26. 7. 2007
Trest smrti jako produkt iracionalityNedávno jsem si četl článek na zpravodajském serveru aktualne.cz o navrhovaném novém trestním zákoníku, se kterým souvisí i otázka znovuzavedení trestu smrti, které podle Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR (CVVM) schvaluje 58 % z dotazovaných lidí (kterých bylo min. 1000 -- údaj pochází z webu CVVM). Cílovou skupinu oslovených tvoří občané České republiky od 15 let. Z tiskové zprávy CVVM mj. vychází najevo, že trest smrti má svou jednoznačnou přízeň u voličů levicových stran. Nesouhlas vyjadřovali častěji lidé se středoškolským vzděláním nebo deklarovanou dobrou životní úrovní. Terénní šetření bylo uskutečněno ve dnech 7. 5. -- 14. 5. 2007. |
Za důvody pro bylo nejčastěji uváděno:
Za důvody proti byla především uváděna:
Ze srovnání s podobnými výzkumy, jež byly uskutečněny po r. 89 je evidentní, že počet odpůrců trestu smrti stoupá. Začátek 90. let -- mírně přes 1/10 Polovina 90. let - 1/5 r. 2000 -- 1/4 Ačkoliv by se dalo říct, že jsem prostě "radikální levičák", někdo vzdělanější by spíš preferoval "anarchista" nebo "levicový extremista", zcela přesně své postoje nazývám "metodologickým anarchismem" V kostce - odmítám jakýkoliv monopol moci nad člověkem -- individualitou -, ať už politický, ekonomický, kulturní, genderový, nebo třeba i ageistický ("Ty seš moc mladej na to, abys věděl, co je správný"). Od jiných, většiny, anarchistů se však liším tím, že nemám předepsáno, jak chodit, mluvit, nebo co říkat...ne snad, že by anarchismus něco takového obsahoval, nicméně do té doby, do které o něm hovoříme jako o "ideologii", se dopouštíme chyby a vytváříme omyl. Anarchismus není soubor rigidních pravidel, a už vůbec ne myšlenka. Jde o postup, způsob přemýšlení, strategii vedoucí k výstupu -- v tomto případě myšlence. Ve svém nejširším rozsahu zde řečené znamená, že jde o dynamický (měnící se) soubor postupů, jejichž společným vodítkem je důraz na kritickou racionalitu, nepřirozenost nerovností a přesvědčení o možnosti existence svobodné a hospodářsky spravedlivé společnosti (spravované lidmi, tj. společnost pro jedince, nikoliv jedinec pro společnost). Ačkoliv jsem tedy "levičák", s trestem smrti zcela zásadně nesouhlasím. Jsem sice středoškolák (bod pro soulad s "konvencí"), nicméně znám lidi s učilištěm, kteří mají dostatek "racionality" "snad" potřebné k tomu, aby se zavedením trestu nesouhlasili. Nejde jen o příznivce "anarchismu" . Nevím, zdali rozumím termínu "dobrá životní úroveň". Evokuje to ve mně představy o materialistické společnosti reprezentované super-hypermarketovym boomem a tunou reklamy. Takže pokud jde o mě, za důležitější považuji, zdali mám klidnou a vyrovnanou mysl, jsem v souladu s okolím a uvědomuji si sladké tajemství o bytí a povaze Vesmíru, povaze věcí. Odpovídám, že nevím. Hledám cestu. Trest smrti v žádném případě nedeterminuje "adekvátnost". Jde o hrubý, populistický akt "pomsty". Akceptuji, že existuje spousta lidí, kteří představují nebezpečí pro společnost (přesněji řečeno ohrožují lidi, jejich majetek nebo sociální status), nicméně existuje a) možnost zneužití (korupce) b) "přeplacení" -- lepší právník = lepší hra -- c) nespravedlnosti (soudy brání "status quo"). To samo o sobě již vznáší značný zmatek do tak závažného rozhodnutí. Souhlasím s tím, že stát utrácí peníze daňových poplatníku z okna, protože současný trestní systém je zavádějící svou neúčinností (žádná převýchova, možnost kauce). Jako řešení bych navrhl využití odsouzených v prospěšných činnostech (úklid v městských ulicích, parcích, apod.). Za tuto práci bych jim i platil, aby byli finančně motivovaní (ačkoliv se nabízí otázka, zdali by nedošlo k nárůstu kriminality ve vězeních v důsledku najímání vrahů, apod.). Těžkým zločincům bych přidělil "těžší zaměstnání". Nemyslím zrovna vození výkalů, ale práci ve státních lesích, dolech, atd. Bylo by sice nutné vynaložit jisté náklady za všudy přítomnou ostrahu a výplaty, nicméně vězni by byli smysluplně využiti. Jde jistě o nápady, které postrádají hlubšího zamyšlení, takže je berte s rezervou. Spousta aspektů mi z důsledku neprofesionality utíká. Trest smrti nemůže plnit výstražnou roli. Z psychologického hlediska nemůže zastavit potenciálního zločince závažnějšího charakteru (vrazi, sexuální delikventi, atd.). "Nepřemýšlím nad tím, co bude 'potom'". A v konečném důsledku, domnívám se, že bychom měli dávat lidem druhou šanci, nikoliv protože jsou v jádru "dobří" nebo "racionální", ale "adaptabilní". Adaptace je hluboký proces vlastní každému organismu v prostředí, které svou existencí spoluutváří. Stát nesmí být vrah, ačkoliv tu roli hraje každý den. Monopol jakékoliv moci je ubíjející. Ničí živého ducha, hubí ho nudou a zajetím. |