20. 2. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
20. 2. 2009

Monitor Jana Paula:

O nerespektovaných retrospektivách

Byl jsem informován o přípravách výstavy českého výtvarníka a v této souvislosti jsem se poprvé setkal s termínem "předběžná retrospektiva", jak bude přehlídka jeho tvorby nazvána. Důvod mého zamyšlení je prostý, pokračující vyprazdňování a rozmělňování dříve pevně ukotvených významů našeho jazyka. Autor v tuto chvíli není důležitý, nezmiňuji ho, aby se nemusel obhajovat, protože není tímto textem ani souzen.

Retrospektiva je sice podle slovníku pohled do minulosti, ale ve výtvarném umění byla dosud chápána jako shrnutí již uzavřeného díla, bylo ji rozuměno jako komplexní přehlídce definitivně ukončené tvorby, jež může poskytnout objektivní materiál k další analýze. Aby byla retrospektiva uskutečněna ve smyslu slova retrospekce, umělec může sice žít (nejlépe ale je, když už nežije, aby nemusel něco falšovat), ale z různých příčin již nepokračuje v tvorbě.

Význam slova předběžný, předběžná, či předběžné, je označení čehosi, co dosud není úplné, dokončené, uzavřené, atd. Cokoliv předběžné je jen odhad, nebo dohad. Např. předběžné výsledky, předběžné statistiky, apod. Cokoliv předběžné, je to, co předchází něčemu a to čemu, ještě vůbec nemusí mít souvislost s tím, co bylo před tím jen předběžné. Například předběžně se můžeme s někým na něčem domluvit, ale to ještě neznamená, že to platí.

Spojení slov "předběžná retrospektiva" je sofisma, etymologický pahýl. Retrospektiva značí v uměleckém oboru retrospektivní výstavu, vyjmeme-li z tohoto spojení slovo retrospektivní a před zbývající slovo výstava vsuneme slovo předběžná, máme před sebou nesmysl, protože žádná " předběžná výstava" nemůže existovat. Výstava zůstane vždy výstavou, tj. tou, jakou je, vystavující to, co je, nebo to, co do té doby bylo možné vystavit.

To se ale může právě stát jen ve chvíli, kdy je dílo definitivně uzavřeno, protože už není nic nového v tvorbě umělce, čím by šlo jeho dílo doplnit a před slovo výstava, pak lze připojit slovo retrospektivní. Uzavřenou tvorbu lze doplňovat pouze objevy nalezených děl. Proto je kurátorská a kunsthistorická práce přípravy retrospektivní výstavy tak zdlouhavá, musí být, má-li být odpovědná. Vydání monografie by mělo podléhat stejným principům, monografie obvykle doplňovala, doprovázela retrospektivní výstavu umělce.

Monografii si umělec "nemůže" (dnes samozřejmě může všechno) sám vydat, ani se na ní s někým vlivným na umělecké scéně dohodnout (má-li být skutečně objektivní). Monografie "musí" být umělci vydána nezávislou autoritou a zaštítěna vlivnou institucí, protože jde ve své podstatě o vědeckou činnost, o badatelskou práci. To, že mnohým nežijícím významným umělcům dosud nebyla monografie vydána a ještě se nedočkali retrospektivy, je jiný problém.

Z povahy výše uvedeného logicky vyplývá, že na retrospektivní výstavu (výstavu skutečně poctivě mapující dílo) a na vydání monografie musel umělec vždy čekat, často do svého pozdního stáří, pokud měl vůbec štěstí. Retrospektivu žijícího a aktivně tvořícího umělce nepovažuji za retrospektivní výstavu (stejně jako jeho "monografii" za monografii), má-li k ní být přistupováno skutečně s vážným cílem.

Nicméně "retrospektivování" a "monografievování" je zvláštní trend, postihující nejen moji generaci padesátníků (v zásadě velmi mladých umělců), ale i generaci ještě mladších autorů. Proč tomu tak je? Subjektivní důvody? Nejsou, rekapitulovat a bilancovat se dá vždy. Objektivní důvody? Historici umění přece vědí své, sběratelé (kteří vědí, co kupují) rovněž a laická veřejnost? Obávám se, že ta má jiné starosti a i kdyby, kdo může respektovat dnešní "předběžné", či jakékoliv jiné "retrospektivy" mladých umělců?

Dnešním "retrospektivám" se dříve říkalo souborná výstava a dočkat se souborné výstavy, to už byla nějaká pocta, jenomže dnes takové označení nemá ten správný mediální zvuk. Ale co ho dnes v médiích má? Když už existují galerie bot, galerie aut, galerie všeho možného, když zboží začíná "myslet, cítit a mluvit"? Jistě bude mít brzo své "retrospektivy". Tak nevím, je mi trochu smutno z těch retrospektivních snah, nebalí snad už umělci předčasně svá fidlátka?

                 
Obsah vydání       20. 2. 2009
21. 2. 2009 O české výjimečnosti Karel  Dolejší
21. 2. 2009 Jen počkej zajíci....radar bude! Miloslav  Štěrba
21. 2. 2009 Ministr přiznal, že řešení existuje Štěpán  Kotrba
20. 2. 2009 Úkolem vzdělání je dosáhnout porozumění
20. 2. 2009 Čína začíná globálně investovat
21. 2. 2009 Lula da Silva a Si Ťin-pching: strategická spolupráce Jihu s Jihem Štěpán  Kotrba
20. 2. 2009 Obamova administrativa už nespěchá s radarem ani s raketami
21. 2. 2009 Přeskupení priorit NATO
22. 2. 2009 Místo několika lodí jich připlují miliony
22. 2. 2009 Nepovšimnuté technologie John Michael Greer
20. 2. 2009 Souboj mocí
20. 2. 2009 Televizní reklama obtěžuje stále víc
20. 2. 2009 Francouzská vláda: víno způsobuje rakovinu
20. 2. 2009 Kdo má právo v 21. století reprezentovat Romy? Ivan  Veselý
21. 2. 2009 Stav krize
20. 2. 2009 EU musí svým novým členským zemím hospodářsky pomoci
20. 2. 2009 Západoevropské banky "nepomohou svým východním pobočkám"
20. 2. 2009 Klausovy výroky v EP byly "povrchní a křupanské"
20. 2. 2009 Český prezident srovnává EU se Sovětským svazem
20. 2. 2009 Projev výrobce pohřebních svíček Václav  Klaus
20. 2. 2009 Michal Kocáb: Potřebujeme antidiskriminační zákon. Chci zakázat komunisty Pavel  Pečínka
20. 2. 2009 Zbožné přání v Yorku, neboli Šílené z jiného důvodu Uwe  Ladwig
20. 2. 2009 Poděkování Společenství Dobromysl Tomáš  Koloc
20. 2. 2009 Hrablo na obecní neschopnost Štěpán  Kotrba, Petr  Wagner, Jan  Potměšil, Miloslav  Štěrba
20. 2. 2009 O nerespektovaných retrospektivách Jan  Paul
20. 2. 2009 Serpenízek další z malých digitálních televizí je v problémech Štěpán  Kotrba
19. 2. 2009 Ministr Jehlička hrobníkem českých literárních časopisů
20. 2. 2009 Krize se nedá zvládnout prostředky a metodami, které ji vyvolaly Ladislav  Žák
20. 2. 2009 "Ach, Emo..." aneb kdo dřív přijde, ten dřív žije Irena  Ryšánková
19. 2. 2009 Už měsíc trvá generální stávka na Guadeloupe Karel  Košťál
19. 2. 2009 Rozdíl v přístupu: Jak ČR likviduje prosperující podniky
20. 2. 2009 ČSSD: Jistota namísto nervů
19. 2. 2009 "Hrátky ratingových agentur" Jan  Čulík
19. 2. 2009 Co dělat, když má ratingová agentura blbou náladu Ladislav  Žák
19. 2. 2009 Místo levice je v ulicích
19. 2. 2009 Zavést školné v ČR? Rozhodně ne!
18. 2. 2009 Zvláštní rozdíl mezi vnímáním krize v ČR a v Británii Jan  Čulík
31. 1. 2009 Hospodaření OSBL za leden 2009