5. 1. 2005
Je Bůh terorista?Zpochybňuje katastrofa v Asii náboženskou víru? O tom v úterý večer hovořili v pořadu televize BBC Newsnight katolický kardinál Cormac Murphy O'Connor, Inayat Bungalawa z Muslimské rady Velké Británie a agnostik profesor Peter Atkins z Oxfordské univerzity. Pane kardinále, celá tato katastrofa zpochybňuje křesťanskou víru, že ano, zeptal se úvodem moderátor Gavin Esler: |
Kardinál: Samozřejmě, že ji to zpochybňuje. Nikdo nemůže pohlížet na tuto katastrofu se vší tou bolestí a smutkem, aniž by jeho víra nebyla otřesena. Ale, víte -- udělal jsem asi chybu, že jsem přišel do tohoto pořadu, jako bych tady měl hájit Pánaboha. Protože -- Bůh je mimo veškeré mé myšlení, mé očekávání, mé chápání. A proto říci tady: "Nevěřím v Boha, protože Bůh dopustil, aby se takovéto věci staly" -- to by bylo pokusem snížit Boha na mou úroveň, na mé myšlení, k mým očekáváním. A o tom není víra. Víra dosahuje mimo tyto věci. Moderátor: Jak si navzájem vysvětlují celou tuto situaci muslimové, nebo smrt jakéhokoliv nevinného člověka? Proč musí zemřít jediné dítě, nemluvě o 70 -- 80 000 nevinných lidech, nebo 150 000? Muslimský duchovní: No, za dob Prorokových zemřel jeho malý syn Ibrahim. A brzo poté došlo k zatmění slunce. A mnozí jeho přátelé za ním přišli a říkali mu: "Pohleď, Pán Bůh tě utěšuje za ztrátu tvého syna." A on odpověděl: "Ne, to mě Pán Bůh neutěšuje, to je přírodní jev." Takže muslimové nepovažují takovouto událost za Boží trest. My chápeme, že Bůh uvedl na Zemi v chod určité procesy. Moderátor: Neříkají ale muslimové, proč tomu Bůh nezabrání? Vždyť je to zlo, když musí zemřít dítě, nebo kdokoliv, za těchto okolností. Proč tomu Bůh nezabrání? Muslimský duchovní: No, nám byla dána schopnost se učit, číst a psát, to je něco, co jiná stvoření nemají. To je velký dar. A jak se zmínila vaše reportáž, dokázali jsme se i naučit, jak si vytvořit výstražný systém. To je Boží dar. Budeme schopni využívat těchto darů, abychom zabránili takovýmto katastrofám? Dáme šanci svým spoluobčanům? Anebo nebudou bohatší státy sdílet své vědomosti, své bohatství, a dovolí chudším národům takto trpět? Závisí to všechno na nás. Moderátor: Petere Atkinsone, i lidé, kteří nemají náboženskou víru, mají v tomto případě velký problém. Protože jinak to vypadá, že jsme jen kulečníkové koule, jimiž pohazují tektonické vrstvy. Že nejsme ničím jiným než shlukem chemikálií. Profesor agnostik: No, to jsme přesně my. Nic jiného v tom není, všechno ostatní je nesmysl. Z toho, co jsme právě slyšeli -- pan kardinál řekl, že se nemůže vcítit do Božího postavení. Kéž by Bohem byl. Pan kardinál je lidská, laskavá, milující osoba, podle toho, co o něm vím. Ale Bůh -- zjevně -- je terorista. Byl bych daleko raději, abyste řídil můj denní život vy než váš údajný Bůh. Moderátor: Proč ho nazýváte teroristou? Profesor agnostik: No, usmrtil více lidí, než kolik zatím usmrtil Usáma bin Ladin. Je-li tedy Usáma terorista, myslím, že Bůh je také terorista. Kardinál: Pro mě je opravdu zajímavé, že pan profesor Atkins tady předpokládá, že věří v Boha. Protože, víte -- Bůh, v kterého věřím já -- stvořil tento svět pro určitý Boží účel. Z dobrých důvodů. A myslím, že nerozumíme tomu, co se děje na tomto světě. Mluvím jako křesťan -- Pán Bůh nám to nesdělil. Jinými slovy: tajemství zla a utrpení a smrti se musí dát do souvislost s tajemstvím Kristova -- také Boha -- příchodu na tento svět a jeho sdílení všeho tohoto zla. Profesor agnostik: Ale tato záhada se dá vyřešit jedním rázem. Pokud neexistuje Bůh, neexistuje problém zla. Je to opravdu velmi primitivní si ještě dnes myslet, že existují bozi... Muslimský duchovní: Říct, že jestliže neexistuje Bůh, neexistuje zlo, to je podle mého názoru nesmírně naivní. Pokud by neexistoval Bůh, neexistovala by konečná spravedlnost. Stalin a Matka Tereza by skončili na stejném místě. To je absurdní. Profesor agnostik: Ale oni končí na stejném místě. Končí jako prach. Moderátor: Říkáte-li, že není zlo, není tedy na světě ani dobro? Profesor agnostik: Samozřejmě, že existuje zlo, Všichni zažíváme zlo. Moderátor: Ale je to jen lidský jev, věci, které si děláme navzájem? Profesor agnostik: Jde ale o problém zla. Proč, existuje-li Bůh, zlo připouští. To je dávný problém. Kardinál: To je opravdu dávný problém. Jsou dvě možná řešení. Jedním je vaše řešení: Bůh neexistuje a celá věc je nesmysl. Mým řešením je, že Bůh existuje, existuje smysl a jsme-li konfrontování s problémem zla, není na to jednoduchá odpověď, ale ta odpověď je jaksi v tom, že Bůh zlo připouští, ale zároveň v rovnováze existuje dobro a láska. To je druhé tajemství. Moderátor: Myslíte si, že muslimové v Indonésii a jinde nyní zpochybňují svou víru? Říkají si: "Jak mohl Pán Bůh toto připustit?" Muslimský duchovní: No, ono to není poprvé, co došlo k zemětřesení a k tsunami. Pozoruhodná věc, Gavine, je to, že víra přetrvává. Kdyby pro věřící nebyla víra důležitá, kdyby jim nepřinášela útěchu, nepřežila by tak dlouho. Víra je zjevně pro ty lidi k něčemu. Lidi zjišťují, že jim to pomáhá. Tak si nemyslím, že lidé budou zpochybňovat svou víru. Jejich víra bude pokračovat, jako vždycky pokračovala. Na ústupu je ateismus, ne náboženství. Moderátor: Musíte přiznat, že náboženství přináší útěchu. Určitě byste teď nejel na Srí Lanku přesvědčovat buddhisty, aby opustili svou víru, která jim v tuto dobu poskytuje útěchu. Profesor agnostik: Závisí to na situaci. Když vidím záběry těchto lidí, nechal bych je, aby využívali útěchy z víry, které se jim zjevně dostává. I když je to falešná útěcha, je to alespoň něco. Ale lhát dětem a předstírat jim, že existuje Bůh, poškozovat je tím, že jsou svazováni různými svatými knihami, to je zlo. Kardinál: Nemyslím si, že je Pán Bůh medicinman. Není tady od toho, aby mi přinášel útěchu či naději. Bůh existuje, protože je to Bůh. A proto ho uctívám. On je mimo veškerá má očekávání. Profesor agnostik: Ale vy uctíváte teroristu. Uctíváte někoho, kdo dopustí, aby tohle zlo postihovalo svět. Pokud Bůh existuje, je to zlovolný Bůh. Kardinál: Dvě věci. Tento svět není jediný svět. Jsem přesvědčen, že existuje onen svět, kam všichni přijdeme. Také si myslím, že hrůza a zlo a smutek -- z nich může vzniknout dobro. Profesor agnostik: Takže aby mohlo vzniknout dobro, musíte lidi zabíjet. Muslimský duchovní: Argument pana kardinála o posmrtném životě je klíčový. Bez víry v posmrtný život by tito lidé nemohli doufat, že se shledají se svými blízkými. Ale víra jim tuto možnost dává. Ano, až zemřeme na této planetě, shledáme se se svými blízkými. To ateismus nabídnout nemůže. Profesor agnostik: My nabízíme pravdu. Drsnou pravdu. Muslimský duchovní: Pravda to není. Moderátor: Děkuji vám. Děkuji také Senecovi a Voltairovi z předchozí reportáže -- oni příliš často v tomto pořadu nevystupují... |