5. 1. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
5. 1. 2005

A který Bůh je vinen?

Otázka, zda-li existuje Bůh, má velice závažný charakter. Opět vyslovuje pochyby nad tím, že by byl Bůh něčeho takového ve střízlivém stavu schopen. Bůh suď, možná je nutné položit si otázku doplňující. A který Bůh je vlastně katastrofou vinen?

Myslím, že v tomto případě nemůžeme nikdy dojít nějakého světového konsensu. Při takovém množství a vzájemné animozitě jednotlivých náboženství a jejich božstev to nebude žádná přátelská beseda.

Už jen stanovení kritérií, na jejichž základě by byl posuzován vliv určitého náboženství na celou událost, může mít charakter právnické detektivky. Bude odpovědnost posuzována podle místa činu? Nebo snad bude odpovědnost dělena podle státních nebo snad až regionálních dominancí?

Také by mohl být viněn ten Bůh, který má podle podílu na trhu největší balík světových akcií. V tom případě by byl hnán k odpovědnosti bůh křesťanský trojjediný.

A nejčastěji asi zaznívá otázka po vině právě od křesťanů. Není se co divit, křesťanství je náboženství soucitné, náboženství dobra. Bůh křesťanský navíc již byl paradoxně jednou za tento trestný čin obžalován, když Abrahámovi odňal syna, ale poškozený nakonec žalobu stáhl a došlo k nespecifikovanému mimosoudnímu vyrovnání. Proto stín pochybnosti zůstal a vynořuje se vždy, když dojde k podobným tragédiím, někdy v rovině osobní, někdy společenské.

Prozatím vyvázl ze všech sporů bez újmy, i když, přiznejme si, že s narůstajícím počtem tohoto druhu kriminality se jeho důvěryhodnost ztenčuje. U několika případů (holocaust, gulag, kulturní revoluce atd.) byl naštěstí pro Boha během procesu obviněn skutečný pachatel, neboť v případě dojednání to mohlo skončit vysokým trestem. Soud pokaždé uznal, že viníkem těchto hrůz může být jedině člověk, zároveň ho však pro nepříčetnost osvobodil. Nakonec se na to nějak zapomnělo a jednotlivé případy byly označeny a. a. Ale tam se toho stejně moc dělat nedalo.

Jenže Hitler a tsunami se nedají považovat za stejný druh katastrofy. Z hlediska odpovědnosti není u samotné příčiny neštěstí možné mluvit o nepříčetném lidském faktoru, tudíž se okruh podezřelých nebezpečně zužuje, až konkretizuje. Že by to byl Bůh?

Řekl bych, že je to velmi pravděpodobné. Vinu člověka se podařilo vyvrátit, s ním bude vedeno samostatné řízení kvůli nedbalostnímu trestnímu činu s následkem smrti. Ovšem příčiny si budou muset křesťané vzít za své. Věří-li, že Zemi stvořil a (globálně) nadále spravuje Bůh, pak posun zemských desek se musel dít leda za jeho souhlasu.

Poslední vhodná otázka by se měla ptát po zámince. Ale jaký mohl mít motiv, to je velmi nejasné. Nejsrozumitelnějším důvodem je zřejmě trestání nevěřících.

Je však těžké určit, zdali nakonec, po zralé úvaze, nebude toto (sebe)obvinění opět z řad křesťanů napadeno jako bezdůvodné. Selským rozumem vzato, křesťanský Bůh mohl být tou dobou v Jihovýchodní Asii leda na dovolené.

Navíc se nabízí řada jiných možností, které by měly jistě méně závažné dopady. Některá řešení se dají i nastínit. Tak třeba hinduisté a buddhisté, vzhledem k čilé a cyklické komunikaci se smrtí, mívají k této zatím neoddělitelné součásti života daleko vřelejší vztah a jistě by při své apatii nepociťovali existenciální problémy, které -- už zase - křesťanství hrozí.

Na druhou stranu, s ohledem na oběti bychom měli činit odpovědným jednoznačně islám. Náhradou škody by pak mohl být pořádný islámský ráj a ne ten misantropický křesťanský. Křesťanství by se tedy mělo vzpamatovat a své přiznání odvolat s odůvodněním, že bylo vysloveno pod nátlakem. Nikdo na tom nebude tratný a křesťanství zůstane celé - i když zase o trochu menší.

                 
Obsah vydání       5. 1. 2005
5. 1. 2005 Jak to, že se americká základna v Indickém oceáně ubránila před tsunami?
5. 1. 2005 Volná soutěž idejí v boji o moc končí, rozhodovat napříště budou jen peníze Jan  Paul
5. 1. 2005 Výstražný systém, který mohl varovat před tsunami, existoval
5. 1. 2005 Sítě seismických stanic existují už velmi dlouho, i v ČR
5. 1. 2005 Tři minuty ticha
5. 1. 2005 Je Bůh terorista?
5. 1. 2005 ČTK: Špatný úsudek ve výši jedenácti miliard za měsíc Štěpán  Kotrba
5. 1. 2005 A který Bůh je vinen? Bohumil  Kartous
4. 1. 2005 Otázky televize BBC
5. 1. 2005 Drzost cizince Jiřího Jírovce
5. 1. 2005 Velké firmy jsou lakomé
5. 1. 2005 Křesťané a demokracie Milan  Valach
5. 1. 2005 Ukrajinská politická šachovnice Oskar  Krejčí
5. 1. 2005 Michael  Marčák
5. 1. 2005 Tři králové aneb Slavnost Zjevení Páně Irena  Ryšánková
5. 1. 2005 Dáda není dada Bohumil  Kartous
5. 1. 2005 Poděkování prodejci lakovaných růží Jaroslav  Doležal
5. 1. 2005 Mají Češi rádi Franze Josefa?
5. 1. 2005 Andamany a Nikobary obětí dalšího zemětřesení
4. 1. 2005 Cyril Svoboda chce věnovat DPH z esemesek na pomoc Asii Jan  Čulík
4. 1. 2005 Benefiční koncert pro Asii
4. 1. 2005 Hlavní líčení s policisty, kteří v bytě napadli romskou rodinu
4. 1. 2005 BHHRG Watch: "Třetí kolo ukrajinských voleb bylo zmanipulované"
4. 1. 2005 Proč musejí zoufale chudí lidé v třetím světě záviset na dobročinnosti západních občanů?
4. 1. 2005 O různém prezidentování Bohumil  Kartous
4. 1. 2005 Červená Karkulka: příspěvek tiché hysterky k atheismu Jan  Stern
22. 11. 2003 Adresy redakce
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004
28. 12. 2004 Valná hromada Občanského sdružení Britské listy

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
5. 1. 2005 Křesťané a demokracie Milan  Valach
5. 1. 2005 Volná soutěž idejí v boji o moc končí, rozhodovat napříště budou jen peníze Jan  Paul
5. 1. 2005 Je Bůh terorista?   
5. 1. 2005 Výstražný systém, který mohl varovat před tsunami, existoval   
5. 1. 2005 A který Bůh je vinen? Bohumil  Kartous
4. 1. 2005 Rok 2004 na Slovensku -- nezáujem o veci verejné Ľubomír  Andrassy
4. 1. 2005 Poslanci, platy a bída české žurnalistiky Stanislav  Křeček
4. 1. 2005 "Dáda" Patrasová škodí dětem a České televizi - dělá jí za to ČT zakázanou reklamu? Jiří  Černý
4. 1. 2005 Británie: Konečně vstoupil v platnost Zákon o přístupu k informacím Jan  Čulík
4. 1. 2005 Klausovy banality Jan  Čulík
4. 1. 2005 O různém prezidentování Bohumil  Kartous
3. 1. 2005 Mezi realitou a snem Jan  Paul
3. 1. 2005 Císařova nahota: Klausův novoroční projev Jiří  Jírovec
31. 12. 2004 Jak rozumíme světu i sobě tváří v tvář katastrofám? Boris  Cvek
31. 12. 2004 Katolická církev podpoří kampaň proti kouření