26. 1. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
26. 1. 2009

S kabrioletem, nebo bez?

Když jsem byla dítě, tak naši měli temně žlutou felicii s černou sundavací střechou. Aut bylo obecně v šedesátých letech na silnicích málo, řidiči a majitelé těchto se při potkání pyšně zdravili.

Nebylo to pohodlné auto, sporťák, ale tehdy na nás vyšel pořadník a na řadě byla tato krasavice. Jezdívali jsme v ní rodinné výlety, v létě se koupat, mamince vlály vlasy sepjaté čelenkou, když začalo pršet, tak se natáhla plátěná střecha, na zimu upevnila laminátová a jelo se na vánoční návštěvu příbuzných. Já sedávala, spíš se krčila, vzadu na nepohodlném sedátku. V Heřmanově Huti jsme byli - po řediteli školy a obyvatelce zámku třetí, kdo vlastnil auto a ještě takové luxusní. Tedy určitá elita, za kterou jsem se nesmírně styděla. Lišila jsem se díky tomu autu od ostatních dětí, které vyrážely v neděli na túry s turistickým oddílem, nebo se honily jen tak venku, zatímco já musela na výlet autem. Někdy se mi podařilo zvracet předem, takže mě raději nechali doma, jindy jsem otravovala žaludečními potížemi celou cestu, neboť jsem se ukrutně nudila. Pozorovat rychle míjející krajinu mě nebavilo, číst nešlo, zpívat a vyprávět si mě také bavilo jen chvíli.

Děti ve škole naše auto nekomentovaly, bylo jim to jedno, do školy jsme chodili svorně pěšky každý den na prvním stupni dva kilometry, na druhém čtyři. Manželka ředitele školy učící češtinu a zeměpis si neodpouštěla poznámky typu: "Jsou mezi námi venkovani (rozuměj burani), kteří jezdí autem, místo, aby si vybudovali dům s pořádnou koupelnou." Věděla jsem, že míří na mě, ale co jsem mohla dělat? Nikdo se mě na můj názor neptal, byla bych radši, kdybychom to auto neměli a já mohla splývat s ostatními.

Nejspíš pod vlivem tohoto zážitku z dětství jsem na auta zanevřela a nikdy si vlastní nepořídila. Čas však otočil společenskými hodnotami, naši synové byli ve škole jedinými dětmi, jejichž rodina nevlastnila auto, takže měli opačný mindrák. Nicméně, vyrůstali v Praze a do školy to měli pár kroků, na výlety, za babičkou a příbuznými jsme chodili pěšky, jezdili MHD, vlakem, autobusem, či se s někým motorizovaným svezli. Cesta sama o sobě byla cílem, bylo třeba plánovat odjezdy, příjezdy, cestou se obvykle nabídly zážitky s průvodčími či spolucestujícími... Mohu-li zpětně porovnat a vyhodnotit, tak mi připadá ta druhá varianta mnohem zajímavější a zábavnější.

I od dětství mých dětí však už uplynulo pár let, pozoruji, že dnes se mnoho dětí vozí autem do školy a na zájmové kroužky, neboť jít pěšky je nebezpečné s ohledem na projíždějící auta. Děti to považují za samozřejmost, jde o společenskou normu, sedí v autech všechny, baví se hraním her na mobilu, navigace řidiče naviguje, vše jde tak, jak má jít. Silnice jsou plné aut, reprezentanti obcí vymýšlejí, jak zvětšit metry čtvereční svých teritorií tak, aby se na ně vešla všechna auta, která tam chtějí parkovat. Ta se často šinou do cíle svých cest hlemýždím tempem, navigována Zelenou vlnou, ale šinou se všichni, takže solidarita pomáhá snášet absurditu situace. Čas strávený na silnicích se stal součástí života. Kolikrát jsem šla na schůzku a druhá strana přišla pozdě s tím, že uvízla v zácpě, neboť jela autem. Od určité úrovně společenského žebříčku jde nejspíš o nepsanou povinnost a známku životní úrovně. Jde též o prvořadé společenské téma, většina porevolučního průmyslu a služeb nějak souvisí s automobilismem. Nestal se však sluha během dvou generací nepozorovaně pánem?

                 
Obsah vydání       26. 1. 2009
26. 1. 2009 Les, golf, Bém a jeho parta(j) Zita  Kazdová, Pavel  Roušar
26. 1. 2009 Žába Přemysl  Janýr
26. 1. 2009 ICT: Krize, krize, krize kam se podíváš Štěpán  Kotrba
26. 1. 2009 Pět stupňů kolapsu Jindřich  Kalous
26. 1. 2009 Mystifikace za mystifikaci aneb poprvé fandím Mladé frontě Dnes
26. 1. 2009 Prerastie globálna kríza do megakrízy? František  Škvrnda
26. 1. 2009 Filmová inspirace 60. let, dnešní andělé a záhadné Bytosti odjinud Josef  Brož
26. 1. 2009 Praze hrozí další tunel
26. 1. 2009 Již první dny Obamova prezidentství ukazují, že bez prolévání krve to nepůjde Daniel  Veselý
26. 1. 2009 Přemek Podlaha a hospodářská krize... Ladislav  Žák
26. 1. 2009 S kabrioletem, nebo bez? Marie  Haisová
26. 1. 2009 Grázlové ve zlínské sociální demokracii zvítězili - prozatím Štěpán  Kotrba
26. 1. 2009 Jiný plyn Milan  Smrž
26. 1. 2009 Poučenie z plynovej krízy Karol  Krpala
26. 1. 2009 Na trhu práce flexibilně Marie  Haisová
26. 1. 2009 Pozor na waldorfské školství
26. 1. 2009 Člen společnosti Sysifos?
26. 1. 2009 Koupit barokní zámeček umí každý Štěpán  Kotrba
24. 1. 2009 Prosba o pomoc Tomáš  Koloc
26. 1. 2009 Proč papež zrušil exkomunikaci popírače holocaustu, neboli O překvapivé zapomnětlivosti kritiků Benedikta XVI. Uwe  Ladwig
26. 1. 2009 Článek podepsaný Arnoštem Lustigem, i když s jakýmkoliv obsahem, bývá uveřejněn vždy
26. 1. 2009 Konflikt v Gaze a mezinárodní solidarita Milan  Valach
24. 1. 2009 Co zdravotnické poplatky regulují? Antonín  Konečný
24. 1. 2009 Kontroverze: Vysílat či nevysílat humanitární reklamu pro Gazu?
25. 1. 2009 Vítězství šedesátníků a prohra SPD v Hesensku Richard  Seemann
23. 1. 2009 Biopaliva: dobrý nápad anebo zločin vůči chudým a přírodě?
23. 1. 2009 Poplatky ve zdravotnictví v Česku a v Německu - srovnání 2008
23. 1. 2009 Zazpívá "starý" rocker nové ministerské hity? Anna  Čurdová
1. 1. 2009 Hospodaření OSBL za prosinec 2008
26. 1. 2009 Ako prežiť budúcnosť: Prognóza, ktorá sa stala na Slovensku realitou