Kdo je doma na Pražském hradě?

6. 5. 2015 / Josef Nerušil

K článku vydaném na Britských listech (a dalších médiích) „Na Pražském hradě už nejsme doma?" od Marka Adama bych rád uvedl několik upřesnění, zvláště pak k invektivám, vznešeným k roli katolické církve, píše Josef Nerušil z odboru vnějších vztahů Arcibiskupství pražského.

Je mi líto, že autor má evidentně špatné zkušenosti se způsobem prodeje vstupenek a umožněním vstupu do Zlaté uličky či do katedrály svatého Víta. V prvé řadě je ale dobré vědět, že tento způsob neplatí od včerejška, ale již léta. Za druhé je potřeba znát, že prodej vstupenek organizuje a vstupné vybírá Správa Pražského hradu (to platí i pro katedrálu). Nakonec, samotný vstup do „Chrámu Páně“ je zdarma. Platí se až za samotné brouzdání po katedrále od zadní části katedrály směrem k oltáři (stranou nechme eventualitu, že člověk vstupující s upřímným úmyslem modlitby by měl být vpuštěn dále přes turniket bez placení, leč sami jsme už mnohokrát řešili, že ostraha bez vstupenek nevpustila výpravu za doprovodu několika kněží a řádových sester – ba i jeden vysoce postavený kardinál z Německa v plném ustrojení nebyl bez vstupenky vpuštěn!).

Uvádí-li autor, že „učitel dějepisu je málem sankcionován za to, že žákům sdělí pár informací o minulosti Hradu bez placeného certifikovaného pracovníka“, rád bych jej ujistil, že my, kteří jezdíme do zahraničí s cestovními kancelářemi, zažíváme zcela stejné problémy. Každá organizovaná skupina, přestože má třeba českého průvodce, musí si najímat další průvodce tamní. Sám jsem zažil situaci, že jsme v zájezdovém autobuse po městě vozili tři další místní průvodce, jen aby byla naplněna litera předpisů. Nedivím se jim, chtějí být z něčeho živi – v tomto ohledu se nejedná o žádnou českou zvláštnost.

Zcela mimo je povzdech autora, že „pokud si takto katolická církev představuje spoluvlastnictví se státem..atd.“. Podle dohody o společné péči o katedrálu z roku 2010 je to Správa Pražského hradu, která vykonává výběr vstupného i péči o katedrálu. Katolická církev navíc nikdy nedeklarovala, že by chápala tuto smlouvu jako smlouvu o spoluvlastnictví (a smlouva samotná o tom ani není), nýbrž jako modus vivendi, který umožní bezproblémové využití katedrály k jejímu původnímu účelu –bohoslužbě.

Autor možná ani nedokáže domyslet, kolik subjektů se na provozu, programu a chodu katedrály (a celého pražského Hradu) podílí a kolik to dá úsilí prosadit hodnotnější program, který by zároveň přijaly všechny zainteresované strany. Byznys se zahraničními turisty je pak z tohoto pohledu nejjednodušší, nejméně problémový a nejjistější – byť by italské turisty při návštěvě Hradu více zajímal jejich mobil, levné pivo, nebo křivky místních dam.

Možná je tedy na místě spíše si povzdechnout – vidíte, kdyby mnozí spoluobčané nešíleli z možnosti, že katedrálu bude vlastnit a spravovat církev, mohlo to být jiné. Takto je to, žel, pláč na špatném hrobě.

Josef Nerušil
Odbor vnějších vztahů Arcibiskupství pražského

Vytisknout

Související články

Na Pražském hradě už nejsme doma

4.5. 2015 / Marek Adam

Při formování vlasteneckého vědomí nelze ve výuce dějepisu opomenout návštěvu národních kulturních pokladů. Jenže - jak lze vést naši mládež k vlastenectví, když např. na Pražském hradě vznikl sprostý „kasovní systém“, kde žáci z českých škol platí p...

Obsah vydání | Středa 6.5. 2015