31. 1. 2008
Strahovské koleje: pozemky za 60 miliard korunV souvislosti s novinovými a televizními zprávami, které se objevují ohledně strahovských kolejí, bych chtěl upozornit na jeden podstatný fakt, proč se studentské koleje budou pravděpodobně ze Strahova stěhovat. Hlavní důvod je hodnota pozemku - kolem 60 miliard Kč (16 ha). Rozhodovat o majetku, který představuje takovouto sumu, je pro několik úředníků určitě příležitost, která se naskytne jednou za život. Jen si představte, že jste majiteli realitní kanceláře, přes kterou se bude tento převod realizovat. Provize může dosáhnout až 3% (i když v tomto případě by byla asi nižší, ale v Čechách jeden nikdy neví) a přitom to jsou legálně nabyté peníze. |
Předpokládejme, že provize bude jedna miliarda. Kolik dáte firmám (jako např. "no comment!"), aby lobovaly u příslušných úředníků? A to se jedná o legální provizi. Že se těch peněz bokem bude asi točit dost, dnes pochybuje málokdo. Zájmy a tlaky v tomto případě musí být obrovské a asi se nenajde úředník, který by se tomu postavil. Argumenty, které se pro tuto transakci používají jsou na první poslech racionální, ale jsou v nich háčky. Uvedu některé: 1) Strahovské koleje jsou vybydlené, neodpovídají současnému standardu, ČVUT nemá peníze na jejich údržbu. Firma postaví nové koleje na nové stanici metra v Liboci. Ale co za 50 let, až se koleje v Liboci vybydlí a ceny pozemku i tam stoupnou, vyženeme studenty do Berouna? Navíc některé bloky už byly částečně rekonstruovány nemalými náklady, stejně tak strahovská menza. A k standardu bydlení se musí vždy připočíst i poloha objektu, výhled, okolí atd. Studenti strahovské koleje opouštět nechtějí (tento jejich postoj se samozřejmě může změnit). 2) Na Strahově je stavební uzávěra, ČVUT tam nemůže provádět další stavební činnost. Ale na pozemku vznikne vilová čtvrť. To už stavební uzávěra bude zrušená. Divné, mimoto tento argument trochu protiřečí prvnímu. 3) Bude se bourat spartakiádní stadión, studenti potřebuji klid na práci. Ale zajistit dodržení hygienických hlukových limitů je problém firem, které budou stadion bourat. V rámci toho by firma, zajišťující bourání měla aspoň vyměnit okna za plastová. 4) Několikrát jsem v této souvislosti slyšel i souvislost s případným pořádáním olympiády. Jak to ale spolu souvisí, nikdo neřekl. Je potřeba vyvolat dojem, že je vše vlastně v pořádku. Vzhledem k této sumě je velice pravděpodobné, že se strahovské koleje zbourají a bude tam rezidenční čtvrť. Vždyť o peníze jde až v první řadě. Neznám přesný odhad, kolik budou stát nové koleje v Liboci, neměl-li by na tom někdo pořádně vydělat, dělat to asi nebude. |