České studenty nikdo neučí psát, tedy přemýšlet
30. 3. 2015 / Mirna Šolić
Nikdo si neuvědomuje, že psát znamená učit se přemýšlet, rozvíjet logiku, být kreativní, soustředit se na problém a pořádně ho zpracovat z různých hledisek. Studentům stále opakuji, že mě vůbec nezajímá biflování dat typu "kdy se Kundera narodil, jestli byl disidentem nebo jestli je jeho dílo realistická próza (pokud, tak bych chtěla vědět proč). Chci, aby si vybrali téma z jeho díla a představili ho v písemné formě. Jinými slovy, zajímá mě, co si myslí a jak do toho začlení sekundární zdroje.
To, že neumí psát a vyjadřovat se, je problém středoškolského vzdělávání a výchovy, nikdo je to neučí. Pravděpodobně je tam učí, aby absolutně věřili autoritám, které nelze zpochybňovat. Studenti nerozumí tomu, že použití sekundárních zdrojů je důležité stejně jako jejich vlastní interpretace, místo opakování toho, co říkala nějaká autorita. Ani na univerzitě se asi nikdo moc nesnaží naučit je přemýšlet. Diplomová práce, o které se psalo v Britských listech, vyjadřuje právě takovou akademickou výchovu.
Protože jsem byla vzdělaná v podobném systému (Chorvatsko), psaní jsem si vůbec nevážila do té doby, než jsem se dostala na doktorská studia v Kanadě. Do té doby jsem vůbec nevěděla, co znamená napsat pořádný esej, jaký význam má psaní pro můj osobní intelektuální rozvoj. Trvalo dlouho než jsem se k tomu dostala a pořád s tím mám problém.
Vytisknout
Související články
21.5. 2015
"Do roku 1989 byla cesta životem jasná, škola, svatba, děti, byt. Dnes nám však současnost umožňuje tolik možností, že se v nich není těžké ztratit. Dokonce bych řekla, že v tomto ohledu to máme těžší než generace před námi. Máme tolik možností, že m...
21.5. 2015
"Upozornění: Tento komentář obsahuje polemiku nad myšlenkami, které mohu kolidovat s vaším vlastním smýšlením." Touto parodií na tzv. "trigger warnings", upozornění na potenciálně provokativní myšlenkový obsah, uvedla svůj komentář pro Washington Pos...
9.5. 2015 / Bohumil Kartous
"Častá vize je 40 let v jednom kabinetu a následný přesun rovnou do krematoria," říká o perspektivě budoucího českého učitele Tomáš Bederka, jeden z těch studentů, kteří potvrzují výjimku o apatické generaci vysokoškolských studentů. Sám založil...
3.5. 2015 / Bohumil Kartous
V nedávném rozhovoru se Mikuláš Bek, znovuzvolený rektor Masarykovy univerzity svěřil s názorem, že čeští vysokoškoláci jsou v porovnání s těmi v západní Evropě naprosto nekonfliktní. Měli bychom zbystřit, když si rektor univerzity "stěžuje", že se s...
9.4. 2015
Tak sme recitovali v detstve riekanku pri písaní paličiek, ktorých
nakoniec bolo vždy šestnásť. V škole sme písali sloh, ktorý mal už pevnú
štruktúru: úvod, jadro a záver. V deviatej
triede triedna učiteľka ohodnotila naš...
1.4. 2015
Rád bych přidal pár řádek do diskuse na Britských listech ohledně kvality diplomových prací ZDE ZDE a ZDE. Problém není jen ve studentech, problém je dle mého názoru hlavně v jejich školitelích, píše Pavel Trtík.
29.3. 2015 / Bohumil Kartous
Veřejná kontrola diplomových prací je dobrý nápad, píše čtenář Vít Černý. Bylo by dobré zajistit, aby bakalářské a diplomové práce byly zveřejňovány na internetu ještě před příslušnou obhajobou, aby se k nim veřejnost mohla vyjádřit a posl...
28.3. 2015 / Bohumil Kartous
Taky máte pocit, že to jde s úrovní vysokoškolského vzdělávání z kopce? Že diplom z vysoké školy získá i cvičená opice? OK, internet poskytuje skvělý nástroj změny. Všechny bakalářské, diplomové i disertační práce jsou přístupné, stačí se do nich jen...
26.3. 2015 / Kryštof Kozák
Tento text je o otřesné diplomové práci, která říká, jak se má učit hudební výchova. Zároveň je zamyšlením nad tím, za co všechno je možné získat na veřejné vysoké škole v ČR magisterský titul. Ostatně, čtenáři mohou sami posoudit.