2. 8. 2005
Demokracie usilují o inkluzivnost a o toleranci |
Czechtek se každoročně stává emocionálním tématem českých médií nejenom proto, že je okurková sezóna a noviny nemají v létě o čem psát. Je charakteristickým příznakem nepevnosti českých zákonů. Česká postkomunistická republika si musí "osahat" řešení nejrůznějších problémů. Problém "Czechtek" je důkazem toho, jak státní správa stále, patnáct let po pádu komunismu, selhává na celé čáře. Včera jsem na tomto místě psal o tom, jak neobyčejně drzým způsobem porušuje hlučnou hudbou do noci český právní řád restaurace La Bodeguita del Medio v Praze 1, v Kaprově ulici č. 5 a jak mi policisté sdělili, že "se proti tomu nedá dělat nic, protože policie je bezmocná". V reakci na sloupek se ozvalo několik právníků s tím, že to vůbec není pravda, že v českém právním řádu existují velmi efektivní prostředky, jak toto porušování práv občanů odstranit. Byl jsem také upozorněn, že v poslední době bylo několik hlučících restaurací úředně uzavřeno. Potíž ovšem zůstává: Jak je možné, že Městská policie Praha tedy nejedná a když se jí zeptáte, proč nejedná, běduje, že "je bezmocná"? Státní správa nefunguje. Není možno ji považovat za spolehlivou. Spontánní akce jako Czechtek patří do tzv. kultury "raves", která vznikla v Británii a v Americe někdy v osmdesátých letech a v současnosti je tam už v podstatě pasé. Akce "raves" byly kontroverzní právě proto, že jejich účastníci porušovali občanská práva jiných občanů, a dále zejména proto, že se na nich užívaly drogy a docházelo na nich k trestné činnosti. Jak uvádí encyklopedie Wikipedia ZDE, "Po roce 2000 počet ilegálních akcí začal klesat a počet oficiálně schválených akcí vzrostl. Avšak užívání drog, jako je kokain, tablet ecstasy a organizovaná trestná činnost vážně poškodily kulturu akcí 'rave' především v Británii. Koncem devadesátých let začala kultura 'rave' stagnovat. Po roce 2000 se mnoho stoupenců tohoto hnutí začalo identifikovat jako 'clubbers' a už ne 'ravers', protože výraz 'rave' nabyl záporných konotací. Některé komunity dávaly přednost výrazu 'festival', jiné 'party'. Autentické 'raves' pokračovaly po určitou dobu ve střední Evropě, kde liberálnější zákony dovolovaly konání těchto akcí dlouho po jejich likvidaci v Británii." Západní demokracie však většinou dokázaly původně společensky nepřijatelnou kulturu civilizovat a absorbovat. Projevily zároveň tvrdost (některé věci, tj. antisociální chování, užívání drog či krádeže jsou nepřijatelné, mimochodem zde působí i veřejná etika a veřejná diskreditace lidí, kteří se tak chovají, v západních společnostech většinou stále ještě platí určité neměnné hodnoty, relativismus nevládne!) i toleranci. Nepříjatelné chování korigovaly, ale podstatu věci absorbovaly a učinily ji součástí establishmentu. Právě v tomto smyslu česká státní správa selhává. Neví, co je důležité. Nechová se rozumně a pragmaticky. Mám k tomu příklad: Moje dcera si na letošní Letní filmovou školu v Uherském Hradišti přivedla dva spolužáky, studující bohemistiku na Oxfordské univerzitě. Jeden z nich byl na hlavní křižovatce nedaleko kina Hvězda v sobotu cca ve 22 hodin místními policisty zatčen, hrozilo mu (než se mi podařilo to odvrátit), že bude předveden na policejní stanici, a byl pokutován, protože na přechodu přešel (spolu s desítkami dalších lidí) na červenou. Ano, já vím, že platí: "Jiný kraj, jiný mrav" a že to, že v Británii je zvykem, že lidi přecházejí přes ulici bez ohledu na to, že je na semaforu červená, protože tam vládne všeobecné přesvědčení, že chodci tady byli první a automobilisté jim dávají přednost, je do českého prostředí, kde se trvá na liteře zákona, nepřenosné. "Anarchistického" studenta oxfordské univerzity neomlouvám a vysvětlil jsem mu, že pokutu musí zaplatit. Stalo se. Nepřipadá vám však, že to byla od hradišťské policie "tvrdost" na poněkud zbytečném místě? V místních Smetanových sadech se přitom podle svědectví taxíkářů volně užívaly nejrůznější drogy: tam policie nezasahovala. Špatná aplikace zákonů a byrokratické lpění na jejich liteře byly zjevně i příčinou, proč došlo o víkendu k skandálnímu policejnímu zásahu proti mladým lidem na Tachovsku. Podle informací, které jsou k dispozici, se tito mladí lidé ničím neprovinili. Akce byla řádně nahlášena, a tedy zcela legální. I kdyby se však provinili, bylo opravdu nutné zranit 100 osob? A proč? Jen kvůli lpění na liteře zákona? Je zřejmé, že státní správa České republiky má velké problémy určit si, proč vlastně existují zákony - jsou tady pro lidi nebo pro byrokracii? Doufám, že nynější skandál s letošním Czechtekem na Tachovsku přispěje k tomu, že se Česká republika posune směrem k pragmatismu a k toleranci. Jak napsal v tomto listě na jiném místě Štěpán Kotrba: "Ti lidé, kteří dnes s prázdnýma rukama stáli proti policejním zásahovým jednotkám, budou za několik let vládnout - a nejen tomuto státu. I to je poselství, které by měli slyšet politici, starostové a velitelé policejních jednotek. Aby se pak někdy v budoucnu nedivili... V tu dobu budou totiž v důchodu." Právě zásadou komunistického totalitního režimu bylo vylučovat určité lidi apriorně z národního společenství. Demokracie naopak usiluje o inkluzivitu. Dělá to - pro mnohé lidi je to možná šokující - dokonce i s teroristy. Snaží se zjistit, proč jsou nespokojení, a usiluje o to odstranit příčiny jejich nespokojenosti. Je to společnost tolerantní. Účastníci CzechTeku byli jen mladí lidé, kteří se chtěli svobodně bavit. Je neférové, že česká státní správa je natolik neefektivní, že na ně musela zaútočit policií. Je skutečně načase, aby si česká státní správa tento problém vyřešila. Přitom samozřejmě nelze tolerovat antispolečenské chování. Pokud je pravda, co píše jeden náš čtenář, že někteří mladí lidé, cestující na CzechTek, se ve vlaku chovali antisociálně, proč tam nebyla přítomna policie, aby tomu zabránila a aby toto nepřijatelné chování potrestala? Priority českých úřadů byly zcela zjevně o minulém víkendu naprosto podivné. To se právě musí vyřešit - pro budoucnost. |
Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
2. 8. 2005 | Demokracie usilují o inkluzivnost a o toleranci | Jan Čulík | |
2. 8. 2005 | Galon za 4 dolary | ||
1. 8. 2005 | S Břetislavem Rychlíkem o jeho tvorbě a o České televizi | Jan Čulík | |
1. 8. 2005 | Drzý výsměch: Městská policie Praha "je bezmocná" | Jan Čulík | |
1. 8. 2005 | Drahoš nikdy neměl být ředitelem ČT | Jana Dědečková | |
31. 7. 2005 | WTO: zklamání, nikoli katastrofa - nebo naopak? | Ludmila Štěrbová | |
30. 7. 2005 | Pomníky stavíte, prosím vás, komu? | Jan Paul | |
30. 7. 2005 | O sporné redakční politice hradišťských Filmových listů | Petr Šafařík | |
27. 7. 2005 | Je úkolem médií posilovat děsivé stereotypy? | Jan Čulík | |
26. 7. 2005 | Katalog omylů | František Hrdlička, Zdena Bratršovská | |
26. 7. 2005 | Univerzity a svět: Kdo s kým válčí? | Radim Valenčík | |
25. 7. 2005 | Jste vozíčkář, práce není | ||
25. 7. 2005 | Tajemství smokingu | Alex Koenigsmark | |
25. 7. 2005 | Hus -- chaot a kruťas? | Jan Novotný |