18. 7. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
18. 7. 2003

"Mediální partnerství" nemusí být korupce

"Nemáte pravdu - například Guardian pravidelně sponzoruje kulturní akce (mezi jinými třeba festival spisovatelů v Praze... Stejně jako některé kulturní podniky v Británii," napsal v reakci na sloupek Jana Čulíka jeden pražský novinář, který si nepřeje být jmenován, a pokračoval:

Neznám podmínky smluv o jejich mediálním partnerství, ale osobně si myslím, že to, co podepsala MFD s MFF KV, bylo nestandardní i na tuzemské poměry.

Respektive, že ten člověk, který to v MFD podepisoval, musel být zřejmě úplně nekompetentní (nebo něco horšího) - už proto, že by to mohlo jeho noviny připravit o spoustu peněz, kdyby se objevila exkluzivní "front page news", kterou by noviny nemohly pustit.

Člověk, který to podepsal, neporušil jen nějaké zajisté vznešené ideály žurnalismu, ale vystavil svého zaměstnavatele potenciální finanční ztrátě - a to už by mělo být na pováženou pro vedení listu i zástupce vlastníků.

Podle mého názoru není problémem korupce - speciálně u kulturních akcí vám mediální partnerství zaručuje především relativně neomezený přístup k umělcům - zda toho využijete proto, abyste se zeptal, proč je (například) jejich poslední film úplně blbý a jeho premiéra zpackaná, už je jen na vás.

Fakt je, že média v Čechách nejsou zvyklá na vyjednávání - chci říct, že MFD z takhle riskantního mediálního partnerství neměla nijakou výraznější výhodu nebu exkluzivitu, kterou by čtenář zaregistroval.

Už proto, že pořadatelé jsou zvyklí brát do mediálního partnersdtví každého, koho potkají na ulici (logicky, je to výhodné z hlediska propagace před akcí a media nejsou zvyklá si za to o nic říct).

Shodou okolností jsem byl nedávno u jednoho vyjednávání mediálního partnerství pro jistý hudební festival a musím říct, že mne vysloveně telecí (kombinace hlouposti a odevzdanosti) přístup lidí v marketingu několika velkých novin (včetně MfD) docela překvapil.

Poznámka JČ: Fabiano Golgo nám poslal odkaz na anglický weblog jednoho přispěvatele do Prague Business Journal, kde autor (zatímco nekriticky oslavuje MFD jako vynikající vzor vysoce kvalitní novinářské práce :) - zřejmě neumí česky, jeho nedostatek úsudku může být i důsledkem toho, že anglosaští novináři, působící v anglickém tisku, vydávaném v Praze, nebývají vždy příliš vysokého kalibru: je to přirozené - bude dělat nadaný americký novinář raději kariéru ve Washington Post, anebo v Prague Post?), poukazuje na to, že majitelé MFD jsou v Německu jen bezvýznamnou provinční firmou, která naprosto nemá zkušenosti s vydáváním autoritativního celostátního deníku, a nebyla tedy zřejmě na problémy tohoto druhu připravena.

Nejmenovaný, výše citovaný český novinář má sice pravdu, že britská média občas sponzorují různé záslužné akce, ale pozor: Guardian podporou takových akcí vyvíjí osvětovou, v podstatě nekomerční činnost. Je myslím velký rozdíl mezi pražským mezinárodním literárním festivalem, který spoluorganizuje Guardian, a sice provinčním, nicméně však značně komerčním karlovarským filmovým festivalem. Kromě toho, seriózní západní média nebudou nikdy sponzorovat podniky pochybné pověsti. Opakuji, že podle mé zkušenosti je jejich sponzoring velmi výjimečný a omezuje se především na osvětové, nevýdělečné či nepříliš výdělečné akce. Nikdy jsem neviděl v Británii plakát řekněme na rockový koncert, na němž by bylo otištěno dvacet znaků nejrůznějších sdělovacích prostředků...:)

Výše citovaný český novinář má však také pravdu, že hlavním problémem je jistě především podstata sponzorské smlouvy. Mělo by se projednou a jasně stanovit, co přesně znamená výraz mediální partnerství - aby se odstranilo podezření z korupce.

Je také pravda, že např. BBC, Independent či Guardian by nikdy nepodpořili kulturní akci, kde by jakkoliv hrozila možnost korupce - a pokud by ke korupci došlo, okamžitě by to publikovaly - nemohly by si dovolit diskreditaci.

                 
Obsah vydání       18. 7. 2003
19. 7. 2003 Británie šokována smrtí, kterou způsobila politická mstivost
18. 7. 2003 Údajný ministerský "zdroj" kritiky britské vlády byl zřejmě nalezen mrtvý Jan  Čulík
19. 7. 2003 Smrt dr. Kellyho: tragická cena pohrdání svobodou tisku
18. 7. 2003 MFD: článek o korupci ministrů potlačen na příkaz německého vlastníka?
17. 7. 2003 Jan Urban "nebude vysvětlovat, za čí peníze jel do Iráku" Jan  Čulík
18. 7. 2003 Jan Urban: Neschopný Jan Čulík opět udavačem!
18. 7. 2003 Špidlova úspěšná cesta do USA a co o ní daňoví poplatníci nevědí Zdeněk  Jemelík
18. 7. 2003 Nebezpečí internetu pro dospívající dívky
17. 7. 2003 Není "mediální partnerství" vlastně korupce? Jan  Čulík
18. 7. 2003 "Mediální partnerství" nemusí být korupce
17. 7. 2003 Pro vedení ČT inspirace z Tolkiena Jiří  Janeček
17. 7. 2003 Jak chci rozvíjet Českou televizi Jiří  Janeček
18. 7. 2003 Memento 17
Že by to bylo jen v té výslovnosti?
Miloš  Dokulil
18. 7. 2003 O pozitivní a negativní žurnalistice
18. 7. 2003 Komentář kontra zpravodajství Jan  Maršák
18. 7. 2003 RFE/RL: Stěhovat se nebudeme, nebudeme a nebudeme Štěpán  Kotrba
18. 7. 2003 Třídní boj ve Francii - realita odporu proti vládním sociálním reformám Petr  Záras
18. 7. 2003 Ohlédnutí za odboráři: fiasko protestů proti reformě veřejných financí Ondřej  Slačálek
18. 7. 2003 Město Slaný: Ve stopách Rudolpha Giullianiho Jaromír  Hanák
17. 7. 2003 Bush a jeho Bůh:
naletěla Bushka Bryndová "arabské dezinformaci"?
17. 7. 2003 Šílený Bush a jeho Bůh Bushka  Bryndová
16. 7. 2003 Jak Jan Urban ve veřejnoprávním rozhlase šíří propagandu ve prospěch Bushovy vlády Jan  Čulík
17. 7. 2003 Jan Urban: svůj názor na válku opírám o dost hluboké znalosti Jan  Urban
17. 7. 2003 Poslechovost ČRo 6 a českého vysílání BBC Jan  Čulík
17. 7. 2003 Měřítko negativity není ještě měřítko kvality Štěpán  Kotrba
17. 7. 2003 To, že je česká žurnalistická praxe špatná, neznamená, že nemá být novinářství kritické Jan  Čulík
17. 7. 2003 ČTK jako velkovýroba překrucovaných pseudoinformací Štěpán  Kotrba
1. 7. 2003 Hospodaření OSBL za červen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
18. 7. 2003 Nebezpečí internetu pro dospívající dívky   
18. 7. 2003 MFD: článek o korupci ministrů potlačen na příkaz německého vlastníka?   
18. 7. 2003 "Mediální partnerství" nemusí být korupce   
18. 7. 2003 Město Slaný: Ve stopách Rudolpha Giullianiho Jaromír  Hanák
18. 7. 2003 Špidlova úspěšná cesta do USA a co o ní daňoví poplatníci nevědí Zdeněk  Jemelík
18. 7. 2003 Jan Urban: Neschopný Jan Čulík opět udavačem!   
17. 7. 2003 Není "mediální partnerství" vlastně korupce? Jan  Čulík
17. 7. 2003 Jan Urban: svůj názor na válku opírám o dost hluboké znalosti Jan  Urban
16. 7. 2003 Jak Jan Urban ve veřejnoprávním rozhlase šíří propagandu ve prospěch Bushovy vlády Jan  Čulík
15. 7. 2003 Nová kniha o české ultrapravici Ondřej  Slačálek
15. 7. 2003 Shromážděme na internetu veškeré informace o politicích   
15. 7. 2003 Jezdit vlakem v ČR je zážitek, ale umyjte si pak ruce Jan  Čulík
15. 7. 2003 Hnutí DUHA má dokument, jehož existenci MPO popírá   
15. 7. 2003 Británie se vzdává boje za své občany v Guantánamu   
15. 7. 2003 Genetika, medicína a společnost Axel  Kahn