5. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
5. 1. 2006

Nedovolme pravici unést Boha

Se zájmem jsem si přečetl článek pana Chauna o jeho víře v Boha i následující reakce. Zejména mě zaujala polemika pana Víta. Už dlouho mě mrzí jedno velké nedorozumění, které v české společnosti panuje: křesťanství a víra jsou spojovány s pravicovými a tzv. konzervativními politickými postoji.

Jako křesťana mě velmi mrzí, když se na zastánce mé víry na veřejnosti pasují lidé jako je pan Chaun, kterého jinak znám jako režiséra neoliberálních agitek typu Léčba Klausem a autora záštiplných výroků na adresu "bolševiků". Jak to, že nikomu nepřipadá divné, že např. politici KDU-ČSL mohou jedním dechem volat po zpřísnění trestní represe a po pronásledování lidí s odlišnými názory (např. komunistů) a zároveň se demonstrativně oddávat okázalé zbožnosti (viz pan Kalousek na bohoslužbě v ČT minulou neděli)? Zjevně není křesťan jako křesťan, míní čtenář David Masopust.

Bojím se, že mnozí pravicoví pseudokřesťané se k víře začali hlásit hlavně na protest proti bývalému režimu. V 90. letech se okázalý katolicimus (nejen on) stal oblíbenou součástí image různých náfuků a pokrytců - a především výrazem elitářství a nelásky k širokým "komunismem zkaženým" vrstvám vlastního národa.

p> Odtud není tak daleko k postojům bushovské "morální pravice", která vidí nejryzejší projev křesťanské lásky v popravách, demontáži sociálních jistot a agresivním prosazování zájmů úzké kasty kapitalistů.

Nevím, zda by se mnou pan Chaun souhlasil, kdybych mu řekl, že jako křesťan považuji za svou povinnost se vždy rozhodně stavět proti všem pokusům pravice vnést do společnosti ještě více nerovnosti, bezohlednosti, nespravedlnosti, sobectví, dravosti, hltavé chtivosti, násilí, lhostejnosti, hlouposti a zla.

Na druhé straně mě velmi mrzí předsudky vůči křesťanům, které stále ovládají myšlení mnoha levicově orientovaných lidí (jako je např. pan Vít).

Samozřejmě chápu, že si mnoho levičáků zakládá na svém racionalismu a materialismu nebo že cítí nedůvěru ke katolické církvi pro její otevřenou kolaboraci s kapitalismem(také mě dostal páter Halík, který pro LN uvedl, že by chtěl, aby kláštery fungovaly coby meditační centra pro top manažery).

Ve skutečnosti jsou ale společenské hodnoty vyznávané demokratickou levicí (kam řadím i KSČM) - tzn. lidská solidarita, lidská důstojnost, boj proti bezpráví a nespravedlnosti, osvobození člověka od útlaku a zneužívání, ochrana slabých proti zvůli silných -hodnotami tvořícími samotný základ křesťanské etiky.

Bylo by možno se dlouze rozepisovat o genezi moderní levice a jak jsou její ideje spojeny s idejemi křesťanství... Tváří v tvář neustávající záplavě neoliberální propagandy a pseudokonzervativního "morálního" pokrytectví bych byl moc rád, kdyby se skuteční křesťané a autentická levice oprostili od vzájemných předsudků a nalezli k sobě cestu.

                 
Obsah vydání       5. 1. 2006
5. 1. 2006 Co je nejnebezpečnější vědecká myšlenka?
5. 1. 2006 Petra Partyka - kupodivu - za komunismu nezavřeli, to až teď!
5. 1. 2006 "Nesdělitelná zkušenost o změně poměrů" Aleš  Uhlíř
5. 1. 2006 Vojenský jazyk: "Změnu designu tištěné verze týdeníku Respekt připravoval tým autorů..." Jan  Čulík
5. 1. 2006 * * *
5. 1. 2006 Úvahy českého voliče (voličky) Ivana  Štěpánková
4. 1. 2006 Zuzana Paroubková: "Nikdy jsem netvrdila, že ženy do politiky nepatří" Štěpán  Kotrba
5. 1. 2006 Stejně mizerní novináři jako fotbalisté Bohumil  Kartous
5. 1. 2006 Rozdíl je jen domněnkou, je třeba jej prokázat Miroslav  Prokeš
5. 1. 2006 Nový týdeník o češtině
5. 1. 2006 Izraelský premiér Šaron nyní utrpěl vážnou mrtvici
5. 1. 2006 Mládež jako naděje -- naděje pro koho a k čemu Petr  Sak
5. 1. 2006 V Turecku onemocněli lidé ptačí chřipkou
3. 1. 2006 Napište do vězení Petru Partykovi! Benny  Rees
4. 1. 2006 Vinu nesou ti, kdo narcistický habitus vytvářejí Karel  Dolejší
4. 1. 2006 Konec chirakismu: Pochybuje o tom ještě někdo? Josef  Brož
5. 1. 2006 Hnutí pro život: Za svět konzervativnější a méně svobodný! Linda  Sokačová
5. 1. 2006 Česká republika: něco málo z historie interrupcí Linda  Sokačová
4. 1. 2006 Cizinci: výpisy, zápisy, průpisy, nadpisy a podpisy Milan  Daniel
5. 1. 2006 Chtěla bych se zastat Igora Chauna Věra  Říhová
5. 1. 2006 Víra v Boha v nejateističtější zemi na světě - přijde nový Bůh? Jiří  Mašek
5. 1. 2006 Nedovolme pravici unést Boha
5. 1. 2006 Proč je ČR tak silně ateistická?
5. 1. 2006 Josef Vít je rozumbrada a v článcích má věcné chyby Boris  Cvek
3. 1. 2006 Žánrový hybrid na obrazovce Jan  Čulík
30. 12. 2005 Ohlédnutí za Johannem Sebastianem Bachem v BBC Jan  Čulík
3. 1. 2006 Všechno je relativní Alex  Koenigsmark
22. 11. 2003 Adresy redakce
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005

Igor Chaun: "Proč věřit v Boha?" - názory a reakce RSS 2.0      Historie >
5. 1. 2006 Nedovolme pravici unést Boha   
5. 1. 2006 Josef Vít je rozumbrada a v článcích má věcné chyby Boris  Cvek
5. 1. 2006 Víra v Boha v nejateističtější zemi na světě - přijde nový Bůh? Jiří  Mašek
5. 1. 2006 Chtěla bych se zastat Igora Chauna Věra  Říhová
4. 1. 2006 Schopnost věřit je genetická záležitost   
4. 1. 2006 Vadí mi, že nám Igor Chaun vnucuje víru   
4. 1. 2006 Proč věřit v Boha -- opravdu, proč? Josef  Vít
3. 1. 2006 644 milionů Filip  Sklenář
3. 1. 2006 Proč věřit v Boha? Igor  Chaun