3. 4. 2006
Kosovo: Menšiny "většinové" společnostiDle obecných politologických zásad je posuzována stabilita jednotlivé země a její demokratický standard zpravidla jejím poměrem k menšinám. Definice pojmu menšina může být dosti široký. Ne přesně do této kategorie zapadá i poměr k ženám a jejich postavení ve společnosti. Ale i tento faktor bývá často určujícím. Nejedná se sice přímo o "náš problém", ale je dobře i tento aspekt mít v povědomí. I on má často velmi vypovídající hodnotu, pokud chceme posoudit z humanitárního pohledu stav určitého společenství a jeho organizačně právní struktury. Jak již uvedeno, můžeme sledovat menšiny různých kategorií: národnostní, etnické a také různého náboženského zaměření. Pokud své posuzování chceme metodicky zjednodušit a nalézt určitý univerzální přístup, nepochybně by se jednalo o poměr k židovské menšině. Je rozptýlena v mnoha zemích, má svou obecně známou historii a ne vždy okolní "svět" našel k jejím problémům či samotné existenci tolerantní přístup. Podstata je obecně známa. Individuální vztah často určuje i charakter jednotlivce či celé společnosti k hlavním zásadám demokracie. |
Není nutno v této souvislosti posuzovat, zda jednání a postoje samotné menšiny v minulosti i v současné době bylo správné, bezchybné a nevyžadovalo (po zvážení) odmítnutí. Historie židovstva jako celku v jednotlivých zemích svědčí však o mnohém. Nejvíce o úrovni "většinové" společnosti. Vraťme se k předmětu našeho uvažování. Kosovo jako součást Balkánu prošlo pro Židy velmi tragickým obdobím. V době války a fašistického režimu na území Albánie byla země aktivně zapojena do protispojeneckých a protipartyzánských operací, včetně utvoření dvou SS divizí. O osudu židovské menšiny v té době není nutno se rozepisovat. Jednalo se o totální likvidaci. Po válce Titova Jugoslávie měla při porovnání s ostatními komunistickými zeměmi značné prvky tolerance. Přišli i Židé. Jejich počet byl minimální, ale i v samotné Prištině v devadesátých letech se jednalo již o desítky. Kosovo je ale v tomto období místem války, vedené NATO. Výsledkem bylo, mimo předání moci do rukou teroristické organizace UCK, vyhnání (v lepším případě) a vyvraždění všech Židů - tak jako za nacistického režimu. Hlavní představitel židovské komunity v kosovské Prištině Cedda Prlincevič, který dříve pracoval jako vedoucí oblastního archivu, měl štěstí - uprchl. Žije nyní v Srbsku - v Bělehradě. V Srbsku, které jako jediné stále zůstává multietnickou zemí v oblasti. Jsou známá jsou fakta o vyhánění Srbů, Turků, Chorvatů, Černohorců, Romů a Goranců (Slované muslimského náboženství), ale o Židech se mlčí. Jejich vlastní historie by nám to sama neměla dovolit. Mnozí se brání, že jich bylo málo. Zdá se, že je to pravda. Vždyť ani v České republice jich dodnes není mnoho. Jedná se skutečně o relevantní argument na obranu bombardování NATO a následného řádění albánských teroristů? Americký národ v době své slabosti a snaze o přežití v obtížných pionýrských podmínkách se držel hesla "one is plenty". Ano, jeden je nejen mnoho, ale pokud se jedná o život, tak je to absolutní číslo. Existence je skutečně jen jedna. Popírání vyvraždění všech Židů v Kosovu, na uzavřeném prostoru od doby fašistického Německa poprvé, je závažnou skutečností. Hledat omluvu a přecházet tento fakt mlčením je trestuhodné. Je překvapivé, že mlčí i evropská židovská komunita (mezinárodní konference Fenomén holocaust, Praha, říjen 1999; Mezinárodní konference o holocaustu, Washington, USA; Stockholm, Švédsko leden 2000; Vilnius říjen 2000). Ani neprotestuje. Při zástavbě staletí starého hřbitova ve Vladislavově ulici v Praze však organizovala celoevropská protestní procesí proti české vládě, které mohu vytknout ledacos, ale antisemitizmus rozhodně ne. Židé v Kosovu nejsou. Myšlenka pojící se s jejich existencí však je daleko hlubší a nad rámec jejich vlastního osudu. Zůstává i naším vlastním problémem. "Nikdy nezapomenu na tuto noc, první noc v táboře, která proměnila můj život v jedinou, dlouhou, nasedmkrát zamčenou noc. Elieser Wiesel: Noc. Sefer, Praha, 1999 Související článek: Vyvraždění Židů v Kosovu - "one is plenty" ZDE |