9. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Czechtek 2002 - Andělka u obce Višňová na Frýdlantsku
9. 1. 2006

Ministr kultury Vítězslav Jandák: "Na CzechTek se přijedu podívat!"

Když jsme přemýšleli o jménech lidí, jejichž příběh a názory vám letos v našich profilových rozhovorech a kauzách nabídneme, napadlo nás zkusit štěstí a požádat ministra kultury. Po několika pokusech se nám rozhovor s Vítězslavem Jandákem o CzechTeku, o graffiti a mnohém dalším uskutečnit podařilo.

Můžete nám prosím shrnout, co jste vlastně zač? Jak se vnímáte jako persona českého kulturního nebe?
Vnímám se jakoby v mlze, ale občas z těch mlžných oblaků vyletí blesk. A já doufám, že je vždy dobře cílen.
Napadá mě, co jste jako mladý, řekněme kolem pětadvaceti let -- třiceti let poslouchal? Do jaké skupiny byste se zařadil - můžu si vás představit třeba v kožené bundě s cvočky a velkým červeným kohoutem na hlavě?
Můžete si mě klidně představit v kožené bundě a v kovbojských botách, jak v dálce za mnou zní Elvis Presley. Nebo Hank Snow - Jaro na Aljašce byla moje hymna a country moje hudba. Spíš než ke kohoutům jsem tíhl ke krátkým vlasům. Dnes už Presleyho vystřídal Verdi a krásně mi je i při muzice Antonína Dvořáka.
Vyrůstal jste ve stísněném prostředí totalitního komunistického Československa a proto mě jako o několik desítek let mladšího člověka zajímá jedna věc. Jak jste vnímal atmosféru tehdejší doby? Jaké subkultury vlastně vůbec existovaly?
Byla to "blbá" doba a vládla "blbá" atmosféra, ale když se něco navzdory režimu podařilo uskutečnit, stačilo třeba jen sehnat džínsy, v ten moment tryskala z lidí báječná nálada. A tehdejší subkultury? Ta pravá kultura byla vlastně tak trochu subkulturou, protože jejím prostřednictvím se lidé dozvěděli to, co chtěli kumštýři říci a co bylo špatné na systému, v němž jsme žili. Kultura hrála obrovskou roli.
Osobně si myslím, že jste měl velké štěstí, že jste byl přijat ke studiu na DAMU a dostal tak příležitost poznat široké spektrum velice originálních a zajímavých lidí. Kdo pro Vás ať už z pedagogického vedení nebo kolegů znamenal největší zdroj radosti a inspirace?
Olda Vykypěl v Brně, protože já jsem začínal na Janáčkově akademii, pak to byl samozřejmě Miloš Nedbal, můj profesor, a spousta dalších -- například Václav Voska, tátův spolužák. Nebyli to jen herci, ale také výtvarníci. Každé setkání a povídání bylo bezvadné, z těch lidí vždy něco vyzařovalo, hovořit s nimi pro mě bylo potěšením a inspirací. Asi ne nadarmo se říká, že kumšt je v největším rozvoji, když je tak trošku utlačován, když je pod nějakou hrozbou, právě tehdy umělci ze sebe vydají to nejlepší.
Jako každý student jste určitě netrávil volný čas doma, ale vyrážel do města za zábavou. Kam jste chodil nejčastěji? Jaké byly možnosti zábavy a seberealizace?
Samozřejmě to byly hospody, pivnice, chodilo se i tančit, i když tanec mě příliš nelákal. Často jsme navštěvovali divadla a pak sedávali v divadelních klubech. Ve srovnání s dneškem bylo všechno "krocené" a rámované. Ale víte, bylo to hezké, protože jsme byli mladí.
Která oblast kulturního života je vám v současnosti nejbližší? Tedy kromě divadla a kinematografie pochopitelně...
Ochrana památek a kulturního bohatství, které nám zůstalo po předcích - tuto oblast bychom měli do kulturního života určitě zařadit. Strašně dlouho se na ni zapomínalo a já bych chtěl udělat něco pro to, aby se naše památkové dědictví citlivě opravilo, a nejen tím, že se našminkují fasády. V poslední době intenzivně studuji časopis Klubu za starou Prahu, který se mi velice líbí, a dohodl jsem se, že se s jeho členy, mezi nimiž je spousta moudrých lidí, budeme scházet a povídat si o osudu památek.
Před několika měsíci jste byl jmenován novým ministrem kultury České republiky. Co pro vás znamená výraz "kultura" a co podle Vás obsahuje? Máte nějaké měřítko, které diferencuje různé oblasti na "hodnotné" a ostatní, nebo se snažíte všechny její součásti vnímat stejně?
Kultura je všechno, co nás obklopuje v pozitivním slova smyslu, co nás nutí přemýšlet, proč vlastně jsme tady, aby se z nás nestali pouze roboti na vydělávání peněz a spotřebovávání tretek, které naše civilizace plodí. Máme také kulturu práce, kulturu životního prostředí, krajiny, mezilidských vztahů ... Když jsem vstoupil do světa politiky, hned jsem si řekl, že i něco dalšího by mohlo být v mém resortu -- kultura politiky. Snažím se dělat vše pro to, abych kulturu v širokém pojetí chránil a bránil.
S příchodem demokracie a uvolnění poměrů se na scéně objevilo velké množství subkultur a kulturních projevů, které k nám z valné části přišly ze Západu. Mluvím teď konkrétně například o graffiti, který se postupem času vytříbil v plnohodnotný umělecký směr nebo DIY (do it yourself) jenž u nás reprezentují hlavně takzvané "sound systémy" a freeteknová komunita. Zaregistroval jste je někdy v minulosti? Jaký na ně máte názor?
V této době má místo každý, a samozřejmě i nositelé tzv. subkultur. I to je tvorba, ale mělo by se tvořit, tak říkajíc, na vhodných plátnech. Nic nemám proti graffiti, někdy jsem až překvapen, jak jsou jejich tvůrci talentovaní a jaké mají perfektní nápady, ale určitě není v pořádku, když se graffiti objeví na čerstvě opravené renesanční budově. Mrzí mě, když umělecký projev, byť sebelepší, ničí jiné umělecké vyjádření.
Na posledně jmenovanou komunitu jsem cíleně narazil v souvislosti s letošní kauzou CzechTek 2005, kde došlo k naprosto nevídanému násilí na mladých lidech od roku osmdesát devět. Hudební festivaly podobného směru k mladé kultuře rozhodně patří a čtyřicetitisícová (v té době nejvíce v Evropě) návštěvnost na jednom z minulých ročníků to jen dokazuje. Jak jste vývoj událostí vnímal vy?
Viděl jsem záběry některých televizí, na nichž policie tloukla mladé lidi, ale viděl jsem také záběry z letadla a záběry, které točil někdo jiný -- ničení aut, útoky na policisty ... Myslím si, že jakmile se objeví mezi dvěma skupinami lidí násilí, je všechno špatně. Hned po těch událostech jsem navrhoval: dobře, dali jsme si pár facek, nechme toho, ale přirovnávat CzechTek k roku 1989 mi připadá neadekvátní. Na druhé straně je mnoho jiných festivalů, kam také jezdí desetitisíce mladých návštěvníků a k podobným excesům tam nedochází. Takže já se domnívám, že v případě CzechTeku bylo všechno špatně nastartované. Demokracie znamená, že moje svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhých, a tady se na to trošku zapomnělo.
Souhlasíte se způsobem, jakým Policie ČR zásah proti tanečníkům vedla?
A co měla dělat, když minulý rok k zásahu nedošlo a opozice hlasitě křičela, že policie nebrání soukromý majetek? Policie jej tedy začala bránit a v tom okamžiku opozice křičí: "mlátí naše děti"! Mám dojem, že celá akce, i zásah, byly zneužity už k předvolebnímu boji.
Nyní bych rád odbočil k problematice klubů v centru města. Například na Praze 1 probíhá nekonečný boj mezi radnicí a zástupci podniků o jejich provoz až do pozdních ranních hodin. Myslíte si, že je důležité, aby podobné hudební kluby v centru zůstaly, nebo jste spíše zastáncem jejich vysídlení na periferie či rovnou za hranice města?
Hudební kluby by v centru zůstat měly. Určitě existuje možnost, jak je odhlučnit, jakým způsobem v nich sjednat pořádek. Každopádně do centra patří, představují součást dnešního života. Rozhodně jsem na straně jejich organizátorů.
Mnoho provozovatelů si také stěžuje na nevyváženost v grantové a dotační politice ministerstva kultury. Prý většina peněz teče divadlům a biografům a na taneční kluby, kam de facto vyráží za zábavou drtivá většina mladých, se úplně zapomíná...
Když jsem nastoupil do rozjetého vlaku na Ministerstvu kultury, začal jsem zjišťovat to samé, co vy: že granty dostávají jen některé subjekty či skupiny. Grantová a dotační politika musí být absolutně transparentní.
Stejné téma, ale z jiného úhlu pohledu. Budete nějakým způsobem postupovat v zavedení transparentnosti přerozdělování grantů organizátorům kulturních aktivit? Určitě Vám nejsou cizí opakované stížnosti na grantová řízení v Praze a dalších městech, kde celá řada nadějných projektů sice splní kritéria nastavená grantovým systémem, přesto ale finance plynou do už osvědčených, v některých případech dokonce na úředníky komise napojených subjektů.
Grantová řízení v Praze mě zas tak dalece nezajímají, protože to je problematika Hlavního města Prahy. Ovšem to, co se doposud dělo na Ministerstvu kultury, se mi také nelíbí. Jak jsem již naznačil, chci rozbít současný grantový systém a zprůhlednit ho. Souhlasím s vámi.
Existuje možnost, že by ministerstvo v rámci podpory kulturních aktivit nabídlo alternativu k černému výlepu, např. v podobě zřízených oficiálních výlepových ploch, na nichž by každý kulturní subjekt mohl bezplatně, nebo za minimální poplatek anoncovat svojí akci? To samé by se mohlo týkat i periodicky vycházejících programových přehledů apod...
Strašně rád bych to udělal, ale tady si trošku nerozumíme. Víte, já mohu pouze věci iniciovat, ale nemohu zasahovat do politiky Hlavního města Prahy či jiných měst. Výlepové plochy jsou záležitostí obecních a městských úřadů, do které jim mluvit nemohu.
Jak by podle Vás měl vypadat prototyp mladého člověka a jeho kulturního života? Mám na mysli takový ten subjektivní obrázek, který by Vám nejvíce sedl...
Nezáleží mi na tom, jak kdo vypadá, na slupku se nekoukám, dívám se do nitra. Na to, jaké vlastnosti člověk má a jak se chová. Každopádně by neměl být agresivní ani brutální a neměl by omezovat ostatní. Takový je můj subjektivní obrázek člověka. Je mi jedno, zda má na hlavě číro nebo koženou čepici, jen ať je to slušný člověk, který bude tolerovat ostatní slušné lidi.
Byl jste se někdy podívat na technoparty :)? Máte to v úmyslu?
Mám obavy, že z CzechTeku by mě vyvedli jako důchodce, ale každopádně se na příští přijedu podívat.
Máte nějaké perspektivy, motto, vzkaz našim čtenářům?
Mám jich hodně a vybírali byste dlouho. Co třeba: Lepší být zdravý a bohatý než nemocný a chudý?

rozhovor jsme připravili pro server Techno.cz a Britské listy

                 
Obsah vydání       9. 1. 2006
9. 1. 2006 To se nám ta volební kampaň pěkně rozbíhá Filip  Sklenář
9. 1. 2006 Horní Jiřetín a Černice: komu zvoní hrana? Martin  Škabraha
9. 1. 2006 Robert Fisk: "Šaron bude navždy považován za válečného zločince"
6. 1. 2006 Válečný zločinec Ariel Šaron
9. 1. 2006 11 Jiří  Studený
8. 1. 2006 Zemře Šaron na kabalistické prokletí? Štěpán  Kotrba
7. 1. 2006 Je záhadou, proč se Šaron na poslední chvíli změnil
9. 1. 2006 Šaron: Doražte ho Karel  Dolejší
9. 1. 2006 Den, kdy lidé stanou navzájem si rovni před Bohem a budou čekat na svůj konečný osud Štěpán  Kotrba
9. 1. 2006 Nakladatelství Mladá fronta nedodržuje smlouvy Lubomír  Brožek
6. 1. 2006 Mlčení ministrů Jan  Čulík
8. 1. 2006 Sprostý rasismus na serveru Novinky.cz je dál šířen bez korekce
9. 1. 2006 Není všechno paráda, co žijem Václav  Dušek
9. 1. 2006 Rendezvous with Death Tomáš  Krček
9. 1. 2006 Málokoho napadne, že od časů Kemala Atatürka je Turecko stabilní demokracií Egon T. Lánský
9. 1. 2006 Právo na to být jiný Irena  Ryšánková
7. 1. 2006 ČTK: chcíplá fena a státní pohřeb Štěpán  Kotrba
9. 1. 2006 Většinu amerických padlých mohly zachránit kvalitnější balistické vesty Karel  Dolejší
6. 1. 2006 Formát DVD je zastaralý
9. 1. 2006 Bohatí: chudým se nechce pracovat
9. 1. 2006 Já mám v Praze tři domy... Miroslav  Kodet
9. 1. 2006 Ministr kultury Vítězslav Jandák: "Na CzechTek se přijedu podívat!" Martin "Juki" Jyrkinen
9. 1. 2006 Jedenácté přikázání Ladislav  Žák
7. 1. 2006 Merkelová kritizovala tábor v zálivu Guantánamo
9. 1. 2006 Mnohé nepravosti se děly jménem církve
9. 1. 2006 Německo sází na energetickou efektivitu a nezávislost, proto končí s jadernou technologií
7. 1. 2006 Čeští středoškoláci míní, že "je proti terorismu třeba důrazně bojovat"
9. 1. 2006 Asociace pro mezinárodní otázky je nepolitická organizace
22. 11. 2003 Adresy redakce
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005

DIY, tekno a CzechTek RSS 2.0      Historie >
9. 1. 2006 Ministr kultury Vítězslav Jandák: "Na CzechTek se přijedu podívat!" Martin "Juki" Jyrkinen
13. 12. 2005 Vyjadřuji hlubokou nespokojenost s tím, jak vyšetřujete zásah policistů na CzechTeku 2005   
8. 12. 2005 Jsme nespokojeni s tím, jak se vyšetřuje Czechtek 2005!   
14. 11. 2005 Motejl: "Při Czechteku 2005 pochybila policie i účastníci" Štěpán  Kotrba
31. 10. 2005 CzechTek 2005 v komentářích českého tisku   
16. 9. 2005 Ti, jimž jde o lidská práva, by se měli o bezprávný policejní zásah proti Czechteku zajímat Jan  Rovenský
12. 9. 2005 EuroTek aneb od teknohudby k technokracii? Petr  Schnur
9. 9. 2005 CzechTek v rovině zneužití práva Miroslav  Polreich
8. 9. 2005 Odpůrci zásahu: Vláda chybně interpretuje zásah policie na Tachovsku   
1. 9. 2005 CzechTek po americku Thomas  Franke
1. 9. 2005 Hudbou proti nesvobodě - "Nechceme policejní stát"   
1. 9. 2005 Proč české servery ignorují Utah?   
26. 8. 2005 Velvyslanec ČR v Austrálii nepravdivě informuje o Czechteku Bushka  Bryndová
24. 8. 2005 Hysterie a zaujatost by při seriózním řešení problémů neměly mít místo Josef  Provazník
23. 8. 2005 Czechtek: Konečně pravda!