23. 7. 2007
Konec centralizovaných médií i v ČR? |
Nedávno jsem v článku "Mediální kultura v Čechách a v Británii" psal o tom, že se v západních zemích bortí monopolistický vliv terestrických televizí a doba, kdy bylo možno například druhý den v práci hovořit s kolegy o tom, co včera "bylo v televizi", je nenávratně pryč, protože se každý dívá na něco jiného, případně se lidé už na televizi nedívají, píše Jan Čulík. Zdá se, že podobná situace postupně vzniká i v České republice, upozorňuje Petr Nachtman. Vyplývá to z článku "Centralizované mediální modely na ústupu" na serveru blog.webtrh.cz: Není nad to podložit dojmy o trendech čísly. Sledovanost českých televizí klesla podle posledního průzkumu Mediaresearch meziročně o cca 16% (!). Prima a Nova chtějí měření přezkoumat, kdyby u něj "třeba došlo k neúmyslné chybě". Lidové Noviny a Právo zaznamenávají minimální prodeje za posledních deset a více let, celkový náklad prodaných deníků klesá. Sledujeme konec centralizovaných médií. Model push, kdy jedno médium určuje, co bude "konzumovat" masa lidí, je na ústupu. Dnes si chceme vybírat, chceme sami sestavovat svůj jídelníček. Celý článek ZDE Dodává Jan Čulík: Loni na podzim mě vezl na jakousi mediální konferenci ve Znojmě z Brna tamější asi dvacetiletý řidič. Cestou jsme se dali do řeči: ptal jsem se ho: "Diváte se na televizi?" - "Na to já vůbec nemám čas," odpověděl mladík. "Ale internet používáte, že jo?" - "To ano, odpověděl." - Jestliže to nebyla jen výjimka a mladí skutečně od televize odcházejí k internetu, bude to znamenat ve způsobu, jak se vede český veřejný diskurs, podstatné změny. |