7. 7. 2008
Věcně o nevěcnosti: když se kýč schovává za morální imperativZdeněk Vyšohlíd
Reakce na článek Viléma Prečana "Argumentujme věcně" - pokračující polemika nad tím, jestli byly postoje Václava Havla kýčem
V textu o „Jaru normálního politického myšlení“ jsem konstatoval, že doba před čtyřiceti lety přivedla na svět kultivovanější veřejnou rozpravu o věcech pro život politický a občanský důležitých než doba dnešní. Rozpravu jaksi fundovanější. Napsal jsem, že otevření veřejné rozpravy na ožehavá témata bylo tehdy normou, že snad hrálo po Srpnu větší roli než dnes. Proto se nám dnes věc politiky spíš vzdaluje. Prečanova odezva mi však podsouvá snahu konstatovat, že s pádem minulého režimu „'nenastala' žádná svobodná výměna názorů“. Konstatovat takovouto nehoráznou hloupost bych nedokázal ani ve snu, a tak se musím proti podobným výtkám, které věcně „neštymují“, ohradit – a něco o nevěcnosti a kýči dodatečně říci. |
Ohradit se musím vůči Prečanovu tvrzení, že bych sotva „našel věcné podklady pro svůj výrok, že 'Pražské jaro 68... možná nabídlo i nový typ demokracie“; já to přece netvrdím, jen připomínám reakci Jiřího Pehe na polemiku Václava Havla s Milanem Kunderou (podle něhož, jak v mém textu výslovně stojí, by ten nový typ demokracie možná nabídlo). Ani si nemyslím, že je věcné, když Prečan tvrdí, že „v zápalu protihavlovské argumentace Vyšohlídovi ušlo“ Havlovo disidentské působení: kdybych byl obrazoborec, připomněl bych reakci Karla Kosíka na názory Václava Havla: kárá ho jako učitel žáka za pojmovou nekázeň. Nebyl jsem však veden touhou ukázat, jak někdo dostal za vyučenou, chtěl jsem jen doložit, že politika je věcí veřejnosti a úroveň veřejného diskursu vizitkou politického života – zatímco intrikování mocenských skupin mimo prostor veřejného diskursu je demokracie nedůstojným spiknutím. Ano, spiknutí jako úradek nelegitimní menšiny je tím, co ohrožuje demokracii, a kolem toho se moje úvahy točily. Dost už ohrazování. Ještě je třeba něco dovysvětlit: co rozumím kýčem. Asi totéž, co Petr Rezek, totiž nevěcný postoj. V něm nejde o to, CO někdo říká, ale spíš KDO to říká. Téma nebo myšlenka se schovává za mluvčího. Při tom může pocit sounáležitosti sehrávat důležitou roli a akcentovat citové dojetí (to je ta Kunderova „druhá slza dojetí“, která „říká, jak je to krásné být dojat s celým lidstvem“ nad tím či oním, třeba „nad dětmi běžícími po trávníku“, nebo můžeme společně s myslivci, kteří také mají v předsíni obraz jelena v říji, paroží a zelený klobouk s pírkem, zažívat dojetí nad krásou jelena v říji. To je kýčovitá nevěcnost. Kýčovitý postoj a kádrovácké myšlení mají něco společného: nevěcnost. Jednou je to „druhá slza dojetí“, kdy se dojímáme nad tím jak se dojímáme, spolu s těmi blízkými... - podruhé břitký rozum kádrováka, když nás nazlobí, že se tady cituje tento a nikoli onen autor. Ano, můžeme také sdílet nevěcnost kádrováka, jakousi kádrováckou bdělost a snad i jeho emocionální odpor k někomu, kdo cituje ONY a necituje TYTO autory: ty naše, ty z mainstreamu, kdysi Lenina, potom Heideggera apod. Mně Prečan vytýká, že jsem vzpomněl Nietzscheho, „když by bylo spíš na místě vycházet z Kantova principu morálního imperativu, nebo nejraději ze srozumitelného výkladu Masarykova a Patočkova“. Uff! Vrcholem všeho nevěcného v Prečanově článku je jeho mentorské a pasování „objektivního ducha“ na nepoužitelné haraburdí dějin myšlenky: jestliže mi v textu šlo o to, zda se nám věc politiky nevzdaluje, zda úroveň veřejné rozpravy neupadla natolik, že „res publica“ v ní nemá zastání a „politika“ má šanci upláchnout do neprůhledných a šalebných zákoutí nejrůznějších spiknutí, pak jsem měl na mysli demokratické poměry, v nichž se jedinec může nejen nacházet a realizovat, zachovávat svou identitu, tedy asi to, co Mead označuje za „vyšší a lepší společnost“ a co se v rámci rozvoje evropského státu a práva utvářelo od dob „měšťácké společnosti“, což je Hegelův název jedné z podob objektivního ducha. Učí o tom filosofové jako Gadamer, připomíná to i Habermas – a to je myslím někdo z „mainstreamu“, i když jistě ne z proudu omývajícího ostrov páně Prečanova sebevědomí. Jeho recept, koho citovat a koho necitovat, má v sobě něco z dojetí kýčařova a koneckonců dost věcné nedbalosti. |