26. 1. 2009
Přemek Podlaha a hospodářská krize...Poslouchám už několik týdnů všemožné rady, jak zvládnout finanční, tu ekonomickou, tu hospodářskou, tu americkou, tu evropskou tu světovou či globální krizi a nemohu při jejich sledování ubránit reminiscencím na pořady Přemka Podlahy. Rád bych předeslal, že rady Přemka Podlahy mi připadají, přes některé výjimky potvrzující pravidlo, daleko užitečnější než ty, které slýchávám společně s ostatními od politiků, ekonomů, analytiků a vůbec odborníků všeho druhu. |
Je to tím, že to, co prezentuje Přemek Podlaha, není tak úplně mimo čas a prostor. Dobré rady pro kutily nejsou povinné, zákonem nevyfutrované, nehrají si na vědu a samospásnost a hlavně celkem jasně říkají, že jsou platné jen na velice omezený počet případů, ale prostě, že jsou situace, při kterých se mohou některým lidem tak nějak hodit. Rady, které padají z našich vyvolených, jsou ve vztahu k rozměru krize, která nastala s prominutím na... k ničemu. Problém, před kterým stojí česká ekonomika, ve všech ohledech přesahuje zdaleka cokoliv, co může česká vláda rozhodnout. Dokonce přesahuje v určitých ohledech i to, co by mohla rozhodnout vláda evropská, kdyby ovšem nějaká existovala. I to sebelepší rozhodnutí české vlády bude vždy relativizováno jednak reálnou závislostí na vnějším prostředí, jednak faktickou činností jiných evropských vlád, které budou přirozeně chránit vlastní zájem a tím poškozovat náš. Přístup evropských států k probíhající krizi se nepodaří zkoordinovat už z toho důvodu, že EU nemá už ze své podstaty vůbec žádné krizové plány. Veškeré mechanismy směřují jen k tomu, jak se rozdělit o něco jaksi nad plán. Text Lisabonské smlouvy je nejlepším důkazem toho, jak se každá ze zemí usilovně brání tahat za kohokoliv jakékoliv horké kaštany z ohně. Je to smlouva o kolektivní nezodpovědnosti. Nemluvím o tom, že každý krok současné vlády bude relativizován domácí opozicí a priori a dalším, čtvrtým zdrojem relativizace postupu vlády bude to, že zde existují i zájmové skupiny, pro které je jakákoliv záchranná akce vlády krokem poškozujícím jejich zájmy. Vzpomeňme jenom na to, kolik lidí doopravdy zbohatlo na pádu naší ekonomiky v první polovině devadesátých let. Dnes jsou mnohem připravenější a schopnější než tenkrát a očekávají, že si urvou více než tenkrát. Pro opozici i pro tyto zájmové skupiny platí společné "čím hůře, tím lépe", byť pro každého trochu v jiné oblasti. Doporučuji každému, aby se zamyslel, kolik pozitivního vlivu na krizi může i v ideálním případě vygenerovat česká vláda a jaké vlivy přicházejí z prostředí, na které nemá žádný vliv. Myslím, že celkem spolehlivě vyjde, že máme politicky jako předsednická země usilovat o koordinaci přístupu zemí EU především k fiskální kázni a za druhé dbát jako země členská o rozvoj domácího pracovního trhu a sociální sítě pro ty, kteří se na něm nemohou udržet. Do této oblasti je také třeba směřovat státní výdaje. Jinak nám nezbývá než šetřit každou korunu a čekat, až se to přežene... Představa, že vydáme peníze na oživení ekonomiky a že se nám to nějak vrátí, je dětinská. Všechny peníze, které ze státní kasy vydáme na trh, budou alokovány u silných hráčů na trhu. Jinými slovy, doma nezůstanou. Jinak doporučuji se soustředit na rady Přemka Podlahy a příručky na přežití. Protože to, co nám naši vyvolení říkají o zvládání krize, připomíná brouka Pytlíka kombinovaného se polovinou zásad Špindy Strakáčka (nikdy se nemýt a nikdy se ničemu nedivit). Výsledky pak známe z pořadu Pat a Mat. Dříve se říkalo, že optimisté se učí anglicky a pesimisté zavařovat. Teď bych to zavařování nezavrhoval ani jako optimista. Hlavně když bude co. Jako optimista si říkám, že průměrný Evropan je v zásadě sběrač, a proto by se neměl nechat vyvést nějakým tím drobným kolapsem lovectví, zemědělství nebo dokonce zapáchajícího výrobního procesu posledních několika set let vůbec vyvést z míry... |