6. 5. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
6. 5. 2004

Co je podstatou hnusu

Nussbaumová tvrdí, že hnus a odpor jsou hloubkově motivovány naším "strachem z našeho zvířecího těla" - vědomím naší zranitelnosti a především naší smrtelnosti."

Plivance, výkaly, menstruální krev, zápach hnijícího masa. Švábi. Bill Clinton. George Bush. Tímto výčtem věcí, které u mnohých lidí budí odpor, uvedl list Boston Globe zajímavý článek o vědeckém zkoumání hnusu.

V posledních několika letech opustilo studium hnusu oblast vysoce specializované vědy a jejich učebnice vstoupily do veřejného prostoru. V roce 1997 vydal William Ian Miller, profesor z University of Michigan, knihu jménem The Anatomy of Disgust - Anatomie hnusu. Etik Leon Kass pak vydal v časopise New Republic široce diskutovanou esej The Wisdom of Repugnance - Moudrost odporného, která argumentovala proti klonování lidí.

Miller zaznamenal různé druhy hnusu, jaký vyvolávají různé tělesné otvory, studoval roli hnusu (zejména roli čichu) v nepřátelství mezi různými sociálními třídami a mnoho dalšího. Věnoval také pozornost logice hnusu a zejména souvislostem mezi fyzickým a morálním znechucením. Všimněte si, jak obtížné je, napsal, vyjadřovat morální odsudky bez užívání pojmu hnusu.

Odpor je velmi špatným morálním měřítkem, přiznal Miller, avšak přesto pro svou morální intuici vypěstovaný pocit odporu potřebujeme.

Jedna studie, kterou vydala letos v únoru londýnská Škola hygieny a tropického lékařství, argumentovala, že odpor je evoluční reakce na hrozbu nemocí.

Nejzajímavější je ale podle amerického deníku kniha filozofky Marthy Nussbaumové Hiding from Humanity: Disgust, Shame and the Law - V úkrytu před lidskými vlastnostmi: hnus, hanba a zákon. Právě ji vydalo nakladatelství Princeton University Press.

Nussbaumová je nejvýznamnější americká filozofka veřejného života. Využuje na právnické fakultě University of Chicago. V knize sleduje dvě argumentační linie. Zaprvé poukazuje na to, jak jde hnus často ruku v ruce s předsudky (hovoří o hnusu, jaký v současném USA pociťují muži, nenávidějící mužské homosexuály; v českém prostředí by tomu odpovídal hnus, jaký pociťují mnozí "běloši" vůči Romům) - tato oblast se bezprostředně týká práva.

Na hlubší úrovni se však zabývá Nussbaumová celým pojetím lidské společnosti a tím, co to znamená být člověkem. Jak uvádí: "Tato kniha je v podstatě esejem o psychologických základech liberalismu, o institučních a vývojových podmínkách liberálního respektu pro lidskou rovnost."

Autorka odmítá, že by pocit hnusu mohl být užitečný jako morální měřítko. Pokud je součástí určitého činu páchání násilí či škody nějaké osobě, to postačuje jako základna pro morální či právní odsudek, bez ohledu na to, zda to vyvolává hnus. Pokud daný čin nijak neškodí, neměl by být zakazován, hnus - nehnus.

Avšak autorčina argumentace jde hlouběji. Využívá Rozinovy teorie hnusu a tvrdí, že hnus a odpor jsou hloubkově motivovány naším "strachem z našeho zvířecího těla" - vědomím naší zranitelnosti a především naší smrtelnosti.

(Dodejme, že zde navazuje na Milana Kunderu a jeho Nesnesitelnou lehkost bytí, který v tomto díle poukazuje na dilema, které měli už církevní otcové, kteří nedokázali sloučit představu, že člověk je stvořen k obrazu Božímu, s existencí vyměšování a hovna, ZDE, JČ.)

Pociťuji odpor, když jdu na venkovský záchod na dědečkově statku - ten zápach, ty bzučící mouchy, použité kusy toaletního papíru, které jsou vidět v senkrovně - pocit hnusu je podle Nussbaumové reakcí, jíž se člověk snaží distancovat, je to evoluční adaptace, chci žít svůj život, aniž bych byl pořád utlačován vědomím, že jsem vlastně zvíře a že mě čeká smrt.

Touha vyhnout se drsným rysům lidské existence mě také může vést k tomu, že přijmu různé šílené a nebezpečné myšlenky - například, že existuje Bůh a že po smrti se s ním setkám ve věčném blaženství. Jak řekl jeden pacient o konceptu rovnosti: "Znepokojující na rovnosti je to, že pokud jsme si všichni rovni, pak jsme všichni děti, a kde je otec? Víme, na čem jsme, pokud je jeden z nás otcem."

Jenže žádný otec neexistuje, je přesvědčena Nussbaumová, a tak se musíme vyrovnat s obtížnou situací rovnosti. "Společnost občanů musí uznat, že jsou zranitelní a že jim mnoho věcí chybí. Lidé se musejí vzdát grandiózních požadavků na všemocnost a dokonalost, které byly podstatou tolika lidského zoufalství, veřejného i soukromého."

Je docela dobře možné, píše autorka, že mnoho lidských bytostí, možná většina z nich, potřebuje hnus k životu, protože jako lidi nedokážeme snést příliš mnoho každodenní konfrontace s našim vlastním rozkladem a se všemi těmi lepkavými látkami, z nichž je vyrobeno naše tělo.

Zatímco Nussbaumová vidí hnus téměř výlučně jako nástroj k distancování se, Miller v něm vidí i přiznání naší vlastní odpornosti. My taky smrdíme.

Kompletní článek v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       6. 5. 2004
6. 5. 2004 Michael Moore: Firma Disney zakázala distribuci mého nového filmu
6. 5. 2004 Disney zakázal nový film Michaela Moora
6. 5. 2004 Disney obviňuje Michaela Moora, že si záměrně dělá reklamu
6. 5. 2004 Co je podstatou hnusu
6. 5. 2004 Velitel amerických vězení v Iráku se omluvil za týrání vězňů
6. 5. 2004 Britská vláda naléhá, aby The Mirror jmenoval své zdroje
6. 5. 2004 Zásadní chybou je vnímat muslimský svět podle vlastní civilizace
6. 5. 2004 Aneb: Jiný kraj, jiný mrav Miloš  Dokulil
6. 5. 2004 Monsanto a genetické inženýrství: Riziko pro investory Miroslav  Šuta
6. 5. 2004 Pomníček
5. 5. 2004 Detaily, jako vždy? 3. Miloš  Dokulil
6. 5. 2004 Hokej jako náboženství
6. 5. 2004 O co jde v náboženství Bohumil  Kartous, Petr  Sláma
5. 5. 2004 Zahradil dostal 8000 Kč za den, který promlčel...
6. 5. 2004 Irák: uspořádejme živý přenos z velkého summitu Michal  Rusek
6. 5. 2004 Zkurvení ducha u faráře Bárty Václav  Špíka
5. 5. 2004 Studium ve Finsku: Je to úplně jinak, než jak píše Petr Soukup! Jan  Beran, Jiří  Venhoda
5. 5. 2004 Nesnesitelná lehkost skandinávského školství Tomáš  Linhart
5. 5. 2004 Irák a "vývoz západních hodnot"
5. 5. 2004 TELEGRAM
5. 5. 2004 Předsedkyně Rady italské televize rezignovala na protest proti státním zásahům
5. 5. 2004 Demokracii nelze vytvářet mučením
5. 5. 2004 Zkurvení ducha ve sněmovně Zdeněk  Bárta
5. 5. 2004 Rytíři na Maltě Jaroslav  Hutka
5. 5. 2004 Zákon nepsaný i napsaný Efraim  Israel
5. 5. 2004 Mámo, koupíme si pivní sestavu! Jan  Paul
4. 5. 2004 Karlovy Vary opět dějištěm justiční taškařice Robert  Kvacskai
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
5. 5. 2004 Hospodaření OSBL za duben 2004

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
6. 5. 2004 Monsanto a genetické inženýrství: Riziko pro investory Miroslav  Šuta
6. 5. 2004 O co jde v náboženství Bohumil  Kartous, Petr Sláma
6. 5. 2004 Zásadní chybou je vnímat muslimský svět podle vlastní civilizace   
6. 5. 2004 Disney zakázal nový film Michaela Moora   
6. 5. 2004 Co je podstatou hnusu   
5. 5. 2004 Zákon nepsaný i napsaný Efraim  Israel
5. 5. 2004 Rytíři na Maltě Jaroslav  Hutka
5. 5. 2004 Mámo, koupíme si pivní sestavu! Jan  Paul
5. 5. 2004 Gott, Vondráčková a česká populární hudba Josef  Vít
5. 5. 2004 Studium ve Finsku: Je to úplně jinak, než jak píše Petr Soukup! Jan  Beran, Jiří Venhoda
5. 5. 2004 Demokracii nelze vytvářet mučením   
4. 5. 2004 Američané nemají čas na úslužné lichotky Miloš  Kaláb
3. 5. 2004 Vítej v EU, Stando! Štěpán  Kotrba