18. 9. 2008
Dva scénáře mediální civilizace, dvě vize digitalizovaného světaOd průmyslové revoluce je každá generace vystavena novým obrovským změnám a nutnosti se s nimi nejen pasivně vyrovnat, ale v jejich duchu přestavět životní způsob společnosti a individuální životní styl. Od počátku průmyslové revoluce proměna lidské civilizace probíhala nejdříve ve směru nahrazování fyzické síly člověka a zvířete parou a využívání nové síly pro mechanický pohyb ve výrobě a pro pohyb v prostoru. V této etapě šlo o znásobení fyzických schopností člověka v rámci jeho přirozeného prostoročasu, jehož charakter zůstal však v podstatě stejný, jaký byl po stovky generací od dob neolitu. Životní pole člověka se proměňovalo, ne však jeho podstata. |
V další vývojové etapě přesahování člověka pokročilo od fyzické síly a smyslů k mozku, respektive některým jeho funkcím. Osobní počítač a internet představují daleko obsáhlejší paměť, která nikdy nemá sklerózu, počítač a internet netrpí účelovými výpadky paměti, s uloženými informacemi v podobě číselných databází, textů, videí, obrazů, fotografií, hypertextu, metainformací pracuje neuvěřitelnou rychlostí souběžně pro nekonečný počet uživatelů. Někdy se však zapomíná, že všechny tyto operace prováděné počítačem a na internetu nejsou výrazem jeho inteligence, ale inteligence člověka vložené do softwaru. Ani ten nejlepší počítač není inteligentní ani tvořivý. Pokud si jsou uživatelé této skutečnosti vědomi a takto nové technologie používají, povětšinou pozitiva počítače a internetu převažují.
Nikde nejde vývoj tak rychle, nikde tak zoufale neplatí, že „zítra již znamená včera“ jako v oblasti nových informačních a komunikačních technologií. Samozřejmostí se stal hypertext, multimédia a pokračující digitalizace, která umožní propojení všech médií. Nejpodstatnějším se však stal směr vývoje spočívající v překračování hranice mezi člověkem a počítačem, přičemž cesta vede dvěmi směry. Jeden směr znamená technicky komputerizovat člověka, druhý směr naopak usiluje o polidšťování PC. Cesta prvním směrem vede ke kyborgovi, člověku s implementovanými technickými součástmi a tím i s rozšířenými možnostmi. V širším významu je kyborgem každý jedinec s umělou součástí těla třeba s kardiostimulátorem, v užším významu je jím člověk s technickými součástmi, které snižují bariéru mezi člověkem a počítačem a umožňují člověku využívat předností počítače.
Vraťme se však z budoucnosti do naší současnosti, která se proměňuje tak rychle, že často nevíme zda se náš život odehrává v současnosti či jsme již v „budoucnosti“. Člověk má také procesuální charakter, permanentně dochází k jeho redefinování na základě toho jak myslí, cítí a jedná. Tím, že se člověk vztahuje k počítači, k internetu, k jeho funkcím a možnostem, současně nějakým způsobem utváří sám sebe. Nyní jsme svědky historického mezníku. Po generaci, která začala počítač a internet používat, vstupuje nyní na dějinnou scénu generace, která se již do počítačového věku narodila. Příslušníkům této generace již počítač nevstoupil do života, nýbrž oni se zrodili do skutečnosti, jejíž součástí byl oni se s ním seznamovali a interiorizovali ho tak, jako jakýkoliv jiný prvek reality. Výraz „zarach“ ze slovníku předchozích dětských generací se stal anachronismem, protože zakázat dnešnímu dítěti jít ven přestalo být trestem. Je vcelku logické, že generačně je vztah jedinec - počítač jiný oproti předcházejícím generacím. Tento vztah má své charakteristiky, které můžeme hodnotit jako pozitivní či negativní, podle toho jaká zvolíme hodnotící kritéria; každopádně se však jedná o novou realitu.
Vždy je však něco za něco. Jedinec získává svobodu pohybu v kyberprostoru, ale ztrácí přirozený svět, získává virtuální realitu, kterou zároveň spoluvytváří a stává se tak demiurgem umělých světů, ale ztrácí přírodní realitu, v jejímž lůně se v evolučním procesu vyvinul a jíž je součástí. Jaký řetězec příčin a následků se z těchto fenoménů bude odvíjet? Jaká bude reakce člověka na neplánované ale i nepředvídané jevy? Výzkumy z přelomu tisíciletí ukazovaly na vytěsňování přírodního virtuální realitou z života nejvíce komputerizované mládeže. Pouhých několik let poté však již další výzkumy přinesly poznatky o zastavení tohoto trendu a o snahách nějakým způsobem přírodu vracet do života. Virtuální realita a vytěsňování přírody je něco nového nejen v životě lidského druhu, ale v rámci celé evoluce. Jakousi neuvědomělou frustraci můžeme vyvozovat z chování generace, která se již rodí do světa virtuální reality, kyberprostoru a komputerizované společnosti. Virtualizovaný život bez krve, bez bolesti, bez potu, bez fyzické námahy usiluje tato generace nahradit adrenalinovými sporty a překvapivými alternativními životními styly.
Oba alternativní životní styly spojuje pohrávání si s hranicí mezi životem a smrtí a jakási existenciální obnova člověka oproti virtuální a mediální realitě. Ať již oprávněně či neoprávněně, mladí lidé, kteří jsou součástí těchto hnutí, chtějí obnovovat opravdovost svého života jeho opakem - smrtí. Přechod mezi životem a smrtí, mezi bytím a nebytím v podobě rituální oběti či rituální soulože byl součástí odvěkých magických rituálů. Oběť i soulož jsou spojeny s mystériem života, ale v opačném směru. Obě události jsou protkány magickým okamžikem módu života, oběť se zánikem života, soulož s jeho vznikem, ale obojí s mystériem bytí a vesmíru, vzniku života a jeho zániku. Mystérium přechodu mezi bytím a nebytím fascinuje lidstvo od nepaměti a v okamžicích patologických výchylek či patologického ohrožení celého systému člověka, společnosti, lidské civilizace je hledána obnova v tomto magickém prostředí mezi bytím a nebytím. Ať již jde o sebevraždu v případě lidského jedince, ruské rulety v soumraku carské společnosti, či strašné tragédie světových válek, kdy se planeta stává jedním velkým obětištěm. Také současný stav lidské civilizace lze chápat jako přípravu obětiště života planetárního rozměru.
Celou historii lidstva provází informační asymetrie mezi mocenskými elitami na jedné straně a příslušníky rodu a kmene a občanem na straně druhé. Tato asymetrie byla příčinou i oprávněním pro exkluzivní pozici elity a pro její parazitování na společenství, ať se jednalo o systém otrokářský, feudální, totalitní či tzv. demokratický. Uvádím tzv. protože se jedná o demokracii spíše deklarovanou než skutečnou. V současnosti byla tato informační asymetrie mezi elitou a občanem prolomena, a tím se také ztratil důvod k exkluzivní pozici elity a k jejímu parazitování na občanovi. Otevírá se cesta ne ke globalizaci ale k planetizaci civilizace a k utváření planetárního člověka, který alespoň ve vyspělých západních společnostech majoritně získává vysokoškolské vzdělání a k tradiční gramotnosti připojuje též gramotnost počítačovou a informační. Nové informační a komunikační technologie nesou ve spojení s takto připraveným člověkem obrovskou potencialitu pro vznik planetární civilizace a planetárního člověka. Tato potencialita je protikladná pozici a zájmům národních a světových elit. Konflikt mezi zájmy světových elit a potencialitou kompetentního gramotného člověka s kritickým a planetárním myšlením se stává základním konfliktem 21. století. Výsledek střetu mezi silami zastupujícími světové politické a ekonomické elity a planetárního člověka určí podobu digitalizované mediální civilizace budoucnosti.
Mysl člověka, veřejné mínění a jejich utváření se stávají nosným tématem lidské civilizace v 21. století. Na mezistátní úrovni se jedná o psychologickou válku, na úrovni vztahu elit a občana o manipulaci jedince a veřejného mínění. Ne nadarmo se stala oblast reklamy, PR a lobbingu jednou z nejlukrativnějších činností. Formování veřejného mínění od dob vesnické pospolitosti se stále proměňuje, a to od původní komunikace členů komunity „tváří v tvář“ k vnášení prefabrikovaných názorů, mínění a postojů z vnějšího mediálního prostředí do prostředí rozbité pospolitosti, rozbitých sociálních skupin a vztahů. V prostředí vesnické pospolitosti byl pouze jeden subjekt cíleného ovlivňování a formování názorů a postojů vesničanů – církev, která měla vlastně mediální monopol. Není náhodou, že církev ztrácela vliv souběžně s rozšiřováním dalších médií, tištěných deníků, filmu, rozhlasu, televize. Temporalita veřejného mínění vesnické pospolitosti či městské komunity před nástupem médií byla zcela jiná. Komunita byla tvořena sociálními skupinami a sítí sociálních polí jejích jednotlivých členů, která se různě protínala. Těmito průsečíky proudily informace a názory napříč sociálními vrstvami a profesemi. Informace a názory při pohybu v síti nebyly inertní. Každý účastník je nejen předával dále, ale také se do konkrétní informace-názoru-postoje-promítl jejím potvrzením, modifikací či popřením. Pohybem v síti sdělení dostávalo sociální „váhu“ jednotlivých lidí a konkrétní komunity a tím i schopnost určitého trvání v čase a v životě komunity. K jeho popření či změně bylo třeba sociální energie. Jinak je tomu s nástupem médií. Veřejné mínění v komunitě se netvoří pohybem v komunitě, ale převážně je vneseno zvenku. Komunita má také již odlišný charakter a vůči médiím je spíše masou atomizovaných jedinců bezbranných vůči médiím. Tomu přispívá absurdní současný fenomén, že s růstem podílu české populace s vysokoškolským vzděláním, klesá její vzdělanost. Konkrétní fenomén veřejného mínění se již neutváří roky, měsíce ani týdny. Média si hrají s veřejným míněním jako vítr s vodní hladinou. Konkrétní fenomén veřejného mínění je povětšinou otázkou dne, ale i hodin, aby byl za dva dny zapomenut či přetvořen a zcela popřen. Zájmem médií je, aby veřejné mínění mělo charakter vlnící se vodní hladiny se stále zanikajícími a vznikajícími vlnkami. Aby byl člověk masové kultury stále „in“, musí sledovat média, protože „nic není staršího než včerejší noviny“ a v odcizené komunikaci masové mediální kultury musí vyjadřovat nejnovější postoje, názory, mínění. Kdyby tomu tak nebylo, proč by vůbec média konzumoval? Vždyť čím více obsahuje mediální smog sebechválu o tom, jak rychle předává stanice kvalitní informace, čím obskurněji („ČT2 Jiný prostor“) chce divákovi či posluchači „nabušit“ do vědomí svou mimořádnost, tím více postrádá skutečné informace. Situace se dostala již tak daleko, že závažnost informace se pozná podle toho, že není v „mainstreamových médiích“.
Uvedený poznatek je dobře pozorovatelný na konkrétních mediálních faktech. Např. o člověku žijícímu ve Velké Británii, jehož bohatá minulost obsahovala příslušnost ke KGB i k organizovanému zločinu, byla médii šířena informace, že byl „infikován“ radioaktivním materiálem a zemře. Tato informace se stala na týdny jednou z hlavních prezentovaných událostí. A to přesto, že vlastně vyjdeme - li z definice, která říká, že „informace snižuje míru neurčitosti při rozhodování příjemce“, pro českého diváka to vlastně ani relevantní informace nebyla, protože ke svému rozhodování ji nemohl nijak využít. Naopak čas věnovaný v médiích tomu, že poplatky bank v České republice jsou výrazně vyšší než v jiných zemích, či dokonce určité poplatky banky vyžadují pouze v České republice, byl jen zlomkem času věnovaného v médiích bývalému agentu KGB, ačkoliv informace o poplatcích v bankách jsou pro českého občana důležitou informací. Rozdíl mezi časem věnovaný těmto dvěma fenoménům ukazuje na to podstatné, co určuje chování médií – tj. politický a ekonomický zájem subjektu média ovládajícího. Zatímco téměř všechna elektronická a tištěná média slouží manipulaci lidí, situace na internetu je jiná. I když i zde je velká snaha ovládnout mysl a myšlení lidí, ne náhodou patří ovládnutí kyberprostoru ke strategickým záměrům projektu „Amerika pro 21.století“, stále je zde velký prostor pro svobodný pohyb informací a myšlenek. Světové elity proto budou nepochybně usilovat o to tyto informační toky a prostor pro společné myšlení lidí dostat pod kontrolu, a to cenzurou, komercionalizací přístupu, bagatelizací (např. zahlcením pornografií), vytvářením vlastních webů, blogů, časopisů. CIA např. – neúspěšně a se skandály v zádech – přepisuje hesla Wikipedie. Dva možné směry vývoje digitalizované a medializované lidské civilizace představuje na jedné straně rozměr utváření nového modálního člověka – člověka planetárního, žijícího vědomě v planetární realitě, na druhé straně digitální totalitu světové elity. Skutečný vývoj bude probíhat jako svár mezi těmito tendencemi a jako konflikt sil, stojících proti sobě v zájmu světové elity a evolučního posunu v planetárním člověku. Článek psán pro Revue Prostor, publikovaný v č. 79 |
Svět 2050 | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
18. 9. 2008 | Dva scénáře mediální civilizace, dvě vize digitalizovaného světa | Petr Sak | |
28. 4. 2008 | Brave New World | Štěpán Kotrba | |
7. 8. 2007 | Stroje, humanismus a evoluce society | Miroslav Vejlupek | |
31. 12. 2006 | Jak sesbírat moudrost civilizace na rozcestí | Tibor Vaško | |
22. 12. 2006 | Bude nás budoucnost potřebovat? | Jan Baltus | |
2. 11. 2006 | Svět 2050: Padesátiletí čtvrté světové války | Miloš Balabán, Antonín Rašek | |
19. 10. 2006 | Svět 2050: Jak se vyrovnat s budoucností aneb potřebujeme prognostiku? | Martin Potůček | |
17. 10. 2006 | Svět 2050: Nová supertechnologie | Bohumír Štědroň, Peter Mikulecký | |
16. 10. 2006 | Svět 2050 - nové téma Britských listů | ||
6. 8. 2004 | Global Trends 2015: A Dialogue About the Future With Nongovernment Experts |