2. 6. 2006
Pozornost pedagogůmJako pedagog, který přežil všechny možné i nemožné politické i pedagogické zvraty, prožívám další, s velkou pravděpodobností opět neúspěšné pokusy o reformu nejen našeho školství, ale zákonitě s tím spojené řešení životních problémů celé společnosti. Jak určitá generace prožije období svého školního věku, tak se s největší pravděpodobností bude chovat i ve své dospělosti. A toho jsme právě svědky! |
Ta doba od sametové revoluce, dodnes, byla příliš krátká, na možné potřebné změny v naší společnosti. A pokud se výsledky nastávajících voleb opět projeví pouze v personálních změnách na MŠMT a dalších řídících orgánech našeho školství, nemáme se na co těšit! Zpětná vazbaTato může velmi kladně, ale i záporně ovlivnit aktivitu našich pedagogů a je jí třeba věnovat mimořádnou pozornost. Pokud tomu tak není, nebudou využity značné fyzické a především duševní -- psychické rezervy nejen našich pedagogů, ale i ostatních našich občanů. Vždyť člověk se někdy dostává do krizové situace, po jejímž vyřešení nemůže uvěřit, kde se v něm vzalo např. tolik energie k jejímu zvládnutí. Pokud chceme využít kladnou zpětnou vazbu ke zvýšení nejen produktivity práce, ale a to především, ke zvýšení produktivity naší psychiky, musíme pro toto vytvořit potřebné podmínky. A kde je třeba začít? Především ve školství! Nemůžeme dopustit, aby se na další generaci projevily nedostatky odborné, ale, především výchovné. Pasivní sledování vyučování, záškoláctví, šikana a další se negativně i nadále projevují a působí na žáky, výsledkem je záporný postoj k návštěvě školy, strach z důsledků negativního hodnocení a obavy ze zkoušek např. při zakončení semestru u vysokoškolských posluchačů. Toto všechno jsem během svého studia prožil a proto se rozhodl tomuto, jako pedagog a později pedagogický výzkumný pracovník, ve svých možnostech zabránit. Obávám se, že, v pořadí již čtyřicátý (možná třetí) ministr (ministryně) českého školství přetrvávající problémy školství bude velmi obtížně řešit. Kde začít? Pokud bude od počátku věnovat značnou pozornost pedagogům a bude využívat možností KLADNÉ ZPĚTNÉ VAZBY, zjistí, že v jejich práci jsou dosud skryté velké možnosti pro zvýšení úrovně celého našeho školství! |