26. 7. 2007
Spotřeba automobilů a maximální konstrukční rychlostNa Britských listech se rozhořela diskuze o dopadu omezení maximální konstrukční rychlosti automobilů a jeho dopadu na spotřebu automobilů. Pan Miroslav Fiala správně spočítal potřebný nárůst výkonu (tedy při zanedbání tření, což nejspíš při vyšších rychlostech jde) - a protože se jedná o konstrukční rychlost, je tento údaj klíčový (ačkoliv při dvojnásobně vyšší rychlosti má skutečně jen čtyřnásobnou spotřebu), píše Tomáš Peltan. |
Pokud totiž budeme předpokládat, že řidiči takového vozidla jsou slušní lidé dbalí zákona a vyhlášek, pak se budou pohybovat víceméně onou poloviční rychlostí (např. při dvojici rychlostí 90 - 180 km/h při pohybu na komunikacích mimo obce), tedy budou využívat výkon svého motoru jen z jedné osminy (tedy nikoliv z jedné čtvrtiny), což je značně neefektivní, nemluvě o tom, že podobný motor i automobil musí být většinou těžší než stejnou technologií vyrobený motor menšího výkonu. Ostatně část úspornosti automobilů s hybridním pohonem je dána právě tím, že akumulátor umožňuje pokrýt špičkové nároky na výkon (při rozjezdu, při jízdě nesmyslnými maximálními rychlostmi) a tím použít méně výkonných motorů, které pracují při své optimální účinnosti. |