27. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
27. 1. 2006

Podsouvání cizích přístupů

Úspěchy levice u řadového voliče jsou dány iluzí lepšího světa, který zaplatí (převážně) někdo jiný.

Děkuji Martinu Krohovi za ocenění mého vtipu. Můj bonmot o dobrovolném žebrákovi ovšem pouze domýšlel logiku komentáře Josefa Víta k ekonomickému závodu "...kdyby platilo, že ti poslední budou zastřeleni, tak dost lidí by na ně počkalo. To jsou ti, co mají sociální cítění." Kdyby se sociálně cítící měli vracet, aby pomohli těm vzadu, bylo by to něco jiného. To ale Josef Vít nenapsal. Sám uvádí, že se kapitalistických závodů neúčastní nikoli z důvodů solidárních, ale proto, že má o svém životním stylu jinou představu.

To mu každý liberál ochotně schválí. Z hlediska člověka, který opravdu potřebuje materiální pomoc, ovšem takový přístup není o mnoho lepší, než hrabání sobeckého Harpargona : jeden dát nechce, druhý nemá z čeho - a ani nechce mít. Josef Vít v tom rozpor nevidí, neboť žije v iluzi, že nebude-li bohatých, nebude ani potřebných -- společnost jako celek je přece bohatá dost. Jenže toto bohatství je produktem odsuzovaného kapitalismu (přinejmenším v tom smyslu, že bez něj to nejde). A zchudnout je vždy mnohem jednodušší, než zbohatnout.

Považovat levicové myslitele za "lenochy, pasivní vizionáře, neschopné se samostatně uživit" je stejně nefér, jako považovat liberální myslitele za sobce. Ostatně u počátků nejednoho osobního úspěchu stála právě schopnost prodat své sociální cítění -- i když tyhle případy asi Martin Kroh na mysli neměl. Pokud jde o jednotlivce, je pravda i to, že levicové či pravicové postoje jsou spíše důsledkem vlastních (ne)úspěchů než naopak; praktických příkladů znám dost.

Sestoupíme-li však z filozofie do praktické politiky, pak je bohužel pravda, že úspěchy levice u řadového voliče jsou dány iluzí lepšího světa, který zaplatí (převážně) někdo jiný. Tuto iluzi šíří levice i tehdy, když to vůbec nemá v úmyslu. Fungování moderní solidární společnosti je dáno do značné míry tím, že většina lidí vnímá pouze tu lepší stránku, neboť neplatí daně (vysvětlení tohoto zdánlivého nesmyslu si ponechám na jindy). Levicová politika se zakládá na sobectví podobně, jako pravicová. Což se názorně ukáže v okamžiku, kdy má sociálně cítící člověk na solidaritu citelně doplácet. Pro vyznavače ekonomické rovnosti může být levicová politika i tak morálně dokonalejší. Kdo žádá pomoc chudým (ať už dobrovolnou nebo vynucenou), ten by měl být poněkud opatrnější.

K tomu, aby člověk posuzoval žebrotu jako sociální problém a usiloval o "vykořenění objektivních příčin tohoto stavu", nemusí být zrovna levičák. Problém je, že v praxi jsou tato řešení často posuzována pouze podle "míry solidarity", nikoli podle skutečných výsledků. Zvyk preferovat verbálně jednoduchá řešení v podobě hesel a sloganů není bohužel výsadou liberálů.

Je pravda, že člověku, který vydělává miliony -- nebo spíš stovky milionů -- sociální stát vadit nemusí. Nejenže udržuje sociální smír (jehož nabourání škodí kšeftům i tehdy, když nikdo nikoho nevěší), ale navíc pomáhá likvidovat potenciální konkurenci. Z hlediska obyčejného živnostníka, který není tak geniální (nebo startuje z horších pozic) a který svůj podnik taktak drží nad vodou už to tak hezky vypadat nemusí.

Zkusme se ale vžít do situace člověka, jehož rodina žije z pětiapůltisícové podpory, kterému místo toho někdo nabídne práci za osm tisíc hrubého. Mínus daně, mínus doprava. Vzali bychom takovou práci, nebo ji odmítli ? Solidární či čestný člověk zvolí první možnost, čímž ušetří eráru dobrých deset tisíc měsíčně; sám z toho uvidí jen malý zlomek. Ekonomicky uvažující člověk projeví ochotu tuto práci přijmout tak, aby přijat nebyl. Co je ještě horší, toho prvního bude považovat za blba, už z důvodů vlastní sebeúcty. Z toho ekonomického hlediska má vlastně pravdu.

Špatně placený zaměstnanec si může časem polepšit. A když ne on, tak jeho děti. Člověk závislý na podpoře tuhle naději definitivně ztrácí. A jeho děti už ani nebudou vědět, co to vlastně znamená chodit do práce.

Tahle sociální past nemá přijatelné řešení. Ať uděláme cokoli, někoho se to nespravedlivě dotkne -- to je nevýhoda zákonem definovaných systémů. Tradiční levice rezignuje na sociální stránku práce a snaží se především zajistit sociální minimum. Tím možná protentokrát zabrání nejhoršímu, řešení to ale není. Důsledkem je štěpení společnosti na ty, kteří mají zaměstnání (a stojí jim za to si ji udržet) a na rostoucí počet nezaměstnatelných, kteří už ani o nějakou práci neusilují. Jak dlouho tohle může pokračovat ? Takovéhle "vykořeňování objektivních příčin" připomíná léčbu rakoviny stále silnějšími dávkami opiátů. Není snad i tohle život na úkor budoucnosti ?

Myslím, že tohle jsou témata, o kterých by se mělo diskutovat. To je ovšem těžké tam, kde se myslí spíš horoucím srdcem, než hlavou. Nebo tam, kde se myslí na všechno, jen ne na chování reálně existujících lidí. To samozřejmě neplatí jen pro levici. Úroveň českého liberalismu je ale většinou tak mizerná, že polemizovat s ním většinou nemá cenu (existují výjimky, jsou ale ve výrazné menšině). To platí jak pro intelektuální elitu, tak pro politické reprezentanty. Ti všichni jsou zásadovými a nekompromisními liberály všude tak, kde to nic nestojí. Česká levice je na tom poněkud lépe už proto, že se musí vyrovnávat s delší sociálnědemokratickou vládou. Vzhledem k celkové společenské atmosféře je jako producent iluzí mnohem úspěšnější a navíc se silnějším morálním posvěcením. Alespoň na první pohled. Její myšlenkové zkraty jsou o to nebezpečnější.

Pokud někdo hledá zajímavější podnět k diskuzi, doporučuji knihu amerického sociologa Charlese Murraye "Příliš mnoho dobra" (s pracovním, leč neschváleným titulem Jak vymrdávat s chudými).

                 
Obsah vydání       27. 1. 2006
28. 1. 2006 České noviny: milujeme zbraně Jan  Klusáček
28. 1. 2006 Organizace Hamas odmítla "vydírání" od poskytovatelů pomoci
28. 1. 2006 Američané hrozí, že zruší pomoc Palestincům ve výši 400 milionů dolarů
28. 1. 2006 Vítězství Hamásu může být prospěšné Bohumil  Kartous
27. 1. 2006 Proč společnosti přežívají či zanikají? Přemysl  Janýr
27. 1. 2006 Studovat nemusíte, stačí si seminárky koupit Jan  Čulík
27. 1. 2006 Zprávy už jen do konce ledna ještě s českou redakcí BBC... a pak? AMEN! Ivo V. Fencl
27. 1. 2006 Podvodník se vysmívá soudům, politikům i médiím Štěpán  Kotrba
27. 1. 2006 Traumata z předražených cen léků nezachvacují jen pacienty, ale i poslance Štěpán  Kotrba
27. 1. 2006 Hřích Sylvie  Richterová
27. 1. 2006 Pacientka po transplantaci srdce se "nemá čeho bát"
27. 1. 2006 Kdo překrucuje dějiny Zdeněk  Bárta
27. 1. 2006 Co je organizace Hamas?
27. 1. 2006 Hamas se musí rozhodnout, zda bude schopna přijmout moc
27. 1. 2006 Volební úspěch organizace Hamas je přínosem
26. 1. 2006 Potvrzeno: Organizace Hamas zvítězila v palestinských volbách
26. 1. 2006 Palestinská vláda odstoupila
27. 1. 2006 Haider se považuje za Ježíše Nazaretského Richard  Seemann
27. 1. 2006 Vězeňkyně křehkosti Jan  Paul
27. 1. 2006 Nemají Indie a Čína právo se chovat jako západní země? Zdeněk  Wognar
27. 1. 2006 Větrná energie: fatální omyly Lestera Browna Ivan  Brezina
27. 1. 2006 Podsouvání cizích přístupů Pavel  Urban
27. 1. 2006 Poplatky za autorská práva vyžadoval už Jan Pavel II.
27. 1. 2006 Jsou práva produktem společenského konsenzu? Luboš  Zálom
27. 1. 2006 ÚIV spustil na adrese www.edu.cz školský portál
27. 1. 2006 Genomové a genové manipulace Petr  Wagner
27. 1. 2006 Nebezpečí genové manipulace
26. 1. 2006 Američtí vojáci z Iráku páchají sebevraždu
26. 1. 2006 Nepodsouvejte levici názory a přístupy, které jsou jí cizí Michael  Kroh
26. 1. 2006 Jak Čína spotřebovává svět
26. 1. 2006 Po euroústavě už neštěkne ani pes Josef  Brož
26. 1. 2006 "Klienti" versus Ministerstvo práce: pět set ku jedné Milan  Daniel
26. 1. 2006 Google se spojí s čínskými cenzory
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce