Proč netočí Češi dobré filmy

9. 7. 2015

Jako absolventka FAMU a bývalá dramaturgyně vítám dosti erudované články pana Čulíka vztahující se ke karlovarskému festivalu, píše Marie Fulková. Také já si stejně jako pan Čulík už víc než desetiletí kladu otázku proč Češi neumějí točit filmy jako např. Zákon trhu. Myslím, že důvodů je několik:

1/ kriticky zaměřené sociální drama nemá v Česku silnou tradici

2/ v důsledku názorového diktátu neoliberálních teorií živeného médii se tvůrci bojí skutečně kriticky a analyticky nahlížet na českou porevoluční realitu (snad aby nevypadali jako levicoví intelektuálové nebo nedejbože kryptokomunisté)

3/ velké většině filmových tvůrců (i intelektuálů) chybí silné sociální cítění, které FAMU rozhodně nepěstuje

4/ pokud se některý z tvůrců "odváží" kriticky zpracovat stávající realitu, opatrnicky zvolí formu "laskavé, svěží komedie" v lepším případě tragikomedie, aby obrousil ostré a bolestivé hrany zobrazované skutečnosti (mnozí "znalci" a kritici se nám pak snaží namluvit, že je to žánr české společnosti vlastní)

5/ FAMU (s výjimkou "zlatých šedesátých" studenty osobitě a kriticky přemýšlet neučí, učí je pouze řemeslu

6/ filmová veřejnost je přesvědčená a opakovaně to tvrdí, že je současný český film na skvělé úrovni a fakt, že prakticky žádný z českých filmu nejenže nebodoval, ale ani nebyl vybrán do soutěžních sekcí prestižních evropských či světových festivalů arogantně přehlíží

A asi je toho víc......podle mě jsou však výše uvedené důvody rozhodující (a není to zdaleka jen otázka peněz, jak se nám mnozí z tvůrců snaží podsouvat).

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 9.7. 2015