18. 7. 2003
"Mediální partnerství" nemusí být korupce"Nemáte pravdu - například Guardian pravidelně sponzoruje kulturní akce (mezi jinými třeba festival spisovatelů v Praze... Stejně jako některé kulturní podniky v Británii," napsal v reakci na sloupek Jana Čulíka jeden pražský novinář, který si nepřeje být jmenován, a pokračoval:
|
Neznám podmínky smluv o jejich mediálním partnerství, ale osobně si myslím, že to, co podepsala MFD s MFF KV, bylo nestandardní i na tuzemské poměry. Respektive, že ten člověk, který to v MFD podepisoval, musel být zřejmě úplně nekompetentní (nebo něco horšího) - už proto, že by to mohlo jeho noviny připravit o spoustu peněz, kdyby se objevila exkluzivní "front page news", kterou by noviny nemohly pustit. Člověk, který to podepsal, neporušil jen nějaké zajisté vznešené ideály žurnalismu, ale vystavil svého zaměstnavatele potenciální finanční ztrátě - a to už by mělo být na pováženou pro vedení listu i zástupce vlastníků. Podle mého názoru není problémem korupce - speciálně u kulturních akcí vám mediální partnerství zaručuje především relativně neomezený přístup k umělcům - zda toho využijete proto, abyste se zeptal, proč je (například) jejich poslední film úplně blbý a jeho premiéra zpackaná, už je jen na vás. Fakt je, že média v Čechách nejsou zvyklá na vyjednávání - chci říct, že MFD z takhle riskantního mediálního partnerství neměla nijakou výraznější výhodu nebu exkluzivitu, kterou by čtenář zaregistroval. Už proto, že pořadatelé jsou zvyklí brát do mediálního partnersdtví každého, koho potkají na ulici (logicky, je to výhodné z hlediska propagace před akcí a media nejsou zvyklá si za to o nic říct). Shodou okolností jsem byl nedávno u jednoho vyjednávání mediálního partnerství pro jistý hudební festival a musím říct, že mne vysloveně telecí (kombinace hlouposti a odevzdanosti) přístup lidí v marketingu několika velkých novin (včetně MfD) docela překvapil. Poznámka JČ: Fabiano Golgo nám poslal odkaz na anglický weblog jednoho přispěvatele do Prague Business Journal, kde autor (zatímco nekriticky oslavuje MFD jako vynikající vzor vysoce kvalitní novinářské práce :) - zřejmě neumí česky, jeho nedostatek úsudku může být i důsledkem toho, že anglosaští novináři, působící v anglickém tisku, vydávaném v Praze, nebývají vždy příliš vysokého kalibru: je to přirozené - bude dělat nadaný americký novinář raději kariéru ve Washington Post, anebo v Prague Post?), poukazuje na to, že majitelé MFD jsou v Německu jen bezvýznamnou provinční firmou, která naprosto nemá zkušenosti s vydáváním autoritativního celostátního deníku, a nebyla tedy zřejmě na problémy tohoto druhu připravena. Nejmenovaný, výše citovaný český novinář má sice pravdu, že britská média občas sponzorují různé záslužné akce, ale pozor: Guardian podporou takových akcí vyvíjí osvětovou, v podstatě nekomerční činnost. Je myslím velký rozdíl mezi pražským mezinárodním literárním festivalem, který spoluorganizuje Guardian, a sice provinčním, nicméně však značně komerčním karlovarským filmovým festivalem. Kromě toho, seriózní západní média nebudou nikdy sponzorovat podniky pochybné pověsti. Opakuji, že podle mé zkušenosti je jejich sponzoring velmi výjimečný a omezuje se především na osvětové, nevýdělečné či nepříliš výdělečné akce. Nikdy jsem neviděl v Británii plakát řekněme na rockový koncert, na němž by bylo otištěno dvacet znaků nejrůznějších sdělovacích prostředků...:) Výše citovaný český novinář má však také pravdu, že hlavním problémem je jistě především podstata sponzorské smlouvy. Mělo by se projednou a jasně stanovit, co přesně znamená výraz mediální partnerství - aby se odstranilo podezření z korupce. Je také pravda, že např. BBC, Independent či Guardian by nikdy nepodpořili kulturní akci, kde by jakkoliv hrozila možnost korupce - a pokud by ke korupci došlo, okamžitě by to publikovaly - nemohly by si dovolit diskreditaci. |