31. 7. 2003
Konečná reakce k Rally Pačejov: Nezajímají nás věci veřejného zájmuMyslim, ze rozruchu s tou Rally bylo uz dost. Asi jsem nevyjadril dost jasne, co me stvalo:
To, ze pri teto akci se jaksi predem pocita s tim, ze prece vsichni vedi, ze tu mame ten zavod, tak co sem vlastne jezdi a jak si troufaji chtit projet po verejne silnici... Narok "bavit se" je tu hlavni, narok "spolehat na pravidla" je tu vedlejsi. |
Dostal jsem par odpovedi od ruznych lidi, nekteri velmi pro, jini velmi proti, ale ti, co meli opacny nazor nez ja, se vesmes nedotkli toho zasadniho. Ze pro tuto zabavu, jakkoliv masovou, jsou omezena zakladni obcanska prava. A ja si myslim, ze to vubec neni normalni, ze prece obcas nekdo nekoho kvuli sve zabave omezi. Chapu, ze se to muze stat, chapu, ze kdyz se to predem dobre zajisti a na miste obstara, muzeme to snest - ale muj clanek byl prave o tom, ze to obstarane nebylo! Pise taky nejaky pan, co je sefredaktor casopisu o autech, ze oni to maji pekne nahlasene, a tim z nich pada odpovednost, protoze uzavirky atd. ma zajistit Policie CR. To je mozne, ale nemyslim, ze by z nej padala ta odpovednost. Kdyz ta Policie neplni svuj ukol, mela by dostat poradne na frak prave od toho, komu tak spatne poslouzila, jehoz zadost o zajisteni provozu nebo presmerovani dopravy neobstarala. Ale pan sefredaktor a jini radsi zautoci na mne. Uvedu jiny priklad, a to automobilovy: To, ze u nas (v Nemecku jsem nikdy takoveho nic nevidel, ale mozna malo jezdim, a nevim jak by to bylo v GB nebo USA)) je mozne menit zakladni a vedlejsi jizdni pruh, jak se policii nebo dopravnim znackarum zamane, je prave takove zakladni nerespektovani normalnich pravidel: V kopci, kde je rozsireny jizdni pruh na dva, aby se pomala vozidal mohla sunout pomalu a ostatni je predjeli, se potom oba pruhy sliji v jeden tak, ze ti, kdo byli VPRAVO, tedy na zakladni a hlavni strane jizdy, museji opatrne koukat doleva, jestli jim laskave ti, kdo jsou v PREDJIZDECIM pruhu, dovoli se zaradit! Vzdyt to je s prominutim uplna pitomost, rozrusuje to jistotu, kterou zrovna dopravni zasady mit museji, jinak se nehody stavaji mnohem casteji. Nemci to hodne delaji tak, ze delici pruh konci "doztracena", protoze si ridici uz zvykli se skladat zipem. U nas tedy tak moudri nejsme, ale aspon kdyby ti, komu byla dana moznost predjizdet, se museli chovat stejne, jako kdyz predjizdeji, tedy zaradit se s ohledem na hlavni jizdni pruh vpravo. Ja myslim, ze to hodne podobne je v tom, ze jezdit po krajine autem za svymi zalezitostmi je ta zakladni poloha, ta "vpravo", a jezdit si rally je ta poskytnuta prilezitost, od ktere se vsak vyzaduje respektovani te zakladni. Na krizovatce v Blatne zadne znaceni ani policajt nebyli. Tedy zakladni pravidlo bylo poruseno, a je mi jedno, kolik tisic lidi nebo na kolik dni se chodi na rallye bavit. At se bavi, ale zakon je zakon a jeho dodrzeni je prvni veci. Je to tezke, kdyz u nas pro tohle je opravdu min pochopeni nez jinde. Proto jsem se rozhodl to napsat. Ozval se mi taky pan, ktery podal trestni oznameni na Prazsky Marathon, jenz jeho, stejne jako mne na jare, na mnoho hodin zazdil bez varovani na Zbraslavi u Prahy. A byvalo by bylo tak snadne dat ceduli za Mnisek pod Brdy, kde byla posledni moznost odklonit jizdu na zapadni okraj Prahy a vyhnout se zacpam. Poradatele vsak to za svou povinnost vubec nepovazovali. Je v tom nejaky rozdil? Dokonce Maraton ma tusim nejaky humanitrni ucel, coz Rally Pacejov myslim nema, ale stejne se to tak delat nemuze. Moje konicky jsou opravdu jine, skutecne vice soukrome, rozhodne ne hlucne. Ale nerikam, ze ty hromadne jsou uplne vadne - jenomze dnes je nas schopnych se masove sejit ne 300, jako na vesnicke zabave, ale 30 000 jako na mnohem hloupejsi zabave nejake technoparty, a tim vznikaji ty priserne komplikace: Jak byste resil to, ze pri tech party chodi ucastnici kalet lidem v okoli do zahrad, a ti soukromnici si to museji sami uklizet? Stezujou si, pak jim pry poradatel vkaze omluvu (nekdy), ale neuklidi nic, on mel ten sousedni pozemek radne pronajaty. Zvukovy smog pak uz nezajima nikoho, ale ta lejna, to je dost nebezpecna vec, kvuli nakazam, ne? To lidstvo nikdy nedelalo, ze by po sobe nezahrabavalo. Asi by se naslo hodne takovych paralel, a ja myslim, ze kdz se o nich mlci,spouste lidi nedojde, ze to tak byt nema. Je mi trochu divne, ze lidi od autorallye jsou v te bezohlednosti a v tompreferovani sveho zabavneho cile dost podobni jako lidi od Maratonu, a vlastne jako od technoparty. Byl bych si myslel, ze ridici rychlych aut byvaji vice sobecti nez maratonci, ale zase vice inteligentni nez technopartisti. Ale v tomhle asi to nehraje roli, jde spis o to, jak jsme navykli se stavet k vecem verejneho zajmu. A v tom je vetsina lidi zajedno. Nezajima je. Osobne jsem ani nechtel nekoho nastvat, a podarilo se mi to asi dost dobre. Ale doufam, ze ta polemika treba ukaze nekterym lidem, ze bychom si meli tech rozporu vic vsimat. |
Narušování občanského soužití | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
31. 7. 2003 | Konečná reakce k Rally Pačejov: Nezajímají nás věci veřejného zájmu | Ondřej Hausenblas | |
31. 7. 2003 | Svoboda není bezbřehá | Jan Čulík | |
31. 7. 2003 | Trapný Ondřej Hausenblas | ||
30. 7. 2003 | Rallye Pačejov: pořádek a informace měla zajišťovat policie | Jan Vaškovič | |
29. 7. 2003 | Zvláštní svoboda Ondřeje Hausenblase | Martin Konicar | |
29. 7. 2003 | Nedat se omezovat buranstvím | Ondřej Hausenblas | |
28. 7. 2003 | Tudy nemůžete, jede se tu Rallye Pačejov | Ondřej Hausenblas | |
28. 7. 2003 | Pranýřujte zpupnost! | Pavel Mareš | |
25. 7. 2003 | Jiná čtvrť, jiný mrav | Jan Čulík | |
25. 7. 2003 | Proti hluku z hospody lze účinně bojovat |