2. 6. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 6. 2006

POLEMIKA

Je otázkou, zda pohled zevnitř je pohled objektivní

Autor tvrdí, že je dokázané, že existence školného v žádném případě nezaručuje kvalitu škol, a přirovnal je k českým vlakům. Možná má pravdu. Uvažoval ale, jak by vypadaly české vlaky, kdyby se nezdražily?

Já jsem ale nechtěl hodnotit kvalitu škol. Šlo mě spíš o přístup studentů ke vzdělání a jejich věčné nářky jak to nejde.

Myslím si, že částečné (spíš symbolické) uhrazení nákladů škol by přispělo k tomu, že by se studenti cítili jako platícími klienty školy, a mohli by vyžadovat zvyšování kvality vyučování a měli ke vzdělání vztah jako k něčemu co si koupili. V případě, že nic neplatí, je těžké něco požadovat. Jak se říká, "darovanému koni na zuby nehleď".

Mohu uvést příklad vztahu žáků a školy ze střední odborné školy, který znám osobně. Škola je také nepovinná, a je nad rámec základního vzdělání. V tomto pololetí tři žáci posledního ročníku nepropadali (to jsem se nespletl). Teď na konci školního roku nemohou být klasifikováni, protože jim nestojí za námahu, vypracovat jeden úkol. Tito žáci mají plnou podporu svých rodičů, kteří vytvářejí na školu nátlak. Jak myslíte, že to dopadne? Škola to nějak zařídí, aby školu dokončili.

Ano, budou jistě i školy s vysokou kvalitou vzdělávání, a jiným vztahem žáků ke škole. To byl jenom příklad.

Autorova zkušenost ze škol ve Velké Britanii, kde studenti platí školné a chodí nepřipraveni na semináře, protože museli pracovat, jistě neznamená, že v ČR, kde pracovat nemusí, chodí vzorně připraveni. Já sám jsem chození do práce a večer do školy zažil (a nebyl jsem sám). Vím, o čem mluvím, když tvrdím, že to jde.

Pracuji jako projektant u firmy, která projektuje stavby v mnoha zemích (Rusko, Bělorusko, Kazachstán, Indie, Irák, Maďarsko, Holandsko a mimo jiné i Velká Britanie). Mám různé doškolování skoro vždy zadarmo, protože je pořádají firmy, které prezentují své výrobky. Manželka ovšem pracuje jako ekonomická poradkyně, a za kvalitní školení o daních a účetnictví, která jsou nutná, vzhledem ke stále se měnícím zákonům v tomto oboru, vydá za rok více, než by požadovali po studentovi na vysoké škole. Jeden den kvalitního školení stojí cca 1000 Kč i více.

Jak bude ochoten, tento student v budoucnu platit zvyšování kvalifikace, když na to není zvyklý?

V celé společnosti je stále častější, že se vytvářejí nátlakové skupiny, které něco požadují (vždy ve svůj osobní prospěch). Jsou to zdravotníci, lékárníci, strojvůdci, železničáři, učitelé, zemědělci a mimo jiné i studenti. Recept je jednoduchý. Musí jich být hodně. Vytvoří skupinu, která díky své početnosti vydírá zbytek společnosti.

Nemohu se zbavit dojmu, že lidé ve společnosti, místo toho, aby se pustili do práce, a jak se říká, přiložili ruce k dílu, zjistili, že je jednoduší ruku natáhnout. Politici, aby se zalíbili tak velké skupině, tak jí vyhoví. A na základě toho, se již se vytváří jiná skupina, s jinými požadavky (když jste vyhověli jim, vyhovte i nám). Studenti si takto vyvzdorovali, že se na některých školách nematuruje z matematiky.

Opravdu, velký pokrok.

Nemyslím si, že by placení symbolického školného znemožnilo přístup ke vzdělání velké řadě lidí. Zejména pokud se budou na školné poskytovat půjčky. Investice do vzdělání je tak výhodná, že pokud někdo bude mít o studium zájem, jistě studovat bude. Budu raději pracovat v týmu, s lidmi, kteří prošli těžkou přípravou, protože tito lidé také lépe překonávají pracovní problémy a mají lepší vztah ke své práci a pracují rádi. Není horší pracovník, než ten, který to nedělá rád.

Závěrem chci říct, že si nedělám nárok na nějakou hloubkovou analýzu tohoto problému. Jenom už mám po krk toho fňukání, které se ozývá ze všech stran.

                 
Obsah vydání       2. 6. 2006
4. 6. 2006 Paroubek chce odejít do opozice
2. 6. 2006 Vojáci USA podezřelí z dalšího masakru Iráčanů
2. 6. 2006 Michael  Marčák
3. 6. 2006 Zneužívá ředitel IZIP databázi zdravotního systému k politickému lobbingu pro ODS ? Štěpán  Kotrba
29. 5. 2006 Témata Britských listů - nejen pro předvolební poučení
2. 6. 2006 Průvodce volbami do Poslanecké sněmovny
2. 6. 2006 Jak dopadly volby v roce 2002 a proč Štěpán  Kotrba
2. 6. 2006 Veřejná zpráva se stala tajnou. Proč? Až po volbách...
2. 6. 2006 Policejní volby Oldřich  Průša
3. 6. 2006 HOMR: Tisíc + jeden důvod proč nevolit KSČSSD Girolamo  Giormani
2. 6. 2006 "Schicksalswahl"? Ne, obyčejné volby! Jiří  Pehe
2. 6. 2006 Štampach: Nevolte bídu a teror zabalené do "občanských" frází Ivan Odilo Štampach
2. 6. 2006 ČTK: Paroubek podal tretní oznámení na Kubice
2. 6. 2006 Lepší pravý Bursík v hrsti než bláto na střeše Milan  Daniel
2. 6. 2006 Tolik náhod pár dní před volbami? Tak to už je fakt moc.
2. 6. 2006 Pivo, zelenou nebo třešňovici? Miroslav  Šuta
2. 6. 2006 Demokracie nejsou volby, ale to, co je mezi nimi Jiří  Jírovec
2. 6. 2006 Dračí setba Ladislav  Žák
2. 6. 2006 Nebojte se nevolit za každou cenu Bohumil  Kartous
2. 6. 2006 Ožeň se, bratře, ožeň se, bratře... František  Gellner
2. 6. 2006 Bude po volbách co bilancovat? Miloš  Dokulil
2. 6. 2006 Vítězem i poražený? Zdeněk  Dostál
2. 6. 2006 Prezidentovi nakonec nic jiného nezbude
2. 6. 2006 Špinavá předvolební kampaň, pokleslá žurnalistika Jakub  Rolčík
2. 6. 2006 Zelení: podle sdělení tiskové mluvčí Rolečkové je minimálně jeden podpis pod údajnou frakcí falešný
2. 6. 2006 Čtyři důvody, proč nemít školné Jan  Čulík
2. 6. 2006 Je otázkou, zda pohled zevnitř je pohled objektivní Vladimír  Šob
2. 6. 2006 Motivace ke studiu by měla mít jinou podobu -- více lidskou Petr  Hlaďo
31. 5. 2006 ODS -- cesta nejprve vzhůru a pak dolů (ten Topolánek...) Irena  Ryšánková
2. 6. 2006 Pozornost pedagogům František  Augusta
2. 6. 2006 Budou se moderní učebnice upalovat v inkvizičních procesech? Ondřej  Cakl, Jitka  Cardová
2. 6. 2006 Kubice a mandelinky Boris  Cvek
1. 6. 2006 Policejní odbory se distancují od Kubiceho
2. 6. 2006 Čtveráci a Čtverákov Václav  Dušek
1. 6. 2006 Britskoamerická rada pro bezpečnostní informace vyzývá k odtajnění studie NATO o protiraketové obraně
2. 6. 2006 Nový ředitel ČRo 6 Petr Duhan: "Byť s obtížemi se daří udržet neutralitu" Petr  Žantovský
2. 6. 2006 Mlha a moc Mirek  Vodrážka
2. 6. 2006 Ako to s rozbitím Československa popravde bolo
2. 6. 2006 Dubčekov syn -- Hlavná nádej pre Nádej ? Lubomír  Sedláčik
2. 6. 2006 Mimořádná osobnost - geolog Václav Cílek v Ostravě
2. 6. 2006 Strana filozofů ještě nevečeřela Pavel  Kopecký
2. 6. 2006 Studie o vývoji práv dětí v ČR v letech 2003 - 2005
6. 5. 2006 Hospodaření OSBL za duben 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce