23. 7. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
23. 7. 2007

Omezte konstrukční rychlost aut!

V minulých dnech prošlo tiskem, že se ministerstvo dopravy hodlá postavit proti návrhu britského europoslance Chrise Davise na konstrukční omezení rychlosti aut na 162 km za hodinu. Podle názoru náměstka ministra dopravy Ivo Vykydala (Právo, 19. 7., str. 15) tento návrh zbavuje řidiče odpovědnosti a nepovede k výraznému snížení emisí. Podle europoslance Březiny jde dokonce o iracionální snahy, které je třeba utnout v zárodku, protože by se mohly dostat do nové legislativy pro automobilový průmysl.

Na rozdíl od těchto pánů pokládám návrh Chrise Davise za velmi správný a potřebný.

Společnost např. tvrdě bojuje proti drogám, jejich výrobu a držení postihuje, protože přinášejí smrt, rozvracejí rodiny a ohrožují společnost. Jejich uživatelé se ocitají mimo skutečnost, prožívají euforii, plní se jim skryté tužby a ztrácejí nad sebou kontrolu.

Motoristé mají s uživateli drog mnoho společného. Také rychlá jízda vyvolává euforii, velké auto zvyšuje osobní prestiž, silný motor posiluje sebevědomí, barva vyvolává pozornost, a to vše působí na ženy. Pravěké pudy člověka nelze vymazat.

Toho jsou si výrobci aut vědomi a pomocí PR agentur nenabízejí zákazníkům pouhé přemísťovadlo z bodu a A do bodu B. Velkým, silným a hezky tvarovaným strojem nabízejí prestiž, sílu, rychlost, luxus atp. Na to lidé slyší. Když si tedy koupí vůz s předimenzovaným motorem umožňující jezdit rychlostí okolo 200 km/hod., nekupují ho proto, aby jezdili maximální povolenou 130km rychlostí, ale proto, aby ukázali, kdo jsou, že na to mají, že jsou lepší, úspěšnější a rychlejší. Že při vzdálenostech obvyklých v Česku činí rozdíl dojezdu k cíli oproti vozům dodržujícím maximální povolenou rychlost nanejvýš několik málo minut, je bezvýznamné. Je to nezajímá, protože uspokojili své pračlověčí touhy.

Uspokojili je nejen za cenu zvýšené spotřeby paliva, znečištění životního prostředí, ale především za cenu mnohonásobně zvýšeného nebezpečí pro sebe i okolí. Jak taková jízda může skončit, lze shlédnout v německém seriálu Kobra 11, ze země, která jediná v Evropě neomezuje zákonem rychlost jízdy na dálnici. Nelze pochybovat o tom, že to je výsledek tlaku výrobců luxusních aut Mercedes, Audi aj. kteří by neměli co prodávat a museli se, spíše než na rychlost, zaměřit na vývoj nových automatických prvků zvyšujících bezpečnost a napravujících možnou chybu řidiče.

Jízda vysokou rychlostí ovšem vyžaduje nejen kvalitní auto, což zpravidla bývá, kvalitní silnici, což už zdaleka není tak obvyklé, ale také dobrého a zkušeného řidiče. Být dobrým řidičem je hlavní a zásadní, ale jak vyjadřuje známé rčení, chlap nikdy nepřizná dvě věci: že je špatný milenec a špatný řidič. Za volantem či řidítky motocyklu může sedět i řidič dobrý, ale únava, rodinné či firemní problémy, nemoc apod. mohou vykonat své. Viz též http://www.blisty.cz/art/33281.html

Pak jízda nedovolenou rychlostí ohrožuje nejen řidiče, což by se dalo považovat za jeho věc, ale i spolujezdce a zejména jiné účastníky silničního provozu.

Tak jako zákon chrání občany před účinky drog, a nově i cigaretového kouře, měl by chránit i před neuváženým užíváním silných aut. Ty tisíce mrtvých, zraněných a doživotních mrzáků jsou vážným mementem.

Proto souhlasím s Chrisem Davisem, aby byla omezena konstrukční rychlost aut na 162 km/hod., což vytváří dostatečnou rezervu pro okamžité předjetí pomalu jedoucích aut, ale nedovoluje závodění, hazardování s životy jiných a přeceňování vlastních sil. Dalším důsledkem by měla snížená spotřeba paliva, pomalejší čerpání světových zásob, snížení emisí a menší následky dopravních nehod.

Jímají mě pochybnosti o tom, zda si jsou pan náměstek Vykydal a europoslanec Březina těchto skutečností vědomi, a kladu si otázku, zda vystupují v občanském zájmu, či v zájmu automobilových a naftových koncernů.

                 
Obsah vydání       23. 7. 2007
23. 7. 2007 Barel ropy za sto dolarů? Jindřich  Kalous
23. 7. 2007 Vládli nám Rusáci, teď zase USáci Michal  Kuklík
23. 7. 2007 Z nečasu Laco  Novomeský
23. 7. 2007 Omezte konstrukční rychlost aut! Ivo  Antušek
23. 7. 2007 Americký radar potřebujeme pro přežití
23. 7. 2007 Konec centralizovaných médií i v ČR?
23. 7. 2007 Doping, aneb Vznešená zdrženlivost odpovědných funkcionářů sportu Uwe  Ladwig
23. 7. 2007 Hele, vole, prezident Václav  Dušek
23. 7. 2007 Poznámky ke kulturní renesanci v barbarských časech James  Petras
23. 7. 2007 Malá slavnost v Anglii Tomáš  Hanák
23. 7. 2007 Jediná pravá církev Kristova -- církev katolická? Eduarda  Heczková
23. 7. 2007 Zemřela náhle, beze slova rozloučení Jan  Paul
23. 7. 2007 Na obhajobu ochrany zvířat
21. 7. 2007 Jakou spojitost mají zadržení podezřelí z terorismu v Itálii s brněnskou mešitou? Lukáš  Lhoťan
21. 7. 2007 Náměstek ministra financí Reaganovy vlády varuje před nastolením diktatury v USA Jakub  Rolčík
20. 7. 2007 Plánují USA do budoucna invazi na Sibiř? Lukáš  Lhoťan
21. 7. 2007 V Rusku se vážně hovoří o válce s USA jako o třetí světové
20. 7. 2007 Jsme v zajetí binárních dogmat Zdeněk  Vopat