27. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
klauzura Denisy Hriciscové  - VŠUP
27. 1. 2006

Monitor Jana Paula

Vězeňkyně křehkosti

A vtom jsem ji spatřil. Fotografii téměř panensky čistou, subtilní dívku s copánky, v bílých prostých šatech, se zvednutou hlavou, vzhlížející vzhůru k nebi, s údivem ve tváři, jež prozrazoval zázrak, překvapení, objevení tajemství...nenápadná klauzurní práce Denisy Hriciscové z VŠUP mě přibila k zemi.

Tzv.klauzura byla dříve ukázkou toho, co se student během půlroku naučil. Když jsem minulý týden vstupoval do budovy VŠUP v Praze, abych zhlédl přehlídku klauzurních prací, moc jsem si od toho nesliboval. Už několik let se tam nic mimořádného neděje, alespoň v oblasti tzv. volného umění. Odosobněné a odindividualizované koncepty zcela ovládly výtvarnou scénu a vysoké umělecké školství tento trend vychytává s otrockou poslušností.

V umění je přece možné všechno, a tak devalvován není už jenom pojem, ale často i sám posluchač, který dělá všechno možné, aby vzbudil pozornost a minimum pro to, aby řekl něco podstatného o sobě a tím něco naléhavého o světě. Mnohé pracné a nákladné realizace studentů by proto obstály dostatečně už jen jako kreslený vtípek v humoristickém časopise, nikoliv jako svědectví nějaké soustředěnější tvůrčí snahy.

Za pouhým nápadem se bohužel často skrývá jen bezradnost, přešlapování, jež mnohý pedagog s falešným úsměvem demokrata považuje za smysluplnou cestu, která s jeho mlčenlivým souhlasem vede studenta jen k dalšímu nápadu, nikoliv k osobnímu tématu. Učit, z toho jsou dnes velmi lehce vydělané peníze, bez větší námahy. Malířské ateliery pominu, nebylo by o čem psát, atelier Jiřího Beránka ukázal alespoň cit pro řemeslné zpracování, k materiálu, k tradici českého moderního sochařství.

V atelieru konceptuální tvorby Jiřího Davida nic nebylo, kromě na zdi připíchnutých potištěných papírů formátu A4. Odešel jsem, nevzal jsem si brýle. Překvapil mě atelier prostorové tvorby Mariána Karela, kde se studenti snažili přece jenom něco udělat s vymezeným prostorem. Jan Pánek sestavil periskop, v úrovni očí zaclonil v okně budovu protějšího Rudolfina, a tak měl divák možnost z atelieru sledovat třeba noční oblohu. Alespoň kousek poezie v blbém šedém tubusu...

V atelieru Kurta Gebauera se na zemi kymácela malá prázdná dřevěná postýlka, proč asi? Hned vedle na zdi, byly ve vitríně jako knihy pečlivě seřazené topinky, co všechno se nedá dneska číst, už jsem chtěl odejít a vtom jsem ji spatřil. Fotografii téměř panensky čistou, subtilní dívku s copánky, v bílých prostých šatech, se zvednutou hlavou, vzhlížející vzhůru k nebi, s údivem ve tváři, jež prozrazoval zázrak, překvapení, objevení tajemství. Jakého? Třeba jen pouhé možnosti zastavit se, spočinout, být dětsky překvapen nedozírností nebe. Dílo má mluvit hned a to se stalo.

To je vše? Řekl by konceptualista, ano, V TOM JE VŠE, odpovídám. Netřeba vysvětlovat, kdo dokáže v každodenním spěchu takto spočinout, ví, o co jde, co se mu stane a co si uvědomí. Kousek opodál stála na vysokém podstavci od téže autorky vymodelovaná a odlitá hlava, autoportrét, stejná tvář, jako dívka na fotografii. Čistá, hladká modelace hlavy bez vlasů, bez oněch pracných a rušivých detailů, téměř klasicistně, anticky postavená forma, co vyjadřuje? "Vězeňkyni křehkosti", čistou lyriku bez patosu a nafoukaných gest v šedi převizualizovaného umění.

V záměrně hladké formě se téměř malířsky básnivě otevírají a zase ztrácejí oči, částečně úmyslně nedomodelované, zprostředkovávají divákovi pocit zasnění. Tvář vyjadřuje naprostý klid, oduševnělou krásu, hluboké vnitřní pohnutí. To, co výraz sděluje, je tak obyčejné, až je to nesnesitelně pravdivé. Jsem překvapený, zaskočený upřímností, otevřeností, nemohu se hnout z místa. Autorka, která se ještě před rokem skryla za koncept devíti truhlíků s květinami, se nyní dala v šanc. Tahle věc měla být na výstavě Krása v Rudolfinu na čele sálu.

Dvourozměrná fotografie versus trojrozměrná modelovaná hlava v prostoru, je ale také koncept, jedna forma totiž podporuje a umocňuje druhou, vzájemně se prolínají a přitom mohou obě formy existovat samostatně, svébytně a nic neztrácejí ze svých obsahů. Hlava sní sen, dívka na fotografii ho prožívá, odehrává se před divákem intimní příběh, sotva povšimnutelný, jako když na louce motýl mávne křídly. Ona mlčenlivost, která prostupuje obě práce, je tichým hlasem do současného hlučného světa, pokorou, přivádějící namyšlenost v trapnost.

V kontextu současného umění je ve své niterné obnaženosti klauzura Denisy Hriciscové (1980) z třetího ročníku atelieru Kurta Gebauera nepochybně velmi odvážná, neboť je v současné globální emocionální otupělosti otevřenou osobní zpovědí, alternativou, cenným postojem a prostorem, v němž se nadějné studentce může zrodit tvůrčí téma a to je docela dobré našlápnutí. A ještě něco, odcházel jsem a bylo mi tak nějak dobře.

                 
Obsah vydání       27. 1. 2006
28. 1. 2006 České noviny: milujeme zbraně Jan  Klusáček
28. 1. 2006 Organizace Hamas odmítla "vydírání" od poskytovatelů pomoci
28. 1. 2006 Američané hrozí, že zruší pomoc Palestincům ve výši 400 milionů dolarů
28. 1. 2006 Vítězství Hamásu může být prospěšné Bohumil  Kartous
27. 1. 2006 Proč společnosti přežívají či zanikají? Přemysl  Janýr
27. 1. 2006 Studovat nemusíte, stačí si seminárky koupit Jan  Čulík
27. 1. 2006 Zprávy už jen do konce ledna ještě s českou redakcí BBC... a pak? AMEN! Ivo V. Fencl
27. 1. 2006 Podvodník se vysmívá soudům, politikům i médiím Štěpán  Kotrba
27. 1. 2006 Traumata z předražených cen léků nezachvacují jen pacienty, ale i poslance Štěpán  Kotrba
27. 1. 2006 Hřích Sylvie  Richterová
27. 1. 2006 Pacientka po transplantaci srdce se "nemá čeho bát"
27. 1. 2006 Kdo překrucuje dějiny Zdeněk  Bárta
27. 1. 2006 Co je organizace Hamas?
27. 1. 2006 Hamas se musí rozhodnout, zda bude schopna přijmout moc
27. 1. 2006 Volební úspěch organizace Hamas je přínosem
26. 1. 2006 Potvrzeno: Organizace Hamas zvítězila v palestinských volbách
26. 1. 2006 Palestinská vláda odstoupila
27. 1. 2006 Haider se považuje za Ježíše Nazaretského Richard  Seemann
27. 1. 2006 Vězeňkyně křehkosti Jan  Paul
27. 1. 2006 Nemají Indie a Čína právo se chovat jako západní země? Zdeněk  Wognar
27. 1. 2006 Větrná energie: fatální omyly Lestera Browna Ivan  Brezina
27. 1. 2006 Podsouvání cizích přístupů Pavel  Urban
27. 1. 2006 Poplatky za autorská práva vyžadoval už Jan Pavel II.
27. 1. 2006 Jsou práva produktem společenského konsenzu? Luboš  Zálom
27. 1. 2006 ÚIV spustil na adrese www.edu.cz školský portál
27. 1. 2006 Genomové a genové manipulace Petr  Wagner
27. 1. 2006 Nebezpečí genové manipulace
26. 1. 2006 Američtí vojáci z Iráku páchají sebevraždu
26. 1. 2006 Nepodsouvejte levici názory a přístupy, které jsou jí cizí Michael  Kroh
26. 1. 2006 Jak Čína spotřebovává svět
26. 1. 2006 Po euroústavě už neštěkne ani pes Josef  Brož
26. 1. 2006 "Klienti" versus Ministerstvo práce: pět set ku jedné Milan  Daniel
26. 1. 2006 Google se spojí s čínskými cenzory
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
27. 1. 2006 Vězeňkyně křehkosti Jan  Paul
6. 1. 2006 Pokud se kdokoliv modlí za to, aby Šaron nyní přežil, modlí se za to, aby později trpěl Jan  Paul
4. 11. 2005 Doufám, že všichni jednou zemřeme, aneb podušičkové zamyšlení Jan  Paul
12. 10. 2005 Petr Nedoma může v galerii Rudolfinum vystavovat, koho chce Jan  Paul
3. 10. 2005 Sin City je nadsázka ničeho Jan  Paul
15. 8. 2005 Uniformovaná zvůle je následkem infiltrace deprivantů mezi policisty Jan  Paul
31. 5. 2005 Jak Jiří David reflektuje odpovědi na Třináct otázek k situaci na pražské výtvarné scéně Jan  Paul
17. 5. 2005 Mistrovství světa v hokeji skončilo, vyhrál ale kýč a bezohlednost k druhým Jan  Paul
1. 4. 2005 Kutilové ze Svaté Hory u Příbrami Jan  Paul
18. 3. 2005 Knížák je "reformovatelný" přesvědčivými argumenty, nikoliv osočováním a nátlakem Jan  Paul
15. 3. 2005 Všechny cesty vedou na hřbitov, některé ale rychleji Jan  Paul
9. 3. 2005 Hauserovo žvanění, nikoliv kritika Jan  Paul
24. 2. 2005 Monitor Jana Paula: Lidé bděte! Jan  Paul
19. 1. 2005 Kam směřuje sochařství na Umprum ? Jan  Paul
5. 1. 2005 Volná soutěž idejí v boji o moc končí, rozhodovat napříště budou jen peníze Jan  Paul