10. 11. 2008
Jiný obchvat Prahy je správnýRath chce "severní variantu" obchvatu Prahy mezi Ruzyní a Březiněvsí přes Řež, protože je levnější, rychlejší a technicky jednodušší . Pražským primátorem Bémem (ODS) a středočeským hejtmanem Bendlem (ODS) připravovaná "jižní varianta" obchvatu Prahy, procházející Roztockým hájem, Sedleckými skálami, Zámky a parkem Draháň -- Troja je krajně nevýhodná pro střední Čechy a prospěje pouze Praze. Vytváří totiž předpolí pro rozšiřování zástavby Prahy na úkor středních Čech. "Jižní varianta" severozápadní části obchvatu Prahy nemůže být také schválena zejména kvůli zamítavému rozsudku Nejvyššího správního soudu, který zrušil změnu územního plánu. Současně s tím se ruší výstavba druhé přistávací dráhy letiště Ruzyně. Ministerstvo životního prostředí počátkem září kritizovalo pražský magistrát, který rozhodl právě o jižní variantě okruhu vedoucí přes Suchdol a několik chráněných území a porušil český zákon i příslušné evropské směrnice o posuzování vlivů staveb na životní prostředí EIA. Doprava v Praze je podle Ratha tak hustá, že by severozápadní část obchvatu hlavního města mohla vést takzvanou severní i jižní variantou zároveň. Poradenská společnost MottMcDonald potvrdila, že Rathovo řešení je o několik miliard levnější. |
Ze zásad urbanismu, který se učí architekti na vysoké škole nejpozději v třetím ročníku, vyplývá, že páteřní komunikace má "drenážní" funkci v odlivu obyvatelstva do velkého rezervoáru příležitostí - velkoměsta. Je-li příliš blízko stávající zástavbě, extenduje rozšiřování rezervoáru průmyslovou i občanskou zástavbou, následným připojením obcí k velkoměstu a je tak sama zanedlouho pohlcena periferií města. V Praze se to stalo většině obchvatů, které dnes, po čtvrt století, už vedou uprostřed pražských sídlišť a obtěžují je hlukem a smogem. Větší vzdálenost páteřní obchvatové komunikace od rezervoáru vytváří v jednotlivých směrech uzlová propojení, které tvoří organická jádra satelitního osidlování a tím, jak mohutnějí, vytvářejí i vlastní veřejnou infrastrukturu nutnou pro samostatnou funkci města či městysu. Součástí takovéhoto přístupu je pak budování shluků vlastní obchodní, správní, vzdělávací, zdravotnické a sociální, či kulturní infrastruktury v obchvatovém pásmu a vytváření přirozených center. Příliš velká vzdálenost obchvatu od objížděné aglomerace je také špatná, neb komunikace neplní obchvatové funkce a přispívá pouze k vytváření pásu meziskladové zástavby - lidmi neobydleného, mrtvého území desítek a stovek hangárů, které neřeší zaměstnanost a škodí životnímu prostředí extenzí kamiónové dopravy ve svém okolí. Je tedy naprosto v pořádku, jestliže budoucí středočeský hejtman uvažuje strategicky ve prospěch regionu, který chce řídit. A brání nevratným krokům zpackaného rozvoje předchozího hejtmana. Je tristní, jestliže předchozí vláda kraje pod vedením ODS se snažila svými urbanistickými zásahy kraj ožebračit a vylidnit ve prospěch Prahy. Praha je už dost velká a neměla by pohltit celé střední Čechy, ani když si to zbohatlíci v satelitních městečkách milionářských vilek přejí. Ale pro bohatství regionu je třeba znalostí, moudrosti a předvídavosti. Právě strategické myšlení odlišuje darebáky a hlupáky od politiků, kteří konají ve prospěch lidí. Rath chce jiný obchvat Prahy a může uspět ZDE Rath přišel s novým plánem, kudy mají auta objíždět Prahu ZDE
ANALÝZA EKOLIST, Monika Frühbauerová: Okruh kolem Prahy -- severní nebo jižní varianta? ZDE |