28. 5. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
28. 5. 2004

Jak se potravinářské firmy zaměřují na děti

Tento týden vydali poslanci britské Dolní sněmovny ostře kritickou zprávu, která odsoudila "zoufale nedostatečnou" reakci britské vlády na šířící se epidemii obezity mezi britskými dětmi. Situace v České republice naštěstí dosud není zdaleka tak tragická jako v Británii a hlavně ve Spojených státech; není však pochyb, že bez vládních zásahů budou nadnárodní podniky praktikovat tytéž manipulativní metody při prodeji zdraví škodlivých potravin i vůči dětem v České republice. Silně se kritizuje častá přítomnost automatů na prodej nápojů s vysokým obsahem cukru (Coca Cola, Pepsi Cola, Fanta, atd.) ve školách, i to, že firmy žáky vedou k tomu, aby si kupovali chipsy, hamburgery či hranolky místo pořádného jídla.

Deník Guardian získal dokumenty, z nichž vyplývá, že potravinářský průmysl, který prodává tzv. "junk foods", nekvalitní potraviny s velkým množstvím tuku, cukru a soli,. využívá sofistikovaných technik, v jejichž rámci prodává své zboží přímo dětem bez vědomí jejich rodičů.

Podrobná studie, kterou podala britská reklamní agentura Leo Burnett do soutěže o ceny, kterou organizuje Institut britských reklamních pracovníků, vysvětluje, jak se její reklamní kampani pro cukrový výrobek firmy Kellogg's "Real Fruit Winders" podařilo "proniknout do světa dětí způsobem, jak se to nepodařilo nikdy předtím" a "maminky o tom vůbec nevěděly". Více než třetinu výrobku "Real Fruit Winders", "ovocných bonbonů" - tvoří cukr -- v roce 2002 dostal cenu Zkaženého zubu. Cenu uděloval panel 800 rodičů, který ustavil britský Výbor pro potraviny. Úkolem rodičů bylo zkoumat potravinové výrobky, prodávané dětem.

"Kellogg's Real Fruit Winders obsahují ovoce, avšak ve zpracované formě, a doplněné cukrem, tukem a dalšími substancemi bez nutriční hodnoty," konstatovala porota.

Zpráva parlamentního výboru pro zdravotnictví o obezitě varuje, že náklady krize dosáhnou zřejmě až 7,4 miliardy dolarů ročně a způsobí, že britské státní zdravotnictví nebude schopno všechny choroby, způsobované tloušťkou, léčit. Celá generace mladých lidí vyrůstá v Británii v prostředí, které povzbuzuje obezitu. Dnešní děti budou v Británii za celé jedno století první generací, jimž se zkrátí průměrná délka života. Zpráva britského parlamentu cituje smrt tříletého dítěte na selhání srdce v důsledku obezity.

Parlamentní zpráva odsoudila bojácnost britské vlády v této věci a zaútočila na sedm ministerstev, že nenabízejí žádnou politiku proti sedavému životnímu stylu a špatné životosprávě. Poslanci se zejména vyjádřili nesmírně kriticky ohledně na adresu ministryně kultury, médií a sportu, Tessy Jowellové. Zdůraznili, že je "naivní" a hrubě podceňuje dopad "junk food", nekvalitních potravin, na děti.

Cukroví "Real Fruit Winders" prosadila firma Kellogs to povědomí dětí využíváním proměnlivých postaviček, vyrobených z cukrové hmoty. Rozšířila povědomí o těchto výrobcích mezi dětmi prostřednictvím slovního podání, poté, co nejprve zorganizovala "podzemní komunikační kampaň".

Reklamní agentuře se podařilo vštípit dětem povědomí o této značce cukroví prostřednictvím "tajného jazyka", užívaného na koncertech, v časopisech a v kinech. Reklamní agentura také využívala oděvy, kde svůj výrobek umisťovala do společnosti dětských celebrit. Zmínky o výrobku se vyskytovaly v televizních pořadech a na hudebních televizních okruzích, na něž se dívají děti.

"Máme informace, že náš metajazyk o tomto výrobku infiltroval rozhovory dětí," vychloubá se reklamní agentura. Cituje typické reakce dětí: " Je to senza. Je to lepší než posílání tajných esemesek. Matka vůbec neví, co se děje."

Kampaň také přiměla děti, aby využívali její internetové stránky. Reklama na výrobek byla umisťována do jejich emailů.

Reklamní agentura zdůrazňuje, že se jí podařilo dosáhnout téměř 60 procent dětí prostřednictvím PR a reklamy na internetu. Teprve pak byla zahájena televizní reklama, ve snaze přesvědčit i matky, aby výrobek začaly kupovat. "Matky se přidaly, když se ukázalo, že děti cukrovinky už znají a chtějí."

                 
Obsah vydání       28. 5. 2004
29. 5. 2004 Výbor OSN proti mučení kritizuje Českou republiku
30. 5. 2004 Ozbrojenci "usmrtili 22 osob" v Saúdské Arábii
28. 5. 2004 Válečná lobby na ústupu
28. 5. 2004 USA požadují od Británie, aby vydala radikálního muslimského duchovního
28. 5. 2004 K útoku Ondřeje Neffa na Amnesty International
27. 5. 2004 Amnesty International: Blikající plamínek Jan  Čulík
28. 5. 2004 Jak se potravinářské firmy zaměřují na děti
28. 5. 2004 Scéna se zubí, anebo sténá? Miloš  Dokulil
28. 5. 2004 Poslanci a tajné hlasovací právo Petr  Švec
28. 5. 2004 Mnoho povyku pro nic kolem křesťanství a ústavy Evropské unie Martin  Mařák
27. 5. 2004 Přímá volba prezidenta více demokracie nepřinese Jan  Maršák
28. 5. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 23. a 24. května 2004
27. 5. 2004 Generál Anthony Zinny: Prezident Bush byl ohledně Iráku uveden v omyl
27. 5. 2004 Jde o svobodu
26. 5. 2004 Ahmad Čalabi poskytoval USA falešné informace o údajných iráckých ZHN na popud Íránu
27. 5. 2004 Co dělat, aneb o armádě jinak Jan  Paul
27. 5. 2004 O pokusech zdiskreditovat Michaela Moora Jiří  Jírovec
27. 5. 2004 Jde v Iráku především o předání plné moci, i když "neplně"? Miloš  Dokulil
26. 5. 2004 Amnesty International: USA odsouzeny za porušování lidských práv
27. 5. 2004 ČR a lidská práva: stále vážné nedostatky
26. 5. 2004 Zoufalá situace v oblasti lidských práv
27. 5. 2004 Válka proti globálním hodnotám
26. 5. 2004 Jiří Krejčík: Rytíř s veselou pověstí Tomáš  Koloc
27. 5. 2004 Holky a kluci z plakátu Bohumil  Kartous
27. 5. 2004 Nové číslo literárního čtvrtletníku Texty
26. 5. 2004 Ohledně Iráku jsme publikovali nepravdivé informace
5. 5. 2004 Hospodaření OSBL za duben 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech