8. 6. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
8. 6. 2004

Praktická ekologie před volbami aneb kam s autobaterií

Nedávná návštěva jednoho z pražských kutilských hypermarketů mi připomněla téma, které jistě stojí za pozornost. Opět po několika měsících jsem stál před rozměrným regálem, který byl před zimní sezónou zaplněn autobateriemi. Dnes už byl zaplněn jiným zbožím a posledních pár baterií se krčilo při zemi. Tak v čem je problém, opět se prokázalo, že levné zboží se dobře prodává. A tyto baterie byly opravdu levné. Bohužel, celá věc má jeden háček či spíše hák.

I mě letos na počátku zimy s příchodem mrazů opustila baterie v mém voze. To se konec konců stává pravidelně každému řidiči jednou za několik let. Dal jsem si sám pro sebe závazek - koupím baterii pouze tam, kde odeberou na zlikvidování tu starou. Samozřejmě byl víkend. Onen kutilský "market" nedaleko mého bydliště se jmenuje OBI.

Bohužel na mou otázku, zda třeba i za poplatek odeberu starou baterii, se tvářili, jako bych spadl z měsíce. Od paní na informacích, přes vedoucího oddělení až po jakéhosi vedoucího přes vedoucí. Jejich údiv byl opravdu nelíčený - s čím je to vlastně otravuji, jejich úkolem je přeci prodej.

Nakonec mi výše zmíněný vedoucí poradil, že pokud na tom trvám, ať si odvezu baterii do sběrny. Kde je sběrna nebezpečného odpadu, nevím a samozřejmě to netušil ani onen dobrý muž. Baterii jsem nekoupil. Ten víkend jsem stejně dobře neuspěl i v Makru a u benzínové pumpy Aral.

Ještě několik dní jsem proklínal sám sebe, parkoval na kopci a roztlačoval auto. Pak se mi povedlo najít malý specializovaný obchod. Baterie sice stála o několik stokorun více, ale ochotný prodavač mi baterii vyměnil a starou si bez jakéhokoliv poplatku nechal.

Otázka tedy zní: Kde asi skončily ty hory starých baterií, které byly nahrazeny novými zakoupenými v našich novodobých chrámech konzumu? Skončily vedle kontejnerů, nebo rovnou v nich, a tudíž na skládkách. Pokud mě mé školní vědomosti neklamou, tak pod každým plastovým obalem, který vydrží dlouhá desetiletí, tiká velmi nepříjemná ekologická bomba. Je to elektrolyt, tedy směsi kyseliny a jejich solí, a také olovo či jiný životu nebezpečný těžký kov. A budeme za několik desetiletí procházet skládky s minohledačkou, nebo je zahrneme a budeme na nich sázet stromy a těžit z nich olovo?

O jak velký ekologický problém se jedná, mohu ilustrovat na následujícím výpočtu. V naší zemi je v provozu zhruba 3,5 milionu automobilů. Pokud uvažujeme mírně optimistickou životnost autobaterie na pět let, je potřeba každý rok obměnit cca 700 000 baterií. Kdyby z nich jen 10% skončilo výše uvedeným způsobem, jedná se o 70 000 malých, ale o to nebezpečnějších bombiček každý rok! Také je možné bývalé skládky zatravnit a nechat na nich ekologicky popásat třeba ovce. Časem se nám to olovo jistě dostane pěkně do krve.

Není tomu tak dávno, co jsem v televizi sledoval "ekologický" pořad. Hodinu v něm členové "ekologických iniciativ" bojovali za záchranu 19 stromů u jakési sjezdovky. Nic proti tomu, ale pro stromy bohužel nevidí les. Je zde mnoho daleko větších ekologických problémů, které jsou jaksi pod jejich mediální rozlišovací schopnosti.

I když jim nelze upřít "zásadovost" - automobilismus je totiž zlo a jediný správný přístup je zrušit automobily. Tím jejich strany debaty na toto téma končí. Leč automobily jsou zde a státní rozpočet každé rozvinuté země stojí na velmi razantním zdaňování jejich provozu a tím i pohybu obyvatelstva. Kdyby se jen malá část z tohoto daňového výnosu věnovala na odstraňování ekologických škod, a to jakýchkoliv, měli bychom v naší zemi čisto jako v pokojíčku.

A co se týče autobaterií? Pro řešení není třeba chodit daleko. Třeba v Německu, pokud si zde kupujete novou autobaterii, při odevzdání staré dostanete na novou slevu až 20%. Jak prosté, milý Watsone. Tam asi opravdu nehrozí, že by baterie končily na skládce. Poučení z toho plyne a co víc si můžeme přát.

Volte proto pouze ty zelené, kteří vám vezmou vaši starou baterii zpět.

                 
Obsah vydání       8. 6. 2004
8. 6. 2004 Rada bezpečnosti OSN schválila novou rezoluci o Iráku
8. 6. 2004 Politická abstinence Britských listů
8. 6. 2004 George Novotny: Soud má nejen moji adresu...
8. 6. 2004 Jařab o kritice výboru OSN: Nejsme přesvědčeni, že "oni" rozumějí dostatečně "naší" realitě Jan  Čulík
8. 6. 2004 Praktická ekologie před volbami aneb kam s autobaterií Petr  Baubín
8. 6. 2004 Předvolební teleshopping Bohumil  Kartous
8. 6. 2004 Reagan: "Při krizi mě vzbuďte, i když budu na zasedání vlády"
8. 6. 2004 Ronald Reagan "nebyl velká osobnost"
8. 6. 2004 Emil Hakl: Autentické svědectví o světě Jan  Čulík
8. 6. 2004 Blízká setkání Emil  Hakl
8. 6. 2004 Nepsal jsem o disidentech František  Hájek
8. 6. 2004 Lidé se za komunismu nebáli?
8. 6. 2004 K diskusi o strachu za komunismu Vojtěch  Polák
8. 6. 2004 Francie: Jak běloši konvertují k islámu Simone  Radačičová
8. 6. 2004 Učit se lásce Václav  Dušek
8. 6. 2004 Volit, či nevolit? Toť otázka? Miloš  Dokulil
8. 6. 2004 Opsáno z cedule
8. 6. 2004 Jiřina Fuchsová na obranu Čechů v Americe
7. 6. 2004 AI ČR požaduje bezpečí pro ruskou občanku
8. 6. 2004 Česká BBC: Jde tu jen o kupecké počty? Miloš  Dokulil
5. 6. 2004 "Jste Ruska, ale předstíráte, že jste z Británie"
7. 6. 2004 Právo jako nástroj v rukou neschopných Jan  Sýkora
7. 6. 2004 Kdo se bojí Michaela Moora Martin  Škabraha
7. 6. 2004 Třetí vlna mystifikace - nástup odložených Jiří  Bystřický
7. 6. 2004 Čína: Největší experiment v dějinách Oskar  Krejčí
5. 6. 2004 Hospodaření OSBL za květen 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce