17. 7. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
17. 7. 2002

O smyslu politiky a o smyslu reklamy

Rozlišuji reklamu-informaci, jejímž smyslem je přinést informaci o něčem, o čem doposud vůbec nevím, co by se mi třeba mohlo hodit. Na druhé straně existuje reklama-vymývač mozku. Patří k ní například reklama na stolní vodu, kterou běžný člověk sledující TV viděl již snad 50 krát. To, co lze tolerovat v reklamě na stolní vodu, je však zcela nepřijatelné v politice...

V Posledním slovu v LN z 12. 7. 2002 je esej Reklama Jiřího Loewyho. Končí takto - cituji:

"(...) Z komplimentu, který skládám současné české reklamě, výslovně vyjímám volební propagandu politických stran: ta je i nadále dětinsky diletantská! Zdaleka nejprimitivnější kampaň - obsahem i formou - měla ODS. Ale za to žádná profesionální agentura nemůže: je známo, že nejen texty, nýbrž i detailní úpravu billboardů a letáků až po barvy a druhy písma určoval neomylný pan profesor osobně. Snad z toho čeští politici vyvodí aspoň pro příště ponaučení, že nejen komerční, ale ani politickou reklamu nemohou dělat laici."

Chápu pravicový smutek nad neúspěšnou pravicovou kampaní ODS pana Loewyho a jeho snahu dosáhnout alespoň příště lepšího výsledku. Autor textu, pan Loewy, zkritizoval ODS a především jejího šéfa za to, že jako laici si udělali reklamu sami a nepřenechali ji specialistům, reklamním kreativcům.

Přiznám se, že stále nedovedu pochopit tento styl myšlení. To, že si reklamu dělala sama ODS (a u dělala to dle svého úsudku nejlépe, jak uměla) já osobně - na rozdíl od pana Loewyho - považuji za správné. Naopak to, co pan Loewy doporučuje - tj. aby i politické strany začaly naplno využívat profesionální reklamu - tak toho se já bojím. Pokusím se to blíže vysvětlit:

  1. Rozlišuji reklamu-informaci, jejímž smyslem je přinést informaci o něčem, o čem doposud vůbec nevím, co by se mi třeba mohlo hodit. Pokud je navíc udělána kultivovanou formou a neútočí na mysl člověka v nestřeženém okamžiku, dokáži ji akceptovat.
  2. Na druhé straně existuje reklama-vymývač mozku. Patří k ní například reklama na stolní vodu, kterou běžný člověk sledující TV viděl již snad 50 krát... Tento druh reklamy vychází z psychologických poznatků, nehledí na etiku a jde mu pouze o zisk, o zvýšení prodeje. Divák se nedozví nic o složení této vody, v čem je lepší - jde čistě o reklamní pocit, o to přesvědčit za každou cenu.

To, co lze tolerovat v reklamě na stolní vodu, je však zcela nepřijatelné v politice. Budeme-li kupovat vodu pouze proto, že její výrobci lépe pochopili fungování a psychologii trhu a zvýší prodej svého výrobku nikoliv jeho kvalitou, ale spíše jeho reklamou, nic strašného se nestane. Přejdou-li však na tuto strategii politické strany, může se stát, že zvítězí ta, která použije nejvíce peněz na svou profesionální reklamní kampaň. Příště to bude možná ODS, možná KSČM...

Volby by měly být soupeřením idejí, soupeřením komentátorů, kteří by měli dokázat upozornit na kvalitu či nekvalitu jednotlivých ideových tezí a občanům, kteří nemají tolik času vše sledovat, by měli vysvětlit, PROČ je to či ono dobré či špatné. Pan Loewy navrhuje však (nebo se pletu?) něco jiného. Volební spoty by měly připravovat reklamní specialisté. Jistě lze velmi sofistikovaným působením přesvědčit (svůdné ženy, auta, vtip atd.) mnoho lidí, že právě TATO politika je ta pravá.

Bojím se doby, kdy místo vzájemného naslouchání, místo jemného porovnávání postojů a názorů bude vítězit pouze ten, kdo bude mít dokonalejší politický marketing, kdo si dokáže zaplatit renomovanější reklamní firmu a ta pak - na tuto politickou objednávku - vyrobí DOKONALÝ POLITICKÝ REKLAMNÍ SPOT. Co asi bude obsahovat?

Pokusme se - spolu - rozvinout diskusi na toto téma. Diskusi na téma POLITIKA A REKLAMA. Diskusi o tom, zda mají existovat určitá omezení reklamy či zda je vše na nejlepší cestě.

O tom, jak se politikové naučili manipulovat občanstvo prostřednictvím Freudových myšlenek o podprahovém ovlivňování podvědomí, viz zde a zde.

                 
Obsah vydání       17. 7. 2002
17. 7. 2002 USA chtějí využívat každého 24. občana jako dobrovolného informátora policie
17. 7. 2002 Prezident Bush má potíže se svým pochybným prodejem akcií
17. 7. 2002 Fisk: Ani vůči extremistům bychom se neměli vzdávat civilizovaných hodnot
16. 7. 2002 Soud: Policisté překračující svou pravomoc nepožívají ochrany veřejného činitele Štěpán  Kotrba, Jaroslav  Štemberk
17. 7. 2002 Vysoká úroveň České pošty Jan  Čulík
17. 7. 2002 Účel světí prostředky Pavel  Bráborec
17. 7. 2002 Poděkování nejvlivnější političky Martin  Škapík
17. 7. 2002 O smyslu politiky a o smyslu reklamy Michal  Rusek
16. 7. 2002 Koniec živnosti "plodenie detí" ? Lubomír  Sedláčik
16. 7. 2002 Velká Británie: spravedlnost v konfliktu se svobodou projevu
17. 7. 2002 Atentátník patřil k extrémní pravici
17. 7. 2002 Začala bitva o Štěpánka Štěpán  Kotrba
17. 7. 2002 Demokratický požadavek...
15. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Média v otázce veřejné služby selhávají Jan  Paul
16. 7. 2002 Analýza volebního "neúspěchu" ODS zpracována. Proč? Josef  Trnka
16. 7. 2002 Pyšná princezna ODS aneb Pohádka bez dobrého konce Michal  Kubíček
17. 6. 2002 Byl zprovozněn seznam článků podle autorů
9. 7. 2002 Vyhledávání v Britských listech
17. 7. 2002 Dočasná nefunkčnost galerií a staršího archívu
14. 5. 2002 Britské listy hledají nové spolupracovníky

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
17. 7. 2002 O smyslu politiky a o smyslu reklamy Michal  Rusek
17. 7. 2002 Poděkování nejvlivnější političky Martin  Škapík
17. 7. 2002 Účel světí prostředky Pavel  Bráborec
17. 7. 2002 Fisk: Ani vůči extremistům bychom se neměli vzdávat civilizovaných hodnot   
17. 7. 2002 USA chtějí využívat každého 24. občana jako dobrovolného informátora policie   
17. 7. 2002 Prezident Bush má potíže se svým pochybným prodejem akcií   
16. 7. 2002 Soud: Policisté překračující svou pravomoc nepožívají ochrany veřejného činitele Štěpán  Kotrba, Jaroslav Štemberk
15. 7. 2002 Pokus o atentát na prezidenta Chiraca Josef  Brož
15. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Názor Oldřicha Doskočila na umístění Zoubkova pomníku Lidové noviny nepřipustily Jan  Paul
15. 7. 2002 Na rozdíl od utopií jsou heterotopie reálnými místy Oldřich  Doskočil
15. 7. 2002 "Vnější kontaktní zateplovací systémy" - ano, či ne? Jiří  Šmikmátor
15. 7. 2002 "BL podvracejí naše názory, takže jejich šéfredaktor musí být podvodník" Jan  Čulík
12. 7. 2002 Nejvyšší pravda   
12. 7. 2002 Lalage Bown: Usilujme ve školství o rovnost příležitostí