12. 10. 2006
Píši vám, Darino, a nevím, zda víte, co říkáte...Darina Martykánová ve svém článku "Žena, kterou miloval primář Sova" nařkla současné české seriály z udržování stereotypu starších žen -- ustaraných maminek, pečujících babiček a hysterických tchýní. Darina Martykánová je i dle svých článků rozumnou a osvícenou feministkou, tentokrát ale (jak už je jejímu domácímu myšlenkovému směru občas vlastní) překrucuje skutečnost či (tím hůř) svou paranoidní představu o skutečnosti roubuje na svět. Podívejme se jak: |
V seriálu Místo v životě (pokračování Místa nahoře, Nova) se Simona Stašová v roli Věry Lukešové zotavuje ze závislosti na prášcích a úspěšně zakládá vlastní obchod s přírodní medicínou. Ano, je přitom zároveň starostlivou matkou dvou dcer. V Ordinaci v růžové zahradě (Nova) je Zlata Adamovská coby MUDr. Běla Páleníková úspěšnou, zkušenou a říznou pediatričkou s neuspokojivým soukromým životem. Stereotypně vlídná Jiřina Bohdalová (Marie) se v Pojišťovně štěstí (Nova) stará o zahradnictví u hřbitova. Miluje ovšem o pár desítek let mladšího muže, což do stereotypu moc nezapadá. Jiřina Jirásková ve stejném seriálu představuje dobrodušnou, ale roztržitou a občas katastrofy způsobující hospodyni v domácnosti hlavních postav. Uklízí, což by zřejmě Darina Martykánová za steretyp označila, jde ale o podnikatelku. V Rodinných poutech na Primě hraje sice Ivanka Devátá nesnesitelnou matku-pečovatelku, která by ráda oženila svého syna (stereotyp), zároveň je ovšem docentkou na penzi. Kateřina Burianová v roli Libuše Peškové je dlouhodobě těžce nemocná, je to intelektuálka s disidentskou minulostí a překladatelka z francouzštiny. Primácký seriál Bazén obsadil Květu Fialovou do role roztomilé, roztržité a sklerotické babičky Libuše Šubrtové. Zde jde o stereotyp naprostý, ovšem jen o stereotyp Květy Fialové. Stereotypní z Martykánové pohledu je Jitka Smutná coby oddaná manželka a stmelovatelka rodiny Vlasta Zadinová. Alena Vránová hraje v nováckém seriálu Ulice Marii Královou, která se (další stereotyp?) obětovala svému muži a jeho kariéře. Nicméně: její postava nemohla mít děti, je vzdělaná a vtipná, kdysi vyučovala hře na klavír. Svému muži, úspěšnému gentlemanovi, který vzbuzuje přirozený respekt, je důstojnou partnerkou. Ve stejném seriálu je Jaroslava Obermaierová závistivou a falešnou drbnou, která je nicméně majitelkou lahůdkářství, tedy rovněž podnikatelkou. Hana Maciuchová hraje Miriam Hejlovou, přísnou a staromilskou profesorku a zástupkyni ředitele na gymnáziu. Od její postavy odešel manžel, přesto si udržela smysl pro suchý humor. Mezi vedlejšími postavami by se za stereotypní "obyčejnou ženskou" dala snad částečně označit Zdena Hadrbolcová alias Růža, povoláním dělnice. Vyvažují ji ovšem: - Markéta Tannerová v roli lékařky Evy Boháčové - Jana Švandová coby Eva Čistá, sekretářka a účetní firmy, dlouhodobě zamilovaná do svého zaměstnavatele, která se nikdy neprovdala - Jitka Asterová jako novinářka Radka Zejdová - Zdena Procházková, v seriálu osmdesátiletá Bohumila Sklenářová, která ovládá několik jazyků a jako koníčka má astrologii (možná jde o stereotyp čarodějky). Prošli jsme procházkou po portfoliu starších žen v aktuálních českých seriálech komerčních televizí (charakteristiky postav pocházejí z internetových stránek stanic). Prakticky žádná nenaplňuje ten stereotyp, který si vysnila Darina Martykánová. Ženské (i mužské) postavy jistě částečně stereotypní jsou, jde ale o mnohem širší rejstřík stereotypů, než si Darina Martykánová představuje. Najdeme tu mimo jiné stereotypy učitelky, lékařky, drbny, čarodějky a čarodějnice, sekretářky, šéfové atd. Kromě toho jde vždycky o kombinaci stereotypu a "osobitosti" (kdo z nás takovou kombinací není?). Stereotypy jsou stereotypy částečně proto, že fungují. To, že současné české seriály dávají na frak stereotypům, které o nich mají feministky, samozřejmě neznamená, že by nebyly blbé jak ohňostroj ve dne. Jistě by se daly komentovat i z pohledu genderového. Musel by to ale být komentář člověka, který o nich aspoň něco ví. |