26. 11. 2007
Primitivní skandalizace islámu v českých médiíchV těchto dnech plni stránky tištěných médii, internetových médii a různých diskusních webu včetně mezilidské diskuse, komentáře a názory na rozhodnutí saúdskoarabského soudu ohledně odsouzení hromadně znásilněné dívky k trestu vězení a bičování. Většina diskusí se stáčí spíše k lacinému odsuzování arabské společnosti, případně islámu, bez touhy po poznáni souvislosti a podstaty celého případu. Posledních několik dní jsem si prohlížel denní tisk a české internetové stránky a musím bohužel konstatovat, že pouze článek Miloše Kalába "Zatímco si plníme nádrž auta benzinem, kdesi v dáli je bičována mladá žena" zveřejněný na Britských listech se pokouší o hlubší analýzu celé kauzy. |
Myslím si, že tato neschopnost mnoha českých novinářů hledat hlubší souvislosti vytváří v české společnosti určité latentní podhoubí negativního vztahu vůči arabským/muslimským jednotlivcům či rovnou celé společnosti na základě chováni jednoho diktátorského režimu mistrně využívajícího pro svou propagandu náboženství. Vezmeme li si to popořadě dívka se sešla se svým bývalým nápadníkem a při setkáni byli přepadeni sedmičlennou skupinou, která je odvezla na odlehle místo a oba (ano dívku i muže) znásilnili. Cela věc se dostala díky snaze manžela znásilněné dívky před soud a ten odsoudil nejen násilníky, ale i znásilněnou dívku (o jejím příteli nejsou zmínky). Rodina znásilněné dívky se spolu s advokátem odvolala a věc oznámila mediím. Podle obhájce dívky, známého bojovníka za lidská práva, bylo nejspíše důvodem tvrdého rozsudku vůči dívce i to, že se odvážila soudcům po prvním rozsudku odporovat a zvolila si jako obhájce známého aktivistu za lidská práva. Rozhodnuti soudu vyvolalo bouři nevole jako mezi zahraniční veřejnosti, tak i mezi obyvateli Saudské Arábie. Vláda Saudské Arábie se ale zachovala tak, že k soudnímu rozhodnuti vydala jasné stanovisko, že "soudní rozhodnutí v této morální zemi vycházejí z knihy Alláha a tradice Proroka a opírají se o důkazy". Evropan si jistě řekne, proč saúdskoarabská vláda obhajuje toto nelidské chováni vůči ženě, která byla hromadně opakovaně znásilněna a spíše vyžaduje lékařskou péči a psychickou pomoc než další násilí. Důvod je ale jednoduchý, Saudská Arábie je země diktátorská (podobně jako Severní Korea) a i v takové zemi jako je Irán (narozdíl od Saudské Arábie západem vedený na "ose zla") je více demokracie a právního řádu. Z toho důvodu se saúdskoarabská diktatura opírá o menšinu, a ne o obyvatelstvo jak je zvykem v demokracii, v případě Saudské Arábie jsou oporou náboženští fanatici z řad pouštních kmenů a stoupenců ideologii příbuzných ideologii al-Qaidy. A právě s těmito ideologiemi bojuje saúdskoarabský režim o přízeň radikální, ale vlivné, menšiny náboženských extremistů v Evropě souhrnně označovaných nepřesně za wahabity. Západní vlády potřebují stabilní přísun levné ropy do svých ekonomik a pro stabilní přísun je potřeba alespoň trochu stabilní vlády v místě zdroje, stabilní ne demokratické nebo respektující lidská práva. Saúdskoarabská diktatura k svému přežiti potřebuje podporu extremistů a ne demokratů nebo humanistů. Západní vlády jsou si toho vědomé a proto kromě veřejných proklamací nic neučiní aby pomohly nejen této odsouzené dívce, ale i lidem usilujícím o demokracii nebo trpícím v Saudské Arábii. Náboženství (islám) v této politické hře saúdskoarabské diktatury hraje jen roli prostředku ne cíle, mimoto podle ortodoxního výkladu islámu je za znásilnění trest smrti, proč tedy saúdskoarabský soud udělil před medializací případu násilníkům jen pár měsíců vězení? Nebylo to snad proto, že byli příbuzní členů saúdskoarabské vládnoucí kliky? |