21. 2. 2008
Marketingový kýč obalující prázdnoObsedantní posedlost současného ministra vnitra marketingovým zviditelňováním jemu podřízených složek má pravděpodobně původ v ministrově mládí. Asi byl málo chválen za produkci v nočníku, a proto nyní cítí potřebu stále se chlubit vším, co má stejnou hodnotu jako dětský bobeček. Když jsem přemýšlel, co vlastně znamenají reklamní slogany pokradmu se vpisující do zelených pruhů stále většího počtu policejních aut (kteréžto zanedlouho získají daleko "autoritativnější" zbarvení), nedokázal jsem najít žádný kloudný důvod. Existují pouze důvody nekloudné a směšné. |
Prvním z nich je snaha vzbudit určitý dojem a přesvědčení. Je to běžná marketingová taktika, která velí přesvědčit cílového "zákazníka" o tom, že s daným "výrobkem" nebo "službou" získává cosi absolutního (v uvozených kategoriích bohužel ministr vnitra skutečně přemýšlí). Bílá je bělejší, extra velké kousky ovoce, pomáhat a chránit. Tato hesla jsou stejně úderná a stejně prázdná. Jejich úkolem je říct něco, co neexistuje, vytvořit významový obal, který zahaluje prázdno. A to je na celé této marketingové akci to nejsmutnější. Vytváří se obal něčeho, co neexistuje. Pod tímto obalem ve skutečnosti neprobíhá žádná zásadní změna k lepšímu. Některé významné policejní útvary kolabují, práce v nejzávažnějších oblastech kriminality je ohrožena a nikdo neví, jak vlastně pokračuje, protože téměř nikdo nemá nad touto oblastí přehled a dohled. Z policie odešla řada nespokojených lidí, kteří nejsou nikým nahrazeni. Policie zažívá jeden ze svých největších debaklů v dějinách: s novým přísným legislativním nástrojem není schopna zlepšit stav na českých silnicích a statistiky neúprosně chrlí další rekordy v počtu mrtvých a zraněných. Tohle má zabalit marketingová formulka "pomáhat a chránit". Druhým důvodem je pravděpodobně fakt, že běžný český policista vlastně neví, proč své povolání vykonává a za jakým účelem. Proto mu jeho nejvyšší nadřízený nechal napsat na dveře služebního auta, že má "pomáhat a chránit", aby si to pokaždé, když tyto dveře otevírá, uvědomil. Pokud by to nestačilo, bude se policistům tetovat tento kánon na hřbet ruky.
Tento kýč sponzorovaný z veřejných rozpočtů je jen dalším důkazem o tom, že kurzy politické estetiky jsou více než potřebné.
|