24. 7. 2007
Omezte konstrukční rychlost aut! IIDobrý den, chtěl bych doplnit článek v BL z 23.7.2007, píše Miroslav Fiala: Podle europoslance Jan Březiny, který je členem Výboru pro průmysl, platí že:Věta 1: "Mezi rychlostí auta a množstvím vypouštěných emisí CO2 neexistuje přímá souvislost..." ZDE ZDE Tato souvislost je však naprosto zásadní. Pokud STEJNÉ auto pojede 180km/h místo 90km/h, bude na to potřebovat asi osminásobný výkon motoru. |
Odporová síla při obtékání (aerodynamický odpor) F je totiž definována vztahem: Def. 1: F=1/2 * c * S * r * v2 kde c= tvarový koeficient, S=velikost čelní plochy, r=hustota vzduchu, v=rychlost ZDE Všiměte si, že rychlost je v definici v druhé mocnině, tj. aerodynamický odpor se zvyšuje s druhou mocninou rychlosti. Pokud se tedy rychlost zvýší 2*, zvětší se aerodynamický odpor 4*, pokud se rychlost zvýší 3*, zvětší se aerodynamický odpor 9* atd... Tuto sílu musí motor překonat, takže jeho výkon se musí taky patřičným způsobem zvednout. Pro výkon P potřebný k překonání takové síly platí: Def. 2: P=F*v Dosazením do prvního vzorce tedy dostaneme: Def. 3: P=1/2 * c * S * r * v3 Jak je vidět, potřebný výkon roste s třetí mocninou rychlosti. Pokud se tedy rychlost zvýší 2*, zvětší se potřebný výkon 8*, pokud se rychlost zvýší 3*, zvětší se potřebný výkon 27* atd... Přiznám se, že nevím jaká je závislost mezi výkonem spalovacího motoru a produkovaným znečištěním. Ale o to vlastně ani tak nejde, hlavně totiž nechápu, co je špatného na omezení konstrukční rychlosti aut na 160km/h když u nás je maximálka na dálnici stejně jenom 130km/h ;))) |