Ne všichni vysokoškoláci jsou "mrtvé duše", ovšem ti aktivní okolo sebe vidí letargii
Největší neštěstí je mít bezduchého učitele
9. 5. 2015 / Bohumil Kartous
"Častá vize je 40 let v jednom kabinetu a následný přesun rovnou do krematoria," říká o perspektivě budoucího českého učitele Tomáš Bederka, jeden z těch studentů, kteří potvrzují výjimku o apatické generaci vysokoškolských studentů. Sám založil studentský spolek Agora na Pedagogické fakultě UK v Praze a snaží se s jeho pomocí rozhýbat stojaté vody v této "zapomenuté" části akademického světa. Zdá se mu, že na VŠ přichází nová generace studentů, z nichž alespoň někteří se nechtějí smířit s rolí mrtvých ryb plujících s proudem. V následujícím rozhovoru poukazuje na objektivní bariéry, které brání tomu, aby se z učitelství stalo v ČR respektované a požadované povolání, ale i o tom, jak velký vliv mohou mít studentské spolky na rozvoj vysokého školství nebo jak absurdně je v ČR zablokován výzkum v oblasti pedagogiky.
Studenty
pedagogických fakult neprovází v ČR zrovna dobrá pověst. Podle statistik tam
většinou studují ti, kteří se jinam nedostali. Odráží to realitu? Je to
skutečně studium z nouze?
Často tomu tak je, ale co začíná jako studium z nouze,
může končit láskou k oboru. Popravdě, kdo z nás by po maturitě a 13
letech ve škole chtěl učit? Těch lidí je minimum. Na druhou stranu lze
v posledních letech sledovat nástup velice aktivních studentů, kteří měli pedagogickou fakultu jako svou první volbu. Uvidíme, zda se z toho stane trend či to bude ojedinělá záležitost. Na druhou
stranu je dobré říci, že i když mluvíme o výjimečných ročnících oproti minulým letům,
tak se stále jedná v celkových počtech pouze o zlomek aktivních studentů.
Nicméně toto není specifikum naší fakulty, ale českých univerzit
obecně.
Je to poněkud
paradoxní. Právě nastávající učitelé mají v rukou budoucnost společnosti.
Přitom se zdá, jakoby na své privilegium rezignovali. Je to vlivem
společenského diskurzu? Nebo je to nějaký mylný dojem?
Já mám ten pocit stejný. Hlavně u studentů. V momentě,
kdy student učitelství rezignuje na svou schopnost přetvářet svět či školu
podle svého, tak nemůže u žáků najít velké zalíbení. Občas s oblibou říkám,
že učitel dějepisu nebo základů společenských věd je nejmocnější člověk ve
státě, protože do velké míry určuje, jakýma očima se bude žák dívat na svět
(tzn. jak bude volit apod.). Je však otázkou, zda tuto možnost využívají anebo
zabřednou do světa naprosté konformity, která je bezbolestná, ale také
bezduchá. To je pak největší neštěstí – mít bezduchého učitele.
Jakou vizi před sebou
vlastně mají dnešní studenti pedagogiky? Jakou životní perspektivu si vzhledem
k finančnímu ohodnocení ve školách mohou činit?
Častá vize je 40 let v jednom kabinetu a následný přesun rovnou do
krematoria. Ale k těm financím. Když jsme s kamarádem ve čtvrťáku na
střední řešili, kam půjdeme dál, řekl mi: „Já bych ICT a matematiku šel učit na
školy rád, vlastně je to věc, která je takovým mým malým snem, ale já to
nepůjdu dělat za 16 tisíc. Kdyby mi dali aspoň průměrný plat, tzn. 25 tisíc,
tak nic neřeším a jdu hned. Přece ale kvůli tomu nebudu živořit a řešit, jestli
zaplatím nájem v Praze.“ Skončil na FITu na ČVUT a už při škole vydělával
víc než je plat učitele.
Podle mého, ať se to lidem líbí nebo ne, je to jeden ze základních faktorů.
Schopné lidi je třeba zaplatit. Není možné stavět systém vzdělávání pouze na
nadšencích.
Nestorka vzdělávání
učitelů Jana Nováčková říká: "Vzděláváme učitele matematiky, českého
jazyka, biologie, ne učitele dětí." Souhlasíte? Vy sám jste spokojen s
tím, jak probíhá studium na pedagogických fakultách?
My hlavně nevzděláváme nadšené pedagogy. Mdlý a zapšklý
učitel ještě nikoho nikdy nic nenaučil. Náš cíl už dávno není studenty a žáky
učit „velké pravdy“. Dám příklad. Můj cíl při učení filosofie nikdy nebyl, aby
se žáci naučili, kdy žil Kierkegaard a co napsal (to si mohou přečíst na wiki).
Můj cíl je probudit v nich zvědavost a skrze tuto zvědavost v nich
probudit lásku k moudrosti, k vědění a poznání.
Naše fakulta je někde na půli cesty. Za tu dobu, co na fakultě jsem, vidím
obrovský posun k lepšímu. Otázka, která mi však v hlavě zní, je: „Bude to
stačit?“
Málokdo ví, že na
Pedagogické fakultě UK v Praze je studentský spolek Agora. Proč vznikl? Co
dělá? Koho sdružuje?
Spolek vznikl v roce 2013 na Katedře dějin a didaktiky
dějepisu a Katedře občanské výchovy a filozofie. Jedná se o tedy poměrně nový
spolek. Spolek jsme založili z potřeby začít s Pedagogickou fakultou
UK v Praze něco dělat. Reformovat ji zevnitř a hlavně probudit studenty
z letargie. Řekli jsme si, že není přeci možné, aby budoucí učitelé (např.
občanské výchovy) učili děti býti aktivními občany a zároveň sami jimi nebyli.
Učitel, který vykládá něco, čemu sám nevěří, nikdy dobrým učitelem nebude. Mým cílem,
jak při založení, tak i nyní, je rozvinout spolek do podoby velkých
studentských spolků, které fungují např. v USA či Velké Británii.
Výčet činností našeho spolku by zabral poměrně dost místa, tak jen vezmu ty
nejdůležitější – pořádáme různé workshopy, semináře, autorská čtení, přednášky
zahraničních hostů, vydáváme časopis apod. Je toho opravdu hodně.
Spolky jsou u nás
poměrně nová záležitost. Jak vlastně fungují? A k čemu mohou být studentům
do budoucna?
Spousta lidí si myslí, že studentské spolky jsou vlastně
takovou zábavnou mládežnickou organizací, která se sem tam sejde a sem tam něco
udělá. Fungování spolků je samozřejmě velmi různé, takže mohu mluvit pouze za
Agoru, která je v tomhle poměrně specifická. V Agoře velkou část
rozhodování a práce nese volené vedení, které je šestičlenné. Nám všem vyplňuje
spolek de facto všechen volný čas, který máme. Jedná se o práci na plný úvazek,
kde není výjimkou, že člověk dělá stejně hodin jako v regulérní práci, a
to často včetně víkendů - s tím
ovšem do toho student jde. Odměnou mu za to je velice zajímavá práce
s možnostmi, které dalece přesahují rámec běžného studenta, který tzv.
„jen chodí do školy“.
Ze spolku pak vycházejí lidé, kteří jsou zvyklí pracovat, a to jak na sobě, tak
na světě kolem sebe. Jsou zvyklí zatnout zuby a jít si za svým. Chtějí se
sebevzdělávat a chtějí měnit svět kolem sebe – což jsou vlastnosti, které tak
postrádám u mnoha učitelů. Není to samozřejmě jediná činnost, která je při
studiích možná, ale podle mého názoru je min. rovnocenná s dalšími druhy praxe.
Mým malým snem je, že aktivní členství v našem spolku se stane relevantní a
oceňovanou praxí např. u ředitelů škol.
Co vedení fakulty?
Vychází vám vstříc? Nepovažuje vás za nepříjemnou zátěž?
Zde je do velké míry schovaný úspěch spolku. Nebýt naší
skvělé paní děkanky, nic z toho by nebylo možné. Paní děkanka si totiž
uvědomuje jednu velice podstatnou věc – obraz a kvalitu fakulty dělají do
značné míry studenti. Čím víc se budou studenti o fakultu zajímat a čím více se
budou aktivně zapojovat do jejího dění, tím na tom bude fakulta lépe, potažmo
na tom budou lépe ty školy, které budou schopné, nadšené a aktivní pedagogy
přijímat. Jedná se o přímou úměru.
O pedagogických
fakultách se často soudí, že jsou nereformovatelné. Vidíte to stejně chmurně?
Vám se daří na Pedagogické fakultě UK v Praze dosahovat nějakých změn? Co jim
nejvíce brání?
Churchill jednou řekl: „To improve is to change; to be
perfect is to change often“. Svět, ve kterém žijeme, se velmi rychle mění. To,
co dřív platilo po 3 generace, dnes neplatí ani jednu. Pokud mají pedagogické
fakulty sloužit k tomu účelu, ke kterému byly vytvořeny, tak se musí
vyvíjet. S naší fakultou jsme podle mého teprve v první části citátu.
Nicméně teď se stala věc na české poměry nevídaná a studenti byli přizváni
k vytváření nových akreditací. Sami studenti např. začali organizovat
různá katederní shromáždění, kde diskutovali o tom, kam se akreditace budou
ubírat. Je potřeba si počkat na finální výsledek, nicméně zatím to vypadá, že
se z toho stane opravdová kolegiální práce, která posune fakultu zas o
kousek dál.
Ve Finsku probíhala
reforma tak, že vzdělávání učitelů se koncentrovalo na nejlepších fakultách,
vybíráni byli pouze nadprůměrní uchazeči, stát původně práci učitelů přísně
kontroloval. Až se podařilo vychovat generaci sebevědomých a dobře připravených
učitelů, restrikce uvolnil, takže dnes jsou finští učitelé skutečnými pány nad
budoucností společnosti. Zdá se, že si jsou této odpovědnosti velmi dobře
vědomi. Není to cesta?
Kdo je nadprůměrný uchazeč? To je má častá otázka, když
přijde na debatu na toto téma. Člověk, který měl z různých důvodů na
střední škole silně podprůměrné výsledky, může být ve finále skvělý učitel
a naopak. Učitelské povolání, zvlášť na ZŠ, je v tomto velmi
specifické. A pokud bychom si vyprofilovali „nadprůměrné uchazeče“, tak
se budu opět ptát: „Kdo je pak v reálu zaplatí?“
Hodně se mluví o tom,
že pedagogický výzkum v ČR je téměř neznatelný. Žel, málokdo ví, že když budete
chtít dělat výzkum v oblasti didaktiky, nebude to podle současných pravidel za
výzkum považováno. Je to tak? Co by se s tím dalo dělat?
Toto je
samozřejmě obrovský problém. Když jsem byl letos na setkání zástupců Akademických
senátů všech pedagogických fakult, tak to tam bylo probíráno jako jeden z největších
problémů. Pokud však úprava těchto pravidel přes různé komise není možná, tak je třeba
udělat vedle RIV a RUV systému ještě jeden systém. Pak už nebudou pedagogické fakulty
tlačeny do činností, které mají s jejich posláním pramálo společného.
Vytisknout