiště navrhovalo jako simulace různých systémů řízení dopravy, mohlo by sloužit i jako svérázná výcviková pomůcka pro budoucí nádražáky.

Lze přidat do projektu i několik kolejí navíc a věnovat sem i některou z parních krasavic, kterou železničáři ukrývají v depech. Takový "modýlek" v měřítku 1:1... Hrát si chtějí velcí i malí. Hrál si císař Mikuláš, francouzský král Ludvík Filip i rakouský arcivévoda František Karel. Ti ovšem měli tehdy vláčky v měřítku 1:4.

Železniční modelářství (stejně jako jiné sběratelské obory) je totiž nejen hra, ale i kus zachované historie, ale také kšeft. Jedna lokomotiva stojí tři až pět tisíc, jeden vagón pak několik set až tisícovku, jeden vlak tedy přijde na několik desítek tisíc, jedna soukromá sbírka v obýváku může mít cenu stovky tisíc i několik milionů korun. Do Ústí nad Orlicí by se jezdilo vlakem za vláčky. Stejně, jako se jezdí do Dánska za Legem. Ústí nad Orlicí by bylo město vláčků. Protože vláčky jsou chlapská vášeň.

A zachráněné nádraží si to zaslouží.

                 
Obsah vydání       20. 2. 2009
21. 2. 2009 O české výjimečnosti Karel  Dolejší
21. 2. 2009 Jen počkej zajíci....radar bude! Miloslav  Štěrba
21. 2. 2009 Ministr přiznal, že řešení existuje Štěpán  Kotrba
20. 2. 2009 Úkolem vzdělání je dosáhnout porozumění
20. 2. 2009 Čína začíná globálně investovat
21. 2. 2009 Lula da Silva a Si Ťin-pching: strategická spolupráce Jihu s Jihem Štěpán  Kotrba
20. 2. 2009 Obamova administrativa už nespěchá s radarem ani s raketami
21. 2. 2009 Přeskupení priorit NATO
22. 2. 2009 Místo několika lodí jich připlují miliony
22. 2. 2009 Nepovšimnuté technologie John Michael Greer
20. 2. 2009 Souboj mocí
20. 2. 2009 Televizní reklama obtěžuje stále víc
20. 2. 2009 Francouzská vláda: víno způsobuje rakovinu
20. 2. 2009 Kdo má právo v 21. století reprezentovat Romy? Ivan  Veselý
21. 2. 2009 Stav krize
20. 2. 2009 EU musí svým novým členským zemím hospodářsky pomoci
20. 2. 2009 Západoevropské banky "nepomohou svým východním pobočkám"
20. 2. 2009 Klausovy výroky v EP byly "povrchní a křupanské"
20. 2. 2009 Český prezident srovnává EU se Sovětským svazem
20. 2. 2009 Projev výrobce pohřebních svíček Václav  Klaus
20. 2. 2009 Michal Kocáb: Potřebujeme antidiskriminační zákon. Chci zakázat komunisty Pavel  Pečínka
20. 2. 2009 Zbožné přání v Yorku, neboli Šílené z jiného důvodu Uwe  Ladwig
20. 2. 2009 Poděkování Společenství Dobromysl Tomáš  Koloc
20. 2. 2009 Hrablo na obecní neschopnost Štěpán  Kotrba, Petr  Wagner, Jan  Potměšil, Miloslav  Štěrba
20. 2. 2009 O nerespektovaných retrospektivách Jan  Paul
20. 2. 2009 Serpenízek další z malých digitálních televizí je v problémech Štěpán  Kotrba
19. 2. 2009 Ministr Jehlička hrobníkem českých literárních časopisů
20. 2. 2009 Krize se nedá zvládnout prostředky a metodami, které ji vyvolaly Ladislav  Žák
20. 2. 2009 "Ach, Emo..." aneb kdo dřív přijde, ten dřív žije Irena  Ryšánková
19. 2. 2009 Už měsíc trvá generální stávka na Guadeloupe Karel  Košťál
19. 2. 2009 Rozdíl v přístupu: Jak ČR likviduje prosperující podniky
20. 2. 2009 ČSSD: Jistota namísto nervů
19. 2. 2009 "Hrátky ratingových agentur" Jan  Čulík
19. 2. 2009 Co dělat, když má ratingová agentura blbou náladu Ladislav  Žák
19. 2. 2009 Místo levice je v ulicích
19. 2. 2009 Zavést školné v ČR? Rozhodně ne!
18. 2. 2009 Zvláštní rozdíl mezi vnímáním krize v ČR a v Británii Jan  Čulík
31. 1. 2009 Hospodaření OSBL za leden 2009