2. 6. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 6. 2006

Motivace ke studiu by měla mít jinou podobu -- více lidskou

Diskuse o školném na vysokých školách se vede již několik let. Nkteří jsou striktně proti zavádění školného, jiní za něj hlava nehlava bojují a pro některé je otázka školného nevýznamná, poněvadž se jich tato problematika přímo nedotýká. "Čtyři důvody, proč nemít školné" jsou dostatečnou ukázkou možných dopadů pro jedince i společnost po zavedení školného na českých vysokých školách. Vždyť již v odkaze J. A. Komenského nalézáme snahy rozvíjet "všechny ve všem všestranně", bez rozdílu stavů nebo pohlaví. Právě zavedení školného by znemožnilo rovný přístup ke vzdělání a rozevřelo nůžky u pomyslných startovacích podmínek mladých lidí.

Studenti z movitějších rodin by si tak mohli dovolit studium prestižnějších (či na trhu žádanějších oborů) a tím pádem i lepší příjem po vystudování patřičné školy. Děti rodičů, kteří si nemohou dovolit financovat studium svých dětí, by byly dále znevýhodňováni. I bez školného je studium na vysoké škole pro rodinu velkou finanční zátěží (doprava, ubytování na kolejích, stravování, nákup literatury apod.). Studenti by tuto životní situaci museli vyřešit zadlužením na několik dalších let. Problém nastává v okamžiku, kdy např. mladý učitel nastupuje do svého prvního povolání, za plat, který stěží stačí k uspokojování nejdůležitějších potřeb. Otázkou k zamyšlení pak je: "Proč tedy studovat na vysoké škole, když po několika náročných letech studia budu mít příjem nižší než spolužáci, kteří šli do práce?"

Vezměte si hypotetický příklad. Petr Novák odchází po absolvování střední školy do praxe. Od svého zaměstnavatele získává průměrnou měsíční mzdu. Naopak František Novák vidí svůj životní cíl ve vzdělávání dětí. Jde tedy studovat Pedagogickou fakultu. Oba se po 5 letech sejdou. Petr mezitím stihl vydělat něco málo přes 1 milion Kč, kdežto František je na nule. Pokud by v našem státě bylo zavedeno školné, jeho stav by byl pod úrovní nula. Je to spravedlivé? Myslíte si, že bude František s vystudovanou vysokou školou vydělávat více než Petr, aby svoji finanční ztrátu v následujících letech dohnal?

Tímto názorem nechci dementovat nediskutovatelný přínos školného jako motivátoru studentů ke studiu. Lidé by měli mít možnost studovat podle svých osobních předpokladů a ne podle výše bankovního konta. Motivace ke studiu by podle mého názoru měla mít jinou podobu -- více lidskou!

PhDr. Petr Hlaďo pracuje jako učitel na základní škole

                 
Obsah vydání       2. 6. 2006
4. 6. 2006 Paroubek chce odejít do opozice
2. 6. 2006 Vojáci USA podezřelí z dalšího masakru Iráčanů
2. 6. 2006 Michael  Marčák
3. 6. 2006 Zneužívá ředitel IZIP databázi zdravotního systému k politickému lobbingu pro ODS ? Štěpán  Kotrba
29. 5. 2006 Témata Britských listů - nejen pro předvolební poučení
2. 6. 2006 Průvodce volbami do Poslanecké sněmovny
2. 6. 2006 Jak dopadly volby v roce 2002 a proč Štěpán  Kotrba
2. 6. 2006 Veřejná zpráva se stala tajnou. Proč? Až po volbách...
2. 6. 2006 Policejní volby Oldřich  Průša
3. 6. 2006 HOMR: Tisíc + jeden důvod proč nevolit KSČSSD Girolamo  Giormani
2. 6. 2006 "Schicksalswahl"? Ne, obyčejné volby! Jiří  Pehe
2. 6. 2006 Štampach: Nevolte bídu a teror zabalené do "občanských" frází Ivan Odilo Štampach
2. 6. 2006 ČTK: Paroubek podal tretní oznámení na Kubice
2. 6. 2006 Lepší pravý Bursík v hrsti než bláto na střeše Milan  Daniel
2. 6. 2006 Tolik náhod pár dní před volbami? Tak to už je fakt moc.
2. 6. 2006 Pivo, zelenou nebo třešňovici? Miroslav  Šuta
2. 6. 2006 Demokracie nejsou volby, ale to, co je mezi nimi Jiří  Jírovec
2. 6. 2006 Dračí setba Ladislav  Žák
2. 6. 2006 Nebojte se nevolit za každou cenu Bohumil  Kartous
2. 6. 2006 Ožeň se, bratře, ožeň se, bratře... František  Gellner
2. 6. 2006 Bude po volbách co bilancovat? Miloš  Dokulil
2. 6. 2006 Vítězem i poražený? Zdeněk  Dostál
2. 6. 2006 Prezidentovi nakonec nic jiného nezbude
2. 6. 2006 Špinavá předvolební kampaň, pokleslá žurnalistika Jakub  Rolčík
2. 6. 2006 Zelení: podle sdělení tiskové mluvčí Rolečkové je minimálně jeden podpis pod údajnou frakcí falešný
2. 6. 2006 Čtyři důvody, proč nemít školné Jan  Čulík
2. 6. 2006 Je otázkou, zda pohled zevnitř je pohled objektivní Vladimír  Šob
2. 6. 2006 Motivace ke studiu by měla mít jinou podobu -- více lidskou Petr  Hlaďo
31. 5. 2006 ODS -- cesta nejprve vzhůru a pak dolů (ten Topolánek...) Irena  Ryšánková
2. 6. 2006 Pozornost pedagogům František  Augusta
2. 6. 2006 Budou se moderní učebnice upalovat v inkvizičních procesech? Ondřej  Cakl, Jitka  Cardová
2. 6. 2006 Kubice a mandelinky Boris  Cvek
1. 6. 2006 Policejní odbory se distancují od Kubiceho
2. 6. 2006 Čtveráci a Čtverákov Václav  Dušek
1. 6. 2006 Britskoamerická rada pro bezpečnostní informace vyzývá k odtajnění studie NATO o protiraketové obraně
2. 6. 2006 Nový ředitel ČRo 6 Petr Duhan: "Byť s obtížemi se daří udržet neutralitu" Petr  Žantovský
2. 6. 2006 Mlha a moc Mirek  Vodrážka
2. 6. 2006 Ako to s rozbitím Československa popravde bolo
2. 6. 2006 Dubčekov syn -- Hlavná nádej pre Nádej ? Lubomír  Sedláčik
2. 6. 2006 Mimořádná osobnost - geolog Václav Cílek v Ostravě
2. 6. 2006 Strana filozofů ještě nevečeřela Pavel  Kopecký
2. 6. 2006 Studie o vývoji práv dětí v ČR v letech 2003 - 2005
6. 5. 2006 Hospodaření OSBL za duben 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce