5. 5. 2005
Zaminir: "Vládě pro informaci - vládnu já"Česká republika má vládu (většinou).Vláda rozhoduje ve sboru (většinou, viz níže). Vláda má ministerstvo zahraničních věcí (Zamini). Zamini má ministra (Zaminira). Zaminir má pravomoci. Kromě Zaminira a jeho pravomocí má Zamini zastupitelské úřady (ZÚ), zpravidla velvyslanectví, stálé mise (SM) a generální konzuláty (GK). O jejich vzniku a zániku rozhodovala vláda usnesením. Při změnách v síti ZÚ je třeba schválit rozhodnutí a jeho dopady na státní rozpočet (při vzniku) a posoudit klady a zápory navrhovaného řešení (při vzniku i rušení). |
Začátek odbočky: může se stát, že Zaminir (platí však i obecně) požádá podřízeného o rozbor, zda je desítky let zaužívaná praxe v souladu s kompetenčním zákonem. Podřízení většinou při zpracování stanoviska chtějí znát názor nadřízeného, aby s ním nebyli v rozporu. Může se stát, že ze závěru takto objednaného stanoviska vyplyne, že kompetenční zákon užívanou praxi nepřikazuje. Konec odbočky. Může se stát, že Zaminir změní mnohaletou praxi a některá rozhodnutí ve vládě tedy neprojedná. Může se stát, že o svém rozhodnutí jen vládu informuje, a to ex post. Může se stát , že tím zasáhne do kompetencí jiných resortů. ZÚ zastupuje zájmy celé země, nejen Zamini. Zájmy v zahraničí mají i ostatní resorty, zvl. ministerstvo průmyslu a obchodu (export, import, investice...), zemědělství (obchod, ochrana zeměpisných označení), obrana a vnitro (bezpečnost a někdy též obchod), školství (vědecká, pedagogická i technická spolupráce), dopravy a další, ale především domácí soukromé subjekty platící ze svých daní státní správu (vývozci, dovozci, investoři). Může se stát, že Zaminir rozhodne, že některé ZÚ zruší. Může se stát, že rozhodnutí Zaminira má politický a ekonomický dopad v regionu, odrazí se ve vzájemných politických a ekonomických stycích se zemí, kde se ZÚ ruší, a tím v bilaterálním obchodě. Může se stát, že se tím poškodí v dané oblasti a v konkrétním teritoriu obchodní zájmy našich firem. Může se stát, že poškozeni budou i jejich domácí partneři. Může se stát, že dotčení se ptají, zda do té doby kompetentní místa o rozhodnutí vědí, či si přímo stěžují u svých resortů. Může se stát, že ty jim nemohou pomoci, protože nebyly informovány a na jejich názor tedy přestal být brán zřetel. Může se stát, že se časem zjistí, že obnovit ZÚ je daleko nákladnější než jeho činnost udržovat i v letech méně příznivých pro vzájemné vztahy, které se zrušením ZÚ nezlepší a oslabené obchodní pozice obsadí hbitě konkurence. Může se stát, že se dozvíte, že Zaminir v poslední době takto bez konzultací s ostatními resorty a bez předchozího schválení vládou rozhodl o zrušení ZÚ Kinshasa (Demokratická republika Kongo), ZÚ Dakar (Senegal), ZÚ Montevideo (Uruguay) a GK Rio de Janeiro (Brazílie). Může se stát, že vláda Zaminira upozorní a premiér Zaminirovi důrazně připomene, že vláda rozhoduje ve sboru. Může se stát, že takovýto krok Zaminira vláda přehlédne a nechá bez povšimnutí? Může se stát, ale vláda by měla odmítnout účelové výklady právních předpisů (viz odbočka) a vládnout, ne se pouze nechat informovat. V souladu s letitou praxí by vláda měla kategoricky trvat na tom, aby o rušení a zřizování ZÚ rozhodovala svým usnesením teprve poté, až Zamini projedná návrh se zúčastněnými resorty a vyhodnotí jejich připomínky. Může se stát v některých regionech připravit o část svého dobrého jména a svůj vliv? Může se stát, jak vidno. Zdá se vám to divné? Může se zdát. |